Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

lördag, 20 mars 2010, 13:23

E-postadressen är ett bevis på förtroende

Har precis lyssnat till ett webinar om leveranskvalité eller leveransbarhet. 20% av amerikansk, legitim e-post kommer inte fram.
5 faktorer togs upp för att säkerställa att man kommer fram till sina mottagare. Jag lägger upp länken här så fort jag fått den skickad till mig.
Bland annat så betonades vikten av att ta bort adresser från e-postlistan som har klickat i ”skräppostknappen”. Värdet av att autentisera så att man garanterar att man är den avsändaren man utger sig för att vara.
Hela webinaret började med att förklara det mest grundläggande när det gäller e-postmarknadsföring. För att få det du vill ha av dina prenumeranter så måste du ge det de vill ha först. Alltså, ge värde innan ni förväntar er att sälja! Att få e-postadressen är ett bevis på att ni fått en bit av mottagarens förtroende och du bör övertyga den nyblivne prenumeranten om att de gjort rätt när de delat med sig av adressen. Vid anmälningstillfället har du möjlighet att berätta vad den nye prenumeranten faktiskt får i utbyte mot adressen. Hittade den här rutan på Odla.nu när jag besökte deras hemsida.

Odla.nu

De ”säljer” in nyhetsbrevet genom att visa vad du får för att du delar med dig av din e-postadress. De sätter ett ganska högt värde på den. Dessutom talar de om att de tar vara på din adress genom att inte dela med sig av den till andra.

Seriöst och genomtänkt. Tänk genom ert eget flöde vid anmälningstillfället. Om ni visar, med en gång, att ni värdesätter e-postadressen så är jag ganska säker på att frekvensen på anmälningar ökar.

(Odla.nu har en trevlig sida som gör det oerhört enkelt att beställa fröer och lökar på nätet. Så enkelt att jag utan att förstå det hade beställt Dahlia-lökar. Nu kan jag i alla fall säga namnet på ytterligare en blomma förutom maskros;)

måndag, 1 mars 2010, 20:06

Framgångsrik e-postkampanj

Jag vill visa ett exempel på en bra och framgångsrik e-postkampanj som dök ner i min inkorg förra veckan.

Först lite kort om avsändaren MacHeist. MacHeist är en organisation och ett koncept där man samlar ihop flera olika Mac-programvaror från flera företag, och säljer dem som ett paket till ett kraftigt reducerat pris. Programvaror som sammanlagt skulle kosta flera tusen kronor i normala fall får man vid en MacHeist-kampanj för ett par hundralappar.

Men förutom den stora kampanjen vill de bygga upp intresset och förväntningarna. Och det gör de med en liten förkampanj. Och det är den här kampanjen jag fick ta del av förra veckan, som jag tänkte beskriva.

Den gick till så att jag fick ett mail från ”MacHeist directorate”, organistationens ledning. Lite speciellt att sätta som avsändarnamn tycker jag och jag tror att det får en del att haja till.

Mailet är skrivet som ett personligt brev med skrivmaskinstypsnitt och kommer från en lagerlokal som syns i bakgrunden av mailet. Otroligt snyggt mail! Man skriver i brevet att man är mitt i arbetet med att lasta av programvaror och paketera den kommande kampanjen. Men, en låda innehållandes tonvis med kopior av programvaran ”Squeeze” har trillat av lastbilen och programlicenserna är faktiskt helt lagliga. Jag får gärna gå dit och plocka ett exemplar om jag vill. Helt gratis. Med programmet ”Squeeze” får jag mer hårddiskutrymme vilket sparar plats för det kommade programpaketet.

Mailet ser ut så här:

Jag klickar på ”Hämta mitt gratisexemplar” och kommer till lagerlokalen på hemsidan. Och där ligger lådan som trillat av lastbilen, full med programlicenser.

Så här ser hemsidan ut:

Jag klickar på lådan och får ladda hem programmet ”Squeeze” och en giltig progamlicens. I samma stund frågar programutvecklaren om de får skicka erbjudande till mig i fortsättningen och det är ju svårt att inte ge dem tillåtelse i detta fall. Det har precis gett mig ett gratis program som annars kostar någon hundralapp.

Jag får även på hemsidan skymta ett par av de programvaror som man lastar av lastbilden via den lilla etiketten utanpå lådorna. Programvaror som ingår i den kommande kampanjen alltså.

Jag får programmet ”Squeeze” gratis:

Allting är mycket genomtänkt och enhetligt.

Vad de har gjort är att de helt enkelt byggt upp en liten kul historia eller händelse kring den här programvaran och paketringsprocessen. Dels för att öka intresset inför den stora kampanjen och dels för att upprätthålla egegemanget hos mottagarna. Det här är en process som verkligen aktiverar mig som mottagare, det är nästan svårt att inte agera. Programvaran är av den typen som alla kan ha nytta av. Klart man laddar ner ett exemplar.

Den här lilla kampanjen samkör de även på Twitter och de får full aktivitet med många tack och beröm på sin Facebook-sida. Ryktet höjs till skyarna.

Att bygga upp en sån här kul grej kring ett utskick tror jag är något av det bästa man kan göra med e-postmarknadsföring. Det är så här jag hoppas att morgondagens e-postkampanjer i Sverige kommer att se ut. För vi är långt efter vad de är i till exempel USA.

De som skickar ut ett traditionellt nyhetsbrev och inget mer har inte en chans att mäta sig med dem som sätter igång kampanjer av det här slaget. De kommer att blekna i jämförelse.

Du som skickar e-post, använd hemsidan och samkör den med dina e-postutskick. Bygg upp en process som börjar i mailet och fortätter på webben. En uppmaning till handling, en berättelse eller ett litet webbäventyr. Det kommer att ökat intresset och engagemanget kring dina produkter, dina tjänster och ditt företag.

Skicka inte ett nyhetsbrev där du bara listar månadens nyheter. Med lite fantasi kommer du längre. Dra då hellre ner på antalet utskick och lägg energin på att göra utskicken till små roliga kampanjer istället.

Bygg upp kampanjen med ett enhetligt tema och låt temat gå genom alla din internetkanaler tiden kring ditt utskick. Gör utskicket enkelt men inte för enkelt, var lite kreativ. Och framförallt, aktivera läsaren i mailet. Om utskicket är ett budkap, var tydlig och se till att det inte finns andra budskap som snor uppmärksamheten, koncentrera det kring huvudbuskapet. Och ge något av värde.

Sen kan du till exempel använda Twitter för att låta andra sprida och ytterligare stärka kampanjen, och Facebook för att få feedback på kampanjen.

PS. Sitter du på en Mac och läser det här blogginlägget den 2 mars, är det fortfarande 24 timmar kvar på den här kampanjen. Du kan få ditt gratisexemplar av programvaran ”Squeeze” genom att gå in på www.macheist.com och klicka på lådan som trillat av lastbilen.

Programmet Squeeze klämmer ihop mappar så att innehållet på hårddisken tar mindre plats. Praktiskt om man sitter på en laptop och har en lite mindre hårddisk.

Den här e-postkampanjen får 5 av 5 hjärtan i betyg.

tisdag, 2 februari 2010, 11:44

Segmentera på tidigare statistik och sälj mer

Mitt nya arbete på Wipcore gör mig bara ännu mer medveten om hur viktigt det är att segmentera rätt för att nå rätt målgrupp med rätt produkt. Om vi tar en typ av utskick och gör ett tankeexperiment. Säg att vi ska utforma ett rent försäljningsbrev med rena erbjudanden. Inför detta utskick dela upp er prenumerantlista i grupper. Skulle kunna se ut så här:

Grupp 1. ”Öppnar och klickar i nästan alla brev” – mycket engagerade prenumeranter i ert företag
Grupp 2. ”Öppnar och klickar bara på kraftigt rabatterade erbjudanden” – engagerade och söker aktivt efter bra erbjudande
Grupp 3. ”Öppnar bara erbjudanden men klickar inte” – engagerade men attraheras inte av erbjudandet
Grupp 4. ”Har inte öppnat erbjudanden på 6 månader” – oengagerade

Titta på grupperingen och försök hitta ett innehåll till ett brev som passar alla grupper. Visst blev det svårt? Segmentera mera och gör det på tidigare beteenden inte enbart på kunduppgifter eller demografisk data. Vill ni ha mer information kring detta så håll utkik efter boken”E-handelsguiden” som kommer ut nu i vår.

onsdag, 20 januari 2010, 20:32

Relevans = sälj

Som säljare är det givetvis intressant att ta en mer pragmatisk ställning till e-postmarknadsföring. Det handlar ju i slutänden alltid om siffror, inte nödvändigtvis öppnings- respektive klickfrekvens, inte alltid ens direkt konverteringsgrad utan siffrorna på sista raden – resultatet. Svårigheten ligger i att ge e-postmarknadsföringen, och det engagemang man lägger däri, rätt värde – enligt nedan nämnda sammanställning har mindre än hälften (42%) av de tillfrågade företagen, april -09, egentlig koll på vad deras e-postmarknadsföring tillför verksamheten, skrämmande.
Enligt denna sammanställning gjord av www.econsultancy.com säger 85% av företagen som arbetar med e-postmarknadsföring i Storbritannien att man samlar på sig olika data om prenumeranter som man sedan inte använder. Samtidigt som drygt 63% av mottagarna anser att mindre än en fjärdedel av e-posten de får i marknadsföringssyfte är relevant. Jag är inte sen med att dra slutsatsen att det finns en hyfsat stor potential i ej utnyttjad prenumerantdata. Och en hel del mottagare som undrar varför de fyllde i/behövde fylla i alla de där fälten samt marknadsförare som förbannar affärssystem som inte sparar köphistorik på ett bra sätt. En annan siffra som definitivt förespråkar relevans är att 75% av de som avprenumererar från en lista gör det på grund av irrelevans.
Prenumeranter tillfrågade rörande konsumentprodukter och därtill knuten marknadsföring, säger i två fall av tre att de skulle vilja ha mer personaliserade e-brev och erbjudanden baserat på hur de rör sig på företagets webb, deras köphistorik etc. Detta är en liten förändring från tidigare då man var lite mer mån om sin ”integritet”. Jag tror att många marknadsförare fortfarande är lite för försiktiga med att anpassa med för prenumeranten ”dolda parametrar” då de tror att mottagarna upplever något obehag (detta är åtminstone den reaktion jag fått när jag pratat om detta ute hos de svenska företagen). Viktigt är givetvis att man följer PUL, men här finns en hel del att hämta relativt enkelt. Det krävs givetvis att man har rätt verktyg för detta i form av webbanalysverktyg, affärssystem och ESP (email service provider).
Intressant tycker jag är att man i samma undersökning fann att konsumenterna i högre utsträckning som direkt följd av ett e-posterbjudande gjorde ett köp offline än online (där så var möjligt). Enligt en annan undersökning av www.merkleinc.com sade drygt hälften av respondenterna att ett företags e-postetik direkt påverkar huruvida de i framtiden gör fler affärer eller inte med det specifika företaget, inget nytt men viktigt att tänka på. Sammantaget innebär detta att man, som jag var lite inne på enligt ovan, inte helt enkelt kan sammanfatta värdet av en kampanj enbart med de siffror som ett bra e-postverktyg förser en med. Det positiva är ju att den siffra man rätt enkelt får fram är ett minimum. Resten kan man få hjälp med.
Vad blir då min personliga summering, eller kanske agenda, för 2010?
Mer anpassad e-kommunikation, integrerad i övriga försäljningsprocessen.
Bättre koll på utfall och resultat av e-postmarknadsföringen.
En fortsatt stärkt roll för e-postmarknadsföringen hos i princip alla företag.
Ni som läste mitt förra inlägg och undrar om jag inte borde leva som jag lär… Det kommer, vi får bara hoppas att ert minne är gott=) (Ni som inte förstår, läs igenom vår blogg och våra tidigare inlägg.)

onsdag, 20 januari 2010, 16:30

Segmentera för mobila användare

Användningen av smarta mobiltelefoner ökar kraftigt och allt pekar på att det bara kommer att fortsätta. Detta innebär såklart att fler kommer att läsa sin e-post i mobilen. Problemet är bara att många mail inte ser kloka ut när de hamnar i mobilernas e-postklienter.

En lösning på detta är att redan nu börja tänka på att så småningom erbjuda en mobil version av e-postutskicket, när kunderna anmäler sig på en e-postlista. Det räcker med en extra kryssruta – jag är mobil läsare.

Man behöver inte nödvändigtvis samla in denna informationen i första skedet. Man kan låta mottagaren uppdatera sina uppgifter vid ett senare tillfälle och då få välja det här alternativet.

Har man tänkt på att lagra den här informationen på sina prenumeranter redan nu är man väl förberedd när vi alla läser e-post mobilt. För det är dit vi är på väg.

Intressant blogginlägg om mobil e-post på The Email Wars.