tisdag, 25 maj 2010, 09:13
Exempel på tydligt nyhetsbrev
Hittade det här nyhetsbrevet som jag tyckte var bra.
Det är inte bara ett stilfullt brev med noga utvalda färger som matchar utan det är också väldigt tydligt brev. Färgerna signalerar var man ska titta någonstans i brevet, tydliga ”call-to-actions”. De har också varit tydlig med länkarna längst upp till hemsidan, bloggen, twittret och till ”Hjälp” – vilket är ovanligt. Under ”Myster Shopper” presentationen på ”Nordic E-Commerce Summit” så fick vi se tydliga siffror på hur dåliga vi är i Sverige på att låta kunder kontakta oss och få hjälp. Klickar du på ”Help” uppe i detta brevet kommer du till en otroligt avancerad sida där du enkelt kan söka på ditt problem. De har verkligen lagt tid på att förklara alla scenarior.
Längst ner i brevet är det en stor lila knapp för att ladda ner Alfred och det kommer efter att det berätta vad du behöver veta samt vad som kommer i framtiden.
Tänk på att detta brev innehåller bara värde eftersom det är ett uppföljningsmail till dem som redan har Alfred. Brevet hjälper mottagaren när de ska uppdatera Alfred. Så… syftet är helt rätt och man har lagt ner tid på att göra ett riktigt bra brev till dem som redan är kunder. Det ni!
Det enda som jag tycker det hade kunnat tänka på är att skaffa en pre-header och göra brevhuvudet en aningen mindre så att mottagare snabbt fastnar i texten nedtill utan att behöva scrolla… men det är petitesser. Jag ger detta brevet 4 hjärtan av 5 möjliga!
Snälla, snälla, snälla, snälla ge mig tips på bra nordiska nyhetsbrev, vet att ni finns där ute men jag hittar er inte…