Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’
onsdag, 26 augusti 2009, 18:07
Visst blir man lite stressad över att behöva samla in så mycket information som möjligt redan vid anmälningstillfället. Samtidigt vill man inte fråga för mycket så man avskräcker honom eller henne. Idag anmälde jag mig till ett nyhetsbrev som hade ett mindre formulär men det innehöll precis lagom med information och de frågade inte efter för mycket uppgifter.
Dessutom så visar de tidigare brev vilket känns som en trygghet i att jag ser exempel INNAN jag anmäler mig. Och de försäkrar mig om att min adress inte kommer att användas av någon annan än dem. De är mån om att visa att de tar vara på mitt förtroende. Bra exempel!
tisdag, 25 augusti 2009, 20:34
Många gånger är vi, e-postmarknadsförare, så pass fokuserade på att skaffa nya adresser så att det som kan bli viktigt på sikt glöms bort i ett uppstartsskede. Vad menar jag med det? Jo, idag har vi inte bara en e-postadresss. Fler och fler anmäler en annan adress för prenumeration på just nyhetsbrev än den huvudsakliga e-postadressen. (8% i en studie från Apsis) Till exempel en spray-adress eller en hotmail-adress. Det är pågrund av att man är rädd att få för många nyhetsbrev och att adressen ska spridas vidare till andra företag eller parnters när man väl lämnat adressen. Så när den nyblivne prenumeranten anmäler sig berätta hur många gånger ni kommer skicka och vad ni kommer skicka för typ av information. När ni har gjort det så kan ni be om den ”huvudsakliga” adressen eller den ”primära” adressen. Detta är viktigt med tanke på att man faktiskt vill ha den adressen som mottagaren använder under längst tid. En mindre ”viktig” adress använder man inte lika länge som en adress som används dagligen.
Se till att tekniken bakom gör att man inte kan lämna en felaktig adress. Själv anmälde jag mig till ett amerikanskt brev. Jag skrev lite väl snabbt så det blev inte helt rätt.Men eftersom de talade om det för mig med en gång så kunde jag rätta till det och företaget slapp få ännu en hård studs. Små detaljer som gör e-postmarkndsföring så mycket smidigare.
Och det är nog så viktiga små steg för att nå förstklassig e-postmarknadsföring.
tisdag, 25 augusti 2009, 16:02
Arbetar man med e-postmarknadsföring så lär man sig snabbt att man har inte många sekunder på sig att fånga uppmärksamheten hos mottagaren. Därför ska man försöka att undvika att ha gigantiska brevhuvuden som egentligen inte kommer med någon ny information.
Titta på dessa exempel som jag själv har fått idag. De har utnyttjat sina ”huvuden” bra. Resume lägger plats annonser alldeles högst upp till höger. Som mottagare gillar vi bättre att klicka när länkarna ligger till höger än till vänster så i detta fall får säkert platsannonserna en hel del klick.I brevet från Veckans Affärer lägger det information om en krönika samt senaste nytt.
Titta på ert brevhuvud igen och se om ni kan förenkla det, göra det en aningen mindre kanske skala ner på ”standardinformation” och lägga in mer värde för era mottagare. Men inte för mycket så det upplevs som rörigt… Lycka till med era huvuden!
måndag, 24 augusti 2009, 16:11
Eftersom jag arbetar intensivt med att samla information till den nya handboken så bli jag alldeles överväldigad över vilka fantastiska siffror som kan uppnås via e-post. Kan inte förstå att vissa påstår att e-post är något som kommer dö ut.
Med jämna mellanrum dyker rubriker upp som på något sätt påstår att e-postmarknadsföring är på väg att försvinna. Ibland ännu mer dramatiskt att e-post som överhuvudtaget kommer att försvinna.
Vare sig man bloggar, ägnar sig sociala medier, twittrar eller på annat sätt vill uttrycka sig via nätet så är det beroende av e-post på ett eller annat sätt.
Till exempel så skickar många meddelanden till sina vänner idag och även om det händer på facebook så är det fortfarande mail det handlar om.
Mer än 90% av internetanvändare mellan 18 och 72 säger att deras skickande/mottagande av mail är deras huvudsakliga göromål. På andra plats ägnar de sig åt att söka information på nätet.
Pew Internet and American Life Project, feb 2009
Alla har e-post. I sitt hem, på jobbet, på skolan, i sin mobiltelefon på nätet. Så utnyttja denna fantastiska kommunikationskanal på rätt sätt och skörda goda resultat både på kort och på lång sikt.
Mer siffror följer men jag kände att jag bara behövde säga detta just nu.
måndag, 4 maj 2009, 18:05
Att uttrycka sig korrekt via mail är inte alltid så enkelt. Som avsändare kan man tycka att man har formulerat sig på ett väl avvägt och balanserat sätt medan mottagaren av det mailet uppfattar det bryskt och nästintill aggressivt. Idag skickade jag ett mail till en vän i all välmening, hade en aning bråttom bara, och fick frågan tillbaka ”Varför så aggressiv?” Och visst är det väl så att det är hur mottagaren uppfattar mailet som är avgörande?
Jag bär med mig ett citat från en artikel som jag läste för längesedan. Det var Torbjörn Johansson för IBM som sa ”Mail är bra på att överföra data men den är inte lika bra på att överföra halvfärdiga ideér eller utkast och den är katastrofal på att överföra känslor”
Ett område där detta är extra tillämpbart är intern kommunikation. En policy för intern kommunikation via e-post är att rekommendera. Andreas hittade denna länk. Det är en sammanfattning på en avhandling. Finns en hel del tänkvärt och mycket man kan använda när man sätter en e-postpolicy för sin verksamhet.
http://www.hgo.se/~evas/Kort%20sammanfattning%20avh_reviderad%20sept08.pdf
Sida 17 av 17« Första«...10...14151617