Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’
torsdag, 23 september 2010, 21:05
Jag sitter ju som bekant och ”Mystery shoppar” några utav nordens största e-butiker. Det är ett intressant arbete. Idag upptäckte jag ett sätt där e-post borde användas mer. Halens och Lindex är ett föredöme när det gäller just detta. Ni har säkert sett att man kan favorisera plagg eller produkter.

Om ni tittar uppe i högra hörnet på produktbeskrivningen så ser ni ett litet hjärta. Klickar man på den så läggs det till som en favorit. Tittar ni åt vänster så ser ni också där ett hjärta. Klickar jag på det så får jag upp alla ”mina” favoriter.

Det fina i kråksången är att jag kan välja att visa någon av mina vänner vad jag tycker är snyggt eller dela det på facebook, twitter mm. Ser ni knappen ”dela” uppe i högra hörnet av popup-fönstret?
Jag klickar där och får då upp de här möjligheterna:

E-post är naturligtvis ett alternativ och när vi jämför Halens med konkurrenterna ser vi att de är ganska ensamma om detta. Jag väljer att skicka till mig själv för att se hur det ser ut.
Så här såg det ut i min inkorg:

Jag erbjuds att klicka mig vidare till den sida som jag blivit tipsad om. Här finns det stora möjligheter att utveckla den här typen av mail. Kanske att man ska kunna se varorna direkt i mailet, utveckla erbjudanden – helt enkelt bygga upp förtroende inför en helt ny kontakt som naturligtvis visat intresse tack vare sin vän. Som jag sa så har Halens kommit långt med den här typen av mail och de är noggranna med att visa vilken etisk policy de har när det gäller e-postadresser. Det tycker vi om.
Det som Halens skulle arbeta med är att kontrollera mailet i flera e-postklienter. Så här såg samma mail ut i gmail:
Gmail har lagt till en blå ruta runt loggan och lagt in lite rosa streck här och var. Typsnittet är inte detsamma och det har blivit lite knepiga färger. Testa alltid i olika e-postklienter innan ni skickar.
Efter en stund så kommer detta mailet:
Jag erbjuds en prenumeration på deras nyhetsbrev. Det är en god idé och detta går också att förbättras en aning. Jag gissar att det är ett standardmail som går ut och det är säkert samma mail som används i många situationer, men Halens borde berätta vad jag har för fördelar av att prenumerera på brevet. Ge exempel på vad brevet skulle kunna innehålla och berätta VARFÖR man får det här mailet. Gjorde man det så skulle det här vara ett bra sätt att få nya prenumeranter. Jag är ju inte anmäld automatiskt utan kan bara ignorera meddelandet om jag inte vill ha deras nyhetsbrev. Men visst har Halens tänkt till bra här och de är ett föredöme. Tyvärr lägger många e-handlare till sina kunder eller kontakter fast kunderna knappt är medvetna om det. Här måste jag klicka på länken för att få deras nyhetsbrev. Det allra bästa vore om det här meddelandet var inkluderat i samma brev som tipsen fanns i.
Lindex har en liknande möjlighet. Du kan inte skicka alla dina favoriter i ett mail, men enstaka favoriter går att dela med sig och skicka via e-post.

Det Lindex har gjort som är bra är att de utvecklat designen i brevet mer och du ser ”favoriten” direkt i brevet utan att behöva klicka dig till hemsidan. Dessutom ger de läsaren möjlighet att komma vidare till ”shop online”. Dock erbjuds inte en prenumeration till deras nyhetsbrev.
Men vi säger: Bra Halens och Lindex, ni är på god väg!!
fredag, 17 september 2010, 18:45
Det känns så roligt att vara så uppvaktad av e-postleverantörer. Tack alla! Det som känns ännu roligare är att många av dem gärna vill bli testade av oss så att ni läsare som arbetar med e-post får en bild av vad som finns på marknaden.
Inom kort kommer ni att få en recension på både Composts verktyg som heter Carma och på Web Powers verktyg som heter DM delivery. Carma testar vi just nu och jag är mycket förtjust i att jag fått sån bra hjälp samt att de har en person som sitter och aktivt arbetar med leveransbarhet. Nästa vecka ska jag träffa Netoptions och titta närmare på deras verktyg som heter Bizwizard. Så är ni i tagen att byta eller välja system så kommer flera recensioner att följa inom det närmsta.
Det man dock ska komma ihåg är att jag och Christopher som har arbetat för ett annat e-postverktyg tidigare så är vi ganska insatta i alla termer och regler kring e-post. Vill ni ha hjälp utifrån er specifika situation så är ni naturligtvis välkomna att kontakta mig eller Christopher så hjälps vi åt.
Först ut ska jag berätta lite om min träff med Web Power. (Först lite mat bara och en bild på mig så det inte bara är text i detta inlägg)

Visst ser jag och min kollega, Mattias, naturliga ut med Göteborgs ”läppstift” i bakgrunden?;)
Sarah@@@@@
måndag, 13 september 2010, 17:09
Även om e-postklienter och spamfilter ställer till så att man på vissa sätt är väldigt begränsad så går det att hitta lösningar och göra ganska roliga saker med nyhetsbreven. Video i e-post, integrerar med sociala medier eller annat skoj går ofta att lösa även om det inte går direkt i e-postklienten. Men, det är inte det som är det viktigaste. Det viktigaste är vad mottagaren får ut av den funktionen. Jag brukar säga: ställ er 3 frågor innan ni ska lägga in en ny funktion och innan ni skickar era brev.
Det ska finnas ett syfte med det ni gör och är syftet gott och ger ett tydligt svar på att tre frågorna då, mina vänner, ska ni skicka genast!
Sarah@@@@@
måndag, 6 september 2010, 14:04
Magnus Fredin skrev en artikel till kunskapbrevet om betalningar på nätet. I slutet på artikeln berättar han hur viktigt det är att be om e-postadressen.

Vill ni läsa hela Magnus artikeln finns den här. Vill ni se hela brevet som ger fantastisk kunskap inom e-handel så ser ni den här.
Sarah@@@@@
torsdag, 2 september 2010, 10:22
Jag bad mina Facebook-vänner berätta om de känner sig stressade när de får mail av sina chefer. Bad dem att skicka exempel på mail som de uppfattat som negativa. Jag är stum av förvåning. Skräp er, chefer! Jag är helt övertygad om att ni inte väljer att uttrycka er så i någon annan kanal.
Se ett exempel:
Jag förstår att ni är bra trötta på mitt tjat om allt som går åt h……………..e i produktionen! Det är ingenting mot hur trött jag är på att ens behöva hålla på med detta!
Förutom att språket är katastrof så är frågan… ska detta ens skrivas. Kallar man inte till ett möte?
Ett annat exempel:
VILL NGN AV ER VARA SÅ SNÄLL O LÄGGA DET I MITT FACK FÖR MÖTET ÄR KL 8.00 IMORGON OCH JAG ÄR I LUND IDAG.”
Frågan är: Är det en fråga eller en order? Mailet skickades kl 17.00, är inte arbetsdagen slut då? Skulle denna chef ringa samma tid och säga samma sak? Det tror jag inte.
Ja detta är så klart extrema exempel men alla mail jag fick tenderade att hålla samma ton. Se resultatet av min artikel om ämnet och kommentera gärna och säg din mening.
Sarah@@@@@
http://www.wipcore.se/chefer-skickar-ni-sjuka-mail/