Alla inlägg i kategorin ‘Seminarier’

fredag, 25 januari 2013, 09:17

Gratis e-postseminarium i Stockholm den 21 mars

Plats: Filmstaden Sergel, Stockholm.
Tid: 21 mars 8-10 (frukost från 7.30).
Föreläsare: Sarah Wittbom från Nordic eCommerce Knowledge och Helena Kimber från Compost.

Mer information och anmälan hittar du här.

tisdag, 26 juni 2012, 22:47

Checklista på bekräftelsemail och Compost Marketing

I morgon smäller det. Jag ska prata en stund på Compost e-postseminarium. Jag ser väldigt mycket fram emot det eftersom Compost är så inriktade på e-handel och e-post. De pratar inte bara om nyhetsbrev utan fokuserar mycket på hur personen tas om hand med olika händelsestyrda mail, ofta triggade utifrån något personen gjort på webben tex.

Compost arbete med e-handel passar väldigt bra med det jag gör både inom e-post men också inom Mystery eShopper. I mitt och Lenas arbete med att testa e-handelsverksamheter får vi se många olika typer av mail. Bekräftelsemail på köp, varan är packad/levererad, utvärderingsmail, nyhetsbrev, kundtjänstmail mm ger oss en bra bild av hur väl alla e-postutskick från ett företag är synkroniserade. Det ska jag berätta om i morgon. Jag har gjort en checklista på ingredienser man ska ha med i sitt bekräftelsemail. Varsegod!

 

Visa att kunden gjort helt rätt som köpt från dig

  • Använd en giltig svarsadress (undvik no-reply)
  • Påminn kunden i ämnesraden vem du är och vad syftet med mailet är
  • Tacka kunden oavsett hur stor eller litet köpet är
  • Förekom kundens alla frågor så gott det går och se till att tillgång till svaren finns
  • Uttryck informationen kort och koncis så kunden snabbt får överblick. Korta meningar, gärna punktlistor
  • Tydliga ”call-to-action”. Vad ska kunden göra härnäst?
  • Personalisera om så bara på enkel nivå
  • Var tydlig med logga så igenkänningsfatorn är hög och omedelbar (spammare skickar mail som ser ut som bekräftelsemail)
  • Inkludera all information så att byte eller annan ändring blir enkel
  • Visa policy och att du värdesätter informationen om kunden och kommer använda det till fördel för kunden
  • Visa alla köpvillkor och annan information som får kunden att känna sig trygg (eller visa hur de får tillgång till den informationen)
  • Tydliga länkar till hemsidan
  • Ha brev i HTML gärna med bilder
  • Ha gärna erbjudanden efter att du gett värde och se till att det är relevant

Lovar att lägga upp bilder efteråt. Hjälp mig någon att komma ihåg att ta bilder.

Sarah@@@@@

fredag, 23 mars 2012, 17:24

Så når du fram till Generation Y

sarah wittbom generation yFOTO: Internetworld

Sarah föreläste på Webbdagara idag om Generation Y – en mycket uppskattad presentation.

Du hittar artikeln på Internetworld.se.

onsdag, 21 september 2011, 17:22

Merförsäljning med mailkvitto/orderbekräftelsemail

Generation Y

Här kommer en ingrediens till, av de fem som Sarah föreläst om idag på webbdagarna, vad gäller generation Y och e-postmarknadsföring.

Generation Y, de som är födda 1980 ~ 2003, är en köpbenägen målgrupp! Om du ger dem ett bra erbjudande via e-post så tackar de inte nej.

Om du är e-handlare, utnyttja till exempel de mail du redan skickar. Ett mailkvitto/orderbekräftelsemail, det mailsvar du skickar när kunden beställt något i ehandelsbutiken, är perfekt för erbjudanden och merförsäljning. Om det inte är allt för krångligt att lägga till en länk och en bild i mailkvittot kan detta vara en bra idé för dig som liten e-handlare att testa till julhandeln. Börja testa bädda in enklare saker och mät vad det ger för resultat.

Amazon, till exmpel, skaffar sig merförsäljning genom att påminna om sina presentkort i de mailkvitton de skickar ut.

Amazon Gift Cards

För detta använder de en vanlig bildlänk som de sedan kan spåra från mailkvittot. Länken har en liten referens/hänvisning på slutet som säger att besökaren kommer från ett orderbekräftelsemail.

Så här ser länken ut:
https://www.amazon.com/gp/gc/ref=gc_orderconfirm_email_hol

Att spåra klick från ett e-postutskick är vanligtvis inget avancerat. Så fundera på detta.

E-handlare verkar dock inte utnyttja just presentkort särskilt mycket i sverige, varför?

onsdag, 21 september 2011, 07:53

Fem ingredienser som fångar generation Y med e-postmarknadsföring

Generation Y

Sarah är på webbdagarna i Göteborg idag och har föreläsningen ”Fem ingredienser som fångar generation Y med e-pstmarknadsföring” klockan 13.50. Det Sarah bland annat berättar om är generation Y:s förmåga att snabbt ta till sig ny teknik och just för tillfället är det smartphones och surfplattor som äter upp konsumentmarknaden. Dessa mobila enheter påverkar såklart även marknaden för e-postklienter och hur vi läser vår e-post.

Ben Richardson som grundat Campaign Monitor, en internationell e-postleverantör, har varit generös och tagit fram aktuella siffror för den skandinaviska marknaden åt oss.

De ser ut så här:

E-postklienter, skandinavien

Om vi avrundar siffrorna så har mobila e-postklienter så mycket som 26 % av den skandinaviska marknaden. En väldigt hög siffra och den fortsätter att öka lavinartat. Den här siffran är dessutom högre än den globala siffran som är 18 %. Du hittar den globala statistiken och mer detaljer kring detta på Campaign Monitors hemsida.

Nu när du har den här statistiken, ska du fundera på hur dina e-postutskick ser ut och vad du kan göra för att anpassa dem bättre för mobila enheter. Mer om detta kommer givetvis här på bloggen.

Lyssna gärna till Sarahs presentation idag om du är på webbdagarna i Göteborg och vill veta mer om generation Y och e-postmarknadsföring.

Tack Ben Richardson för siffrorna!