Alla inlägg i kategorin ‘E-postgalleri’

måndag, 5 december 2011, 18:55

Det är en apa i mitt nyhetsbrev

ThinkGeeks e-handelsbutik som jag beskriver i korta drag på I love e-commerce har även ett nyhetsbrev som de skickar och det dök självfallet upp i inkorgen på Cyber Monday.

ThinkGeek nyhetsbrev

1. Så här ser nyhetsbrevet ut när bilderna är blockerade. Det ligger alt-texter på alla bilder för att man ska förstå vad bilderna innehåller och bildmåtten är angivna på de flesta bilder.

2. På den stora bilden i toppen är däremot höjden inte angiven. Det gör nämligen att denna bild som är mycket stor drar ihop sig till en smal sträng så att första textstycket som kommer därefter istället hamnar högt upp. Läsaren kommer då direkt in på textinnehållet utan att behöva scrolla. De som har kodat det här brevet är uppenbarligen duktiga på e-post och vet precis vad de gör.

3. Knapparna i toppen är gjorda i text och inte i bilder vilket annars är vanligt förekommande. Som textknapar är de alltid synliga. Det är inte alltid lätt att få textknappar jämna och snygga i e-postklienter, men här har man verkligen lyckats.

4. Rabattkoden ”Cybermonday” har de klämt in uppe i preheadern också vilket syns i inkorgen tillsammans med ämnesraden – de kombinerar ämnesrad och preheader i det här utskicket. Preheadern blir som ett svar på ämnesraden.

ThinkGeek nyhetsbrev

5. Det är ett snyggt brev med kul grafik. Man märker direkt när någon lagt ner jobb och ritat egen grafik istället för att köpa färdiga bilder, detta lyfter verkligen ett nyhetsbrev. Apan dyker upp även på sajten när du vill veta något eller behöver hjälp. De har byggt upp ett tydligt tema kring den här apan som heter Timmy och man känner direkt igen företaget tack vare apan i kombination med den ”nördiga” grafiken.

ThinkGeek nyhetsbrev

6. De har en utomordentlig sidfot med snabblänkar till produktkategorier på sajten och kontaktinformation utöver det vanliga. Förutom telefonkontakt och kontakt angående ordrar uppmanar de mig att kontakta dem om jag har ideer och kommentarer. Och de avslutar med att mina uppgifter är säkra hos dem och aldrig kommer att vandra vidare.

Innehållet i breven består av bland annat produkterbjudanden men också tävlingar och de presenterar vinnarna även i breven. Ett bra sätt att engagera sina prenumeranter.

7. Den snygga bakgrundsbilden i botten är gjord så att den försvinner på ett snyggt sätt utan att förstöra brevets utseende i till exempel Gmail och andra webbmailklienter där den inte fungerar.

ThinkGeeks nyhetsbrev

På en smartphone fungerar mailet perfekt. All text är stor och tydlig och jag behöver inte zooma in någonstans för att läsa något.

tisdag, 4 oktober 2011, 07:59

BODUM nyhetsbrev

Det danska familjeföretaget BODUM skickar det här snygga, enkla produktbrevet:

1. Ett rent sidhuvud med tydlig avsändare.

2. En snygg produktbild och en personlig introduktionstext och hälsning. Det här är viktigt, att man hälsar på prenumeranten, innan man försöker sälja något. Det fungerar precis som i verkligheten. Som säljare hälsar man väl på kunden innan man plockar fram produkterna och tjänsterna? Det är inte alla som tycker om att få erbjudanden tryckta upp i ansiktet.

bodum nyhetsbrev

3. Produkterna listar de kortfattat och enkelt men en tydlig produktbild, en bra informationstext, pris och en tydlig grön köpknapp ute till höger som tar dig direkt till produkten i webbutiken.

bodum nyhetsbrev

4. Tävlingar funkar bra i nyhetsbrev. I det här fallet länkar man till tävlingarna på Facebook. Sarah och jag har sett ovanligt höga aktiviteter i nyhetbrev där man lyfter fram just tävlingar.

5. Informativ sidfot med länkar till kanalerna på YouTube och Facebook. Men lägg också märke till den lilla länken ”Privacy”. Den länkar till en sida men bland annat denna text:

Any personal information gathered by us will be used solely for the purpose of order processing. We will not sell, traffic or hire out your personal data to third parties.

Sånt här gillar vi!

bodum nyhetsbrev

6. Notera att köpknappen inte är en bild utan syns även när bilder är blockerade. Snyggt gjort! Tyvärr har de glömt alt-texter för produktbilderna.

bodum nyhetsbrev

Olyckligtvis blir produktbilden i toppen inverterad på en iPhone. Jag skulle tro att det har sparat bilden på fel sätt. Men i övrigt fungerar brevet bra även här.

bodum mobilt nyhetsbrev

Det som BODUM uppenbarligen missat är alt-texter och en bättre preheader. Annars är det snyggt och tydligt. Fyra hjärtan får brevet.

4 hjärtan

Själv har jag köpt de här stora tekopparna med gummigrepp i olika färger. Jag kan verkligen rekommendera dem!

bodum muggar

måndag, 15 augusti 2011, 07:13

Tydligt strukturerat nyhetsbrev med bra preheader

Jag tror jag talar för både mig och Sarah när jag säger att enkla och tydligt struktureade nyhetsbrev är de bästa. Sarah såg det här brevet på Campaign Monitors sajt och tyckte det var ett snyggt exempel.

Calligaris nyhetsbrev

Jag gillar hur Calligaris håller brevet kort och hur de har delat upp det i tydliga sektioner.

Calligaris nyhetsbrev

1. Preheadern som kommer före sidhuvudet i ett mail får allt mer exponering direkt i inkorgen i moderna e-postklienter och Calligaris ger sin preheader rejält med plats då de låter den löpa över hela bredden. Varför det här är speciellt bra ser ni på skärmdumparna längst ner i det här inlägget.

2. Huvudinnehållet är grafiskt effektfullt och ser nästan ut att vara en bild, men det ligger faktiskt som text i varierande färg och storlek. Det här mailet med bra balans mellan text och bild tar sig enkelt genom spamfilterna.

3. Den stora bilden är en gif-animation som skiftar mellan två olika bilder. En smart lösing för att hålla brevet kort, man behöver då inte ha flera stora bilder. Att gif-animationer inte fungerar i en del e-postklienter gör inget då första bilden i animationen alltid kommer att synas oavsett.

Calligaris nyhetsbrev

4. Förtydligande länkar med både text och ikon, för att skicka vidare brevet, eller för att komma till facebooksidan.

5. Adress och länk med karta till butiken är såklart information man vill ha.

6. Länk till omedelbar avregistrering, precis som det ska vara. Sarah har fler exempel på detta i det här inlägget.

Calligaris nyhetsbrev

Så här ser brevet ut i en iPhone och som sagt, preheadern exponeras direkt i inkorgen.

Calligaris nyhetsbrev

Likadant blir det på en Mac, i nya Mail. Apple visar preheadern direkt i inkorgen. Det här går att stänga av om du inte tycker om det, men du ser alltså numera hela tre delar med standardinställningen på mailklienten:

A. Avsändarnamn
B. Ämnesrad
C. Preheader

Alltså, tänk på hur du använder preheadern i dina nyhetsbrev! Allt fler mottagare ser den innan de ens öppnat ditt mail.

Det här är ett mycket välgjort brev och får 4 hjärtan.

4 hjärtan

måndag, 25 juli 2011, 07:26

Bra kontraster i marginaljusterat nyhetsbrev

Det här nyhetsbrevet från Raymond Weil som jag får ungefär en gång i månaden är ett väldigt enkelt men snyggt utformat nyhetsbrev. Jag gillar designen som blir tillräckligt speciell trots den enkla formen och det smala formatet. Balansen mellan text och bild är perfekt och kontrasterna är starka. De lägger bilderna lite speciellt och överlappar marginalen ute till vänster. Snyggt!

Raymond Weil Mail

En annan snygg detalj som man inte riktigt uppmärksammar direkt men som utan tvekan gagnar formen är det att texten är marginaljusterad. Textstyckena bildar fyrkantiga block då de har en rak linje både till vänster och till höger. Det här är något man vanligtvis gör med trycksaker och det brukar inte bli bra på en datorskärm då det skapar stora gluggar mellan orden och framförallt på svenska då vi har många och långa, sammansatta ord. Jag skulle själv aldrig använda marginaljustering på till exempel en svensk hemsida.

Men på engelska fungerar marginaljustering bättre och i det här nyhetsbrev blir det riktigt snyggt. Och det funkar lika bra på en iPhone tack vare det smala formatet på 500 pixlar i bredd.

Raymond Weil iPhone

Raymond Weils nyhetsbrev tar sig lätt igenom spamfilterna och jag ger tre hjärtan för snyggt brev och fina klockor. Innehållet i övrigt är tyvärr inte riktigt lika intressant.

söndag, 29 maj 2011, 20:30

Wilma & friends gör ett bra nyhetsbrev

Catharina Östlund från Wilma&friends kontaktade mig på twitter och frågade om jag hade lust att titta på deras nyhetsbrev och ge kommentarer. Och självklart har jag det. Så jag och Christopher har tittat på det för att ge snabb feedback. Catharina är så generös så vi får även blogga om det.

Så här såg brevet ut:

Jag tror ni håller med mig när jag säger att brevet är riktigt snyggt. Luftigt, enkelt, genomtänkt; designen och upplägget påminner väl om hemsidan. Både jag och Christopher är rörande överens om att Catharina har koll på mycket som vi faktiskt sällan ser i andra brev.

Detta sa vi till Catharina:

  • Välstrukturerat brev. Läsaren får en god överblick och kan på så sätt snabbt hitta det som är intressant.
  • Korta gärna rubriken (Premiär för vår nya webb – ny design – nya funktioner – nya varumärken! Fira med oss!) I många e-postklienter klipps meningen när den är för lång. 49 tecken inklusive blanksteg är max om man vill vara säker.
  • Var mer personlig och konkret i rubriken. Ofta känner man sig mer säker när man är generell, men lika ofta tappar man intresset från en stor del av läsarna när man tänker så. Förslag på rubrik ”Vill du ha Ferm-dukar fraktifritt från vår nya webb”. (Jag inser att jag och Christopher inte är helt optimala på att skriva bra rubriker till en verksamhet vi inte är insatta i, men principen kanske är tydlig.) Var konkret och personlig i alla rubriker OCH i texten i brevet.
  • Eventuellt lägga lite mer text högre upp i brevet för att tänka på dem som har bildblockering. Större chans att fånga intresset hos fler som scrollar längre ner i brevet.
  • Lägg gärna till en pre-header.
  • Byt sidfoten till svenska istället för engelska.
  • Lägg gärna till den personliga signaturen som man har längst ner på sajten, även i brevet.
  • Lägg gärna till flera element från sajten även i brevet som:
    • Samma olivgröna bakgrundsfärg även i brevet.
    • Samma olivgröna eller rosa rubriker som man använder på sajten.
    • Svarta understrukna länkar i fetstil – som på sajten.

Catharina gör precis som vi och använder MailChimps verktyg kostnadsfritt eftersom vi inte har kommit upp i stor volym med e-postprenumeranter. Loggan längst ner i brevet måste man ha när MailChimp är så snälla och lånar ut verktyget gratis. För oss innebär det inget negativt vad vi har uppmärksammat. Det vi tycker MailChimp gör bra är att man kan välja hur loggan ska se ut efter ett par varianter. Vill du ha en annan färg är det alltså fullt möjligt. Bra, va?

Catharina, snyggt brev. Vi är så glada att vi fick titta på ditt brev och att du lät alla våra läsare ta del av brevet och av våra tips. Sånt gillar vi!

Eftersom det bara är detaljer och Catharina har tänkt helt rätt, så ger jag henne 4 hjärtan av 5 möjliga.

Blev ni nyfikna på vem Catharina är så finns en blogg här.

Sarah@@@@@