onsdag, 21 september 2011, 07:53
Sarah är på webbdagarna i Göteborg idag och har föreläsningen ”Fem ingredienser som fångar generation Y med e-pstmarknadsföring” klockan 13.50. Det Sarah bland annat berättar om är generation Y:s förmåga att snabbt ta till sig ny teknik och just för tillfället är det smartphones och surfplattor som äter upp konsumentmarknaden. Dessa mobila enheter påverkar såklart även marknaden för e-postklienter och hur vi läser vår e-post.
Ben Richardson som grundat Campaign Monitor, en internationell e-postleverantör, har varit generös och tagit fram aktuella siffror för den skandinaviska marknaden åt oss.
De ser ut så här:
Om vi avrundar siffrorna så har mobila e-postklienter så mycket som 26 % av den skandinaviska marknaden. En väldigt hög siffra och den fortsätter att öka lavinartat. Den här siffran är dessutom högre än den globala siffran som är 18 %. Du hittar den globala statistiken och mer detaljer kring detta på Campaign Monitors hemsida.
Nu när du har den här statistiken, ska du fundera på hur dina e-postutskick ser ut och vad du kan göra för att anpassa dem bättre för mobila enheter. Mer om detta kommer givetvis här på bloggen.
Lyssna gärna till Sarahs presentation idag om du är på webbdagarna i Göteborg och vill veta mer om generation Y och e-postmarknadsföring.
Tack Ben Richardson för siffrorna!
måndag, 8 augusti 2011, 21:04
Förutom de e-postresurser som MailChimp generöst delar med sig av gratis har de också en blogg som jag (med stor nördvarning) tycker är bra. De använder ganska många tekniska termer utan att förklara vad de innebär, man bör alltså vara tekniskt insatt. De är i alla fall inte rädda för att öppet förklara hur deras system fungerar och hur de arbetar internt.
Deras två inlägg om utskickshastighet är ganska intressanta om du är intresserad av tekniken bakom e-postutskick.
Delivery Speed, Part 1
Delivery Speed, Part 2
En sak som den här e-postleverantören gör mycket bra är att betygsätta e-postmottagarna och se till att aktiva mottagare får utskicken först.
Betygen syns även på din e-postlista, i e-postverktyget och du kan själv använda dessa betyg för att segmentera utskicken efter hur aktiva dina mottagare är.
Här förklarar de hur de betygsätter mottagarna.
måndag, 13 juni 2011, 07:57
Maria Richardsson på Signerat.se frågade om vi ville recensera deras brev. Klart vi ville! Så här följer den.
Brevet ser ut så här:
Potentialen är stor för detta brev och hur Maria tänker både när det gäller kanalen, produkterna och vad hon redan framhäver och tillsammans med en personlighet som visas i brevet.
Vi gillar att de är så tydliga med bilder på produkterna och att det är ett ganska feminint brev. Snyggt, helt enkelt.
Vi uppmärksammade en del generella problem som vi är ganska säkra på har med e-postleverantörern att göra. För att utesluta andra orsaker är det enklaste sättet att sätta upp en korrlista med många av de vanligaste adresserna. En gmail-adress, en hotmail-adress osv för att se om brevet ser tokigt ut i någon klient. Det är i så fall något som leverantören bör hjälpa till med och ge råd så man vet hur man ska lägga upp brevet i fortsättningen.
Här kommer en punktlista med saker som kan förbättras eller tittas på:
* Webbversion, pre-Header och alt-texter bör läggas till.
* Brevet är lite för brett. 700 pxl gör att läsarna får scrolla till sidorna. Detta resulterar i att när man ska läsa brevet i iphone t ex så blir texten pytteliten och man måste förstora och scrolla runt för att kunna läsa. Försök få ner brevet åtminstone till 600 pxl.
* Gillar de anpassade och tydliga knapparna till Facebook och Twitter högt i brevet. Koppling till andra kanaler är bra!
* Gillar ”På bloggen” men den stjäl uppmärksamhet från själva brevet. Hade föredragit att ha den listan lite längre ner i brevet.
* Saknar standardlänkar i början av brevet. ”Till hemsida”, ”tipsa en vän” och ”avregistrering”. Ni kommer inte få fler avregistreringar för att ni lyfter upp den länken, det kommer fungera mer som en trygghet och att läsaren har kontroll över sin prenumeration.
* Bilderna i toppen gör att det ser lite knepigt ut när bilderna är blockerade, dock så kommer text ganska högt upp vilket är bra.
* Den stora bilden i toppen är fin inspiration men objekten däruppe slåss om uppmärksamheten i brevet för att sen smalna av på mitten där man tror det slutar. Men då kommer nästa sektion. Det här kan man nog balansera och sprida ut bättre.
* Gillar historien i början med länkar. Kul idé och den tror jag ni ska behålla och testa olika placeringar på för att mäta respons.
* Vad det gäller rubrikerna så vinner ni på att göra dem mer konkret och att ni riktar er till en person. ”Specialerbjudande” använder alldeles för många och en sån rubrik ser man inte för den är ganska uttjatad. (Maria var fullt medveten om detta)
* ”Populärast” saknar titlar och länkar. Man tappar poängen då läsaren inte kan komma till dem.
* ”Nytt på signerat” (längre ner i brevet) är bra men sektionen känns en aning för tung och jag tror det beror på att objekten är lite röriga. Ett mer symetriskt rutnät för denna sektionen hade hjälpt mycket.
* Vi gillar starkt att damerna bakom Signerat är avsändare och tror det kan förstärkas ännu mer i text och design. Bilder eller personliga mailadresser tror vi skulle ge mycket tillbaka. (Sarah har dessutom träffat dig, Maria, och är övertygad om att du kommer charma dina kunder lika mycket som du charmade Sarah)
* En liten detalj. Texten och rubriker är svarta normalt sett men blir lila i gmail och grön i Hotmail. Man måste lägga en liten kodsnutt för att skriva över detta i hotmail framförallt. http://htmlemailboilerplate.com/. Kontakta Christopher om ni behöver hjälp med detta.
* Ni har ganska mycket information i mailet och det är inget fel i sig men försök att bygga brevet mer på längden än bredden, använd gärna skiljelinjer eller något liknande som bygger brevet i sektioner. Tycker vi att brevet är välorganiserat så lägger vi oftast mer tid på brevet.
Maria är särskilt intresserad av att ta reda på vad deras kunder faktiskt vill ha. Hon har skrivit ett blogginlägg där hon berättar om en undersökning de gjorde gentemot sina läsare.
Maria har hittat en stil en personlighet som hon egentligen bara behöver fortsätta utveckla. Hon lägger ner tid och energi på att göra något som deras kunder uppskattar. Vi blir så glada när vi ser såna här ”äkta” exempel på engagemang för kanalen och för sina kunder. Vi följer utvecklingen med spänning.
Tack Maria Richardsson för att vi fick titta på ditt brev!
Sarah@@@@@
fredag, 18 mars 2011, 17:31
Joel Falck och Anton Malmberg är fantastiskt duktiga på mycket. Entreprenörer som sätter sig in i saker och lär sig det som behövs för att få sina e-butiker att utvecklas. De behöver egentligen inte mycket hjälp ändå fick jag detta mail från Joel Falck igår.
Har nog inte berättat det tidigare, men det senaste mejlutskicket vi gjorde för Muminmuggar.se, efter att ha lyssnat på ditt föredrag kring e-post var helt klart mest lyckat hittills. Slog alla rekord. 25% ctr, omvandlingsfrekvens på 12% och snittransaktion på 66 kr/besök. Riktigt kul!
Vad gjorde de för förändringar? Joel svarar så här:
Dessa var några av de konkreta ändringar vi genomförde:
– utformade en medveten preheader-text som syftade till att locka mottagaren att öppna
– vi ändrade formateringen så att varje nyhetsenhet bestod av bild + rubrik + text + länk vidare
– vi schemalade utskicket till att gå kl 14, strax innan vi brukar se en av dagens två toppar i antalet besök på Muminmuggar.se
– bytte även mejlsystem till Mailchimp
Jag är så nördig när det gäller e-post och jag är så glad att jag kunde få vara med på ett litet hörn så … ja, jag är rörd:) (Föda barn förändrar mycket med dig som person).
Ett av deras mail finns här:
Gå in på deras sida och kolla muggarna och deras sida för köksartiklar. Anmäl er till deras nyhetsbrev och se vad exemplariska de är!
Min favoritmugg? Jo, denna, så klart.
tisdag, 15 februari 2011, 15:58
Du vet att du hamnat i bra händer om du blir ställd mot väggen av din e-postleverantör efter att du betalat fakturan. Hur konstigt det än kan verka.
1. Ansvar
Du är givetvis ansvarig för vad som skickas från ditt konto. Om e-postleverantören eller e-postverktyget kräver att få veta vem du är och på vilken adress du befinner dig är detta ett bra tecken.
2. Blockering av rollbaserade adresser
Om alla rollbaserade adresser som till exempel info@ och support@ automatiskt plockas bort i systemet är detta också ett bra tecken. Det kan verka hårt att förbjuda info-adresser men faktum är att det ofta inte finns några enskilda personer bakom dessa adresser utan de är så kallade funktionsstyrda adresser med ett särskilt syfte.
2. Avregistreringslänk
Om e-postverktyget hindrar alla utskick som saknar avregistreingslänkar från att gå iväg vet du att du har kommit rätt.
E-postverktyget jag sitter och jobbar i just idag lever upp till alla dessa tre punkter. Oerhört proffsigt.