måndag, 4 maj 2009, 18:05
Mail-etikett
Att uttrycka sig korrekt via mail är inte alltid så enkelt. Som avsändare kan man tycka att man har formulerat sig på ett väl avvägt och balanserat sätt medan mottagaren av det mailet uppfattar det bryskt och nästintill aggressivt. Idag skickade jag ett mail till en vän i all välmening, hade en aning bråttom bara, och fick frågan tillbaka ”Varför så aggressiv?” Och visst är det väl så att det är hur mottagaren uppfattar mailet som är avgörande?
Jag bär med mig ett citat från en artikel som jag läste för längesedan. Det var Torbjörn Johansson för IBM som sa ”Mail är bra på att överföra data men den är inte lika bra på att överföra halvfärdiga ideér eller utkast och den är katastrofal på att överföra känslor”
Ett område där detta är extra tillämpbart är intern kommunikation. En policy för intern kommunikation via e-post är att rekommendera. Andreas hittade denna länk. Det är en sammanfattning på en avhandling. Finns en hel del tänkvärt och mycket man kan använda när man sätter en e-postpolicy för sin verksamhet.
http://www.hgo.se/~evas/Kort%20sammanfattning%20avh_reviderad%20sept08.pdf