tisdag, 4 oktober 2011, 07:59
BODUM nyhetsbrev
Det danska familjeföretaget BODUM skickar det här snygga, enkla produktbrevet:
1. Ett rent sidhuvud med tydlig avsändare.
2. En snygg produktbild och en personlig introduktionstext och hälsning. Det här är viktigt, att man hälsar på prenumeranten, innan man försöker sälja något. Det fungerar precis som i verkligheten. Som säljare hälsar man väl på kunden innan man plockar fram produkterna och tjänsterna? Det är inte alla som tycker om att få erbjudanden tryckta upp i ansiktet.
3. Produkterna listar de kortfattat och enkelt men en tydlig produktbild, en bra informationstext, pris och en tydlig grön köpknapp ute till höger som tar dig direkt till produkten i webbutiken.
4. Tävlingar funkar bra i nyhetsbrev. I det här fallet länkar man till tävlingarna på Facebook. Sarah och jag har sett ovanligt höga aktiviteter i nyhetbrev där man lyfter fram just tävlingar.
5. Informativ sidfot med länkar till kanalerna på YouTube och Facebook. Men lägg också märke till den lilla länken ”Privacy”. Den länkar till en sida men bland annat denna text:
Any personal information gathered by us will be used solely for the purpose of order processing. We will not sell, traffic or hire out your personal data to third parties.
Sånt här gillar vi!
6. Notera att köpknappen inte är en bild utan syns även när bilder är blockerade. Snyggt gjort! Tyvärr har de glömt alt-texter för produktbilderna.
Olyckligtvis blir produktbilden i toppen inverterad på en iPhone. Jag skulle tro att det har sparat bilden på fel sätt. Men i övrigt fungerar brevet bra även här.
Det som BODUM uppenbarligen missat är alt-texter och en bättre preheader. Annars är det snyggt och tydligt. Fyra hjärtan får brevet.
Själv har jag köpt de här stora tekopparna med gummigrepp i olika färger. Jag kan verkligen rekommendera dem!