söndag, 29 maj 2011, 20:30

Wilma & friends gör ett bra nyhetsbrev

Catharina Östlund från Wilma&friends kontaktade mig på twitter och frågade om jag hade lust att titta på deras nyhetsbrev och ge kommentarer. Och självklart har jag det. Så jag och Christopher har tittat på det för att ge snabb feedback. Catharina är så generös så vi får även blogga om det.

Så här såg brevet ut:

Jag tror ni håller med mig när jag säger att brevet är riktigt snyggt. Luftigt, enkelt, genomtänkt; designen och upplägget påminner väl om hemsidan. Både jag och Christopher är rörande överens om att Catharina har koll på mycket som vi faktiskt sällan ser i andra brev.

Detta sa vi till Catharina:

  • Välstrukturerat brev. Läsaren får en god överblick och kan på så sätt snabbt hitta det som är intressant.
  • Korta gärna rubriken (Premiär för vår nya webb – ny design – nya funktioner – nya varumärken! Fira med oss!) I många e-postklienter klipps meningen när den är för lång. 49 tecken inklusive blanksteg är max om man vill vara säker.
  • Var mer personlig och konkret i rubriken. Ofta känner man sig mer säker när man är generell, men lika ofta tappar man intresset från en stor del av läsarna när man tänker så. Förslag på rubrik ”Vill du ha Ferm-dukar fraktifritt från vår nya webb”. (Jag inser att jag och Christopher inte är helt optimala på att skriva bra rubriker till en verksamhet vi inte är insatta i, men principen kanske är tydlig.) Var konkret och personlig i alla rubriker OCH i texten i brevet.
  • Eventuellt lägga lite mer text högre upp i brevet för att tänka på dem som har bildblockering. Större chans att fånga intresset hos fler som scrollar längre ner i brevet.
  • Lägg gärna till en pre-header.
  • Byt sidfoten till svenska istället för engelska.
  • Lägg gärna till den personliga signaturen som man har längst ner på sajten, även i brevet.
  • Lägg gärna till flera element från sajten även i brevet som:
    • Samma olivgröna bakgrundsfärg även i brevet.
    • Samma olivgröna eller rosa rubriker som man använder på sajten.
    • Svarta understrukna länkar i fetstil – som på sajten.

Catharina gör precis som vi och använder MailChimps verktyg kostnadsfritt eftersom vi inte har kommit upp i stor volym med e-postprenumeranter. Loggan längst ner i brevet måste man ha när MailChimp är så snälla och lånar ut verktyget gratis. För oss innebär det inget negativt vad vi har uppmärksammat. Det vi tycker MailChimp gör bra är att man kan välja hur loggan ska se ut efter ett par varianter. Vill du ha en annan färg är det alltså fullt möjligt. Bra, va?

Catharina, snyggt brev. Vi är så glada att vi fick titta på ditt brev och att du lät alla våra läsare ta del av brevet och av våra tips. Sånt gillar vi!

Eftersom det bara är detaljer och Catharina har tänkt helt rätt, så ger jag henne 4 hjärtan av 5 möjliga.

Blev ni nyfikna på vem Catharina är så finns en blogg här.

Sarah@@@@@