torsdag, 18 februari 2010, 09:11

Exempel på nyhetsbrev med ny design

Vi har tidigare tittat på Victoria´s secrets brev. Då såg brevet ut så här:

Detta är ett välkomstmail men de regelbundna breven har samma design. De har lagt nästintill allt i bilder. Vilket säkert beror på att de vill ha ett speciellt typsnitt som inte alla e-postklienter visar. I en bild kommer man runt det problemet men då har man ett annat problem. Bildblockering. I USA är det drygt 50% som blockerar bilder och alltså inget man bara viftar bort. Något som tyder på att de är medvetna om detta är att de använder pre-header. Lilla textsträngen som ligger före ”webversionslänken”. Den syns i flera e-postklienters förhandsgranskningsfönster, strax efter avsändarnamn och rubrik på brevet. (Finns ett inlägg som berättar mer om pre-header)

Välkomstmailet, nyhetsbrevet, avprenumerationsbrevet – alla brev har samma design. De lägger menyn längst upp så hittar du inte något i det aktuella nyhetsbrevet så kan du alltid hitta din kategori längst upp i brevet. Brevhuvudet är inte för stort, vilket gör att du som mottagare snabbt kommer in i den aktuella informationen. Att brevet har så mycket bilder och att 95% av alla brev ber mig handla mer drar ner betyget lite men att de använder pre-header och är så mån om att allt de skickar via e-post ska hålla samma design är förlåtande.

Nu till deras nya design. Det nya brevet har lika mycket information i bilder som tidigare. Pre-headern är kvar och de har lagt till en speciell länk för en mobilversion. Mycket bra! Den mobila versionen är till för andra smarta mobiler än Iphone.


Tyvärr så är fokus på försäljning. Men det fungerar också mycket bättre i USA än i Sverige. I norden är behovet av att få nytta och värde via e-post (utan att handla) stort innan man köper varor. I USA säger 61% att de vill få specialerbjudande mot att de lämna ut sin adress. (MarketingSherpa)

Designen är strukturerad och informationen är uppdelad i block. När vi får väl strukturerade nyhetsbrev i vår inkorg så lägger vi ner mer tid på att läsa det. Längst ner i brevet kan du klicka för att se mer uppgifter kring vad du handlat. Tyvärr så fungerar inte det alltid så bra men det är rätt tänkt. Ha gärna en del som är inriktad på skräddarsydd information och resten kan vara allmän. Men prioritera den informationen högre upp i brevet.

Med en mer organiserad design och mobilversionenslänken så får brevet tre hjärtan av fem.