Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’
söndag, 10 januari 2010, 21:12
Min introduktion på I love emailbloggen vill jag dedikera en finess, i brist på bättre benämning, nämligen ”cliffhangern”. De flesta som på ett eller annat sätt engagerar sig i e-postmarknadsföring funderar ofta kring hur man skall göra för att maximera antalet prenumeranter som öppnar och läser ett digitalt nyhetsbrev, en kampanj, undersökning etc. Många gånger handlar det om ämnesrad, tid för utsändelse och avsändare, vilka givetvis alla tre är extremt viktiga för att få sina mottagare att engagera sig i just detta meddelandet. Vidare pratar man givetvis om design och innehåll där det kan komma att beröra allt från rörlig grafik till ögonstudier. Men tyvärr upplever jag att det i allt för få fall pratas om just cliffhangers, och i än mindre grad används i praktiken, trots sin enkelhet och det faktum att man har en möjlighet att slå in en nästan redan öppen dörr. Trots allt så har ju den som läser e-brevet ett intresse redan och är således mer mottaglig för lite klassisk marknadsföring, som givetvis i e-postmarknadsföringens tecken skall skötas på ett professionellt sätt!
Det är enkelt, de flesta som arbetar med e-DR nyttjar kanalen för att locka till sig mottagarna in på deras sida av en uppsjö med olika anledningar. Här fiskar man alltså efter en aktion av mottagaren, att få dem att klicka på en länk och där i från gå vidare på webben. Använd samma grundtänk men med lite framförhållning istället, så att prenumeranten lämnar e-brevet nyfiken redan nu på vad som skall komma härnäst. Visst kommer läsaren att glömma bort detta kort efter i de flesta fallen, men när nästa brev anländer inboxen så är sannolikheten mycket hög att människans fantastiska förmåga att koppla ihop svaga minnen med aktuella händelser kommer lyfta upp cliffhangern i minnet och voilá – nästa brev öppnas igen och statistiken stärks till marknadsförarens och resten av ledningens stora glädje. Resultatet är alltså att man tappar färre aktiva prenumeranter och hjälper till att skapa en mer långsiktig relation, och enligt många av mina internationella kollegor och e-postmarknadsföringsexperter så är fokuset just på de aktiva och befintliga prenumeranterna långt mycket mindre än det förtjänar och, med ROI i tanken, än det borde. Detta kommer jag att fundera lite djupare kring i nästkommande inlägg…
fredag, 8 januari 2010, 17:15
Inom en snar framtid börjar vi skicka ut ett eget litet nyhetsbrev med längre artiklar och personliga erfarenheter kring e-post. Som prenumerant kommer du ungefär en gång i månaden att få ta del av intressant material som inte finns tillgängligt på bloggen. Anmäl dig som prenumerant redan nu!
söndag, 18 oktober 2009, 22:19
Fick ett personligt mail från en säljare i en datorbutik i Malmö, där jag köpt min laptop för snart ett år sedan. Han påminner mig om att min ettårsgaranti snart går ut, vilket jag inte hade koll på. Han erbjuder att förlänga garantin två år och att han då fixar det åt mig. Han upplyser mig också om att datorn får ett höjt andrahandsvärde med en förlängd garanti.
Inget märkvärdigt egentligen, ganska säljigt, men det är smart och det funkade på mig. Jag tror det är långt ifrån alla säljare som utnyttjar e-post till det här. Det är dessutom möjligt att automatisera den här typen av merförsäljning med transaktionsmeddelanden som triggas efter ett år, när garantin börjar gå mot sitt slut.
måndag, 12 oktober 2009, 21:07
Google Wave ska ju ta över allt vad e-post heter, eller så förstår jag mig bara inte på det.
Den här sidan visar iallafall att det är mycket här i världen som är lättare att förstå än Google Wave. Det mesta faktiskt.
Idag bloggar vi, vi Twittrar och vi berättar vad vi gör hela tiden och vad vi går och tänker på, via FaceBook. Ska vi behöva göra vågen nu också när vi vill maila något?
Det finns nog en gräns för hur avancerat något får lov att vara för att det ska attrahera den stora massan och ersätta den teknik som alla redan använder.
Jag tror faktiskt att vanlig e-post är här för att stanna för många av oss. Ett tag till iallafall.
Företaget Etsy har blivit bland de största, om inte störst, på marknaden för handgjorda föremål. De har funnits i fyra år. Förut hade de ingen direkt e-postkommunikation med sina köpare. Men de senaste sex månaderna har de byggt upp kommunikationen och redan är det den största trafikmagneten till hemsidan. Större än de sociala nätverken, bloggarna och forumen.
Källa
måndag, 5 oktober 2009, 21:15
Konstnären David Lanham kombinerar traditionell och digital konst och ger bort många av de tavlor han säljer även i form av gratis skrivbordsbakgrunder för datorn. Det gör att man tittar förbi då och då. Jag brukar använda dem själv till och från och har även köpt ett par tavlor.
Så här gör David när han idag drar igång sitt personliga nyhetsbrev. Han berättar att jag som prenumerant kommer att få förhandstittar, specialutgåvor och en massa annat kul. Trevligt. Han erbjuder ett mervärde utöver det som finns på hemsidan och RSS-flödet.
Jag som tidigare kund får däremot inte den här informationen per mail. Han missbrukar inte min befintliga e-postadress i kundregistret, utan nöjer sig med att annonsera det på hemsidan och RSS-flödet.
Han har redan fångat upp mitt intresse som kund och hemsidebesökare sedan tidigare och får mig att hamna på e-postlistan för nyhetsbrevet ändå, samma dag som det annonseras. Han visar att han enbart vill ha läsare som aktivt anmäler sig. Så borde fler tänka.
Beställer jag något, mailar han mig dessutom personligen och stämmer av så att mina tavlor kommit fram, att jag är nöjd och så vidare. Proffsigt.
Han gör också anmälningsprosessen väldigt snyggt då den personliga stilen och grafiska profilen från hemsidan följer med hela vägen.
Det är ett litet personligt nyhetsbrev men ändå erbjuds alternativet att få nyhetsbrevet anpassat för mobiltelefonen. Lite speciellt.
När jag har anmält mig delar han med sig av sina personliga kontaktuppgifter, eftersom han fått mina, vilket känns väldigt seriöst.
Det ska bli intressant att se vad han gör med nyhetsbrevet.
Sida 16 av 17« Första«...10...14151617»