tisdag, 25 augusti 2009, 20:34

Be om rätt adress!

Många gånger är vi, e-postmarknadsförare, så pass fokuserade på att skaffa nya adresser så att det som kan bli viktigt på sikt glöms bort i ett uppstartsskede. Vad menar jag med det? Jo, idag har vi inte bara en e-postadresss. Fler och fler anmäler en annan adress för prenumeration på just nyhetsbrev än den huvudsakliga e-postadressen. (8% i en studie från Apsis) Till exempel en spray-adress eller en hotmail-adress. Det är pågrund av att man är rädd att få för många nyhetsbrev och att adressen ska spridas vidare till andra företag eller parnters när man väl lämnat adressen. Så när den nyblivne prenumeranten anmäler sig berätta hur många gånger ni kommer skicka och vad ni kommer skicka för typ av information. När ni har gjort det så kan ni be om den ”huvudsakliga” adressen eller den ”primära” adressen. Detta är viktigt med tanke på att man faktiskt vill ha den adressen som mottagaren använder under längst tid. En mindre ”viktig” adress använder man inte lika länge som en adress som används dagligen.

Se till att tekniken bakom gör att man inte kan lämna en felaktig adress. Själv anmälde jag mig till ett amerikanskt brev. Jag skrev lite väl snabbt så det blev inte helt rätt.Men eftersom de talade om det för mig med en gång så kunde jag rätta till det och företaget slapp få ännu en hård studs. Små detaljer som gör e-postmarkndsföring så mycket smidigare.
Och det är nog så viktiga små steg för att nå förstklassig e-postmarknadsföring.