Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

onsdag, 10 februari 2010, 14:40

Nyhetsbrev och reklambyråer

Jag lyssnade på en väldigt intressant presentation av Dr. Flint McGlaughlin, Director of MELABS Group.

McGlaughlin pratar om varför reklambyråers kreativa designtänk inte riktigt hör hemma i e-postmarknadsföringsvärlden alla gånger. Hur det kan sänka statistiken och försäljningen vid marknadsförande utskick. Man har i tester med miljarder mail fått se resultat på hur man kan göra det så mycket bättre genom att lista ut och tillfredställa kundens behov snarare är byråns.

Jag tycker det här är intressant då jag själv fått se exempel på hur byråer som jobbar med e-post väljer just kreativa personligheter framför folk med kunskap om e-postmarkandsföring, när de nyanställer. I de här fallen handlar det alltså enbart om att uppfylla önskemålen från byråns sida. Man sätter kunderna i andra hand då man inte har en aning om deras egentliga behov. Vilket är tragiskt.

Jag änkte lyfta ut ett av McGlaughlins exempel där jag tycker han har ett par bra poänger. McGlaughlin menar på att man måste resonera utifrån två punkter:

  1. Vad är mitt mål?
  2. Vad är bästa sätt att uppnå detta?

I följande case visar han Timberlands nyhestbrev. Timberlands två punkter är följande:

  1. Mål: Att öka click-through rate
  2. Hur vi ska uppnå detta: Uppmuntra dem att klicka vidare till hemsidan

Och så här ser deras brev ut:

McGlaughlin går rakt på sak och ställer följande fråga efter att han analyserat brevet:

Om jag är din ideelle kund, varför ska jag köpa från dig och inte från en av dina konkurrenter. Om du inte kan svara på detta, har du inte gett mig en tillräcklig anledning.

Om jag tar emot hundratals marknadsförande mail om dagen och det här mailet kommer i inkorgen. Ett mail som liknar en hemsida skickad till inkorgen och som dessutom inte är personligen addresserat till just mig. Då fångar det helt enkelt inte min uppmärksamhet.

McGlaughlin menar på att e-post inte är en tidsskrift där du kan köra dina sedvanliga annonser. Det är ett tillfälle att etablera kommunikation. Målet med det här mailet borde vara att tala till denne på ett sätt som får han eller hon att besöka hemsidan och att ha en anledning att besöka hemsidan. Att ge 10% rabatt är helt enkelt inte tillräckligt. Inte ens 30% eller 40% rabatt skulle vara tillräckligt. Mailet saknar relevans och anledning för mottagaren att klicka vidare.

I mailet visar Timberland fyra produkter med fyra ”calls to action-knappar” ur fyra olika kategorier varav tre är dessa är skor.

Det uppfattas alltså inte ens som att det är fyra olika kategorier. Jag måste verkligen kolla på de här fyra produkterna och försöka lista ut upplägget, men det går inte riktigt, det är för långsökt. Som mottagare får jag inte tillräckligt med hjälp att lista ut vad jag ska göra.

Så fort jag hamnar i en situation där jag måste tänka och fundera och leta mig fram, förlorar du mig som kund.

Ett säljande nyhetsbrev ska vara relevant för mina behov, designat på ett sätt så att jag direkt förstår vad jag ska göra och varför jag ska göra detta, och sedan få mig till hemsidan så snabbt som möjligt.

Källa: Marketing Experiments

Jag håller verkligen med McGlaughlin och tycker han är en mycket skicklig och pedagogisk talare.

Design handlar lika mycket om tänk och analys som det handlar om kreativitet och känsla. När du designar för ett visst medium har du vissa spelregler du måste ta hänsyn till och lära dig bemästra. Det går inte att dra allt på internet över en kam. E-postdesign är inte webbdesign, till exempel. E-post är ett helt eget medium och kräver lika mycket uppmärksamhet i designstadiet som dina övriga kommunikationskanaler.

torsdag, 28 januari 2010, 19:26

Leveranskvalitet 2010

Visst är det kul att se antalet prenumeranter växa och växa i takt med att man kör olika rekryteringskampanjer, förbättrar olika kontaktytor som webb mm. Det är ju ett enkelt sätt att mäta framgång: Jag hade så många prenumeranter innan och nu har jag ökat med si eller så många procent. Det kan enkelt kännas som en lyckad satsning med en viral kampanj. Ingen blir så glad som den ESP som får fakturera lite mer… Visst finns det anledning att vilja expandera sin prenumerantbas, ofta goda anledningar, MEN det finns även anledningar att lägga större del av fokuset på de aktiva prenumeranterna.

2010 kommer för ISP:er, spamfilterleverantörer och andra som arbetar med epostmottagande och sållning av spam innebära en fortsatt kamp om inboxen. Ett mer fintrimmat vapen i arsenalen blir att utvärdera e-postmottagarens uppfattning om den e-post som tas emot på ett mer raffinerat sätt. Och hur skall en epostläsare klara av det då? Givetvis är detta lite olika för olika läsare/ISP:er/spamfilter samt något som utvecklas. Men i kombination av complaintrate, öppnings/klickfrekvens, studshantering, this is spam/not spam-val, ”spam traps”, relevans (anpassade mail) och en hel uppsjö andra faktorer så skapas det regler. Det viktiga blir då att säkerställa att man vandrar den smala vägen och att det märks, annars riskerar man att blockas. Hur gör man det då?
Fokusera på de aktiva prenumeranterna, sålla bort inaktiva prenumeranter löpande och/eller kör återaktiveringskampanjer. Radera/hantera studsar direkt. En annan bra taktik kan vara att nyttja sk. dubbel opt-in. Begär att nya prenumeranter bekräftar sin prenumeration för att säkerställa att det är korrekta och aktiva adresser. Passa då givetvis på att maknadsförings- samt säljmässigt föra fram ett bra budskap redan där (om man vill ta det till ”nästa nivå” kanske köra en ”cliff hanger”). Lite back-to-basics men blir ett måste som första steg i att säkerställa så hög leveranskvalitet som möjligt. Vidare så kommer det även i denna aspekten bli mer viktigt att utskicken får mottagaranpassat innehåll, vilket även får en positiv marknads/säljeffekt.

måndag, 25 januari 2010, 13:30

Håll hårt i e-postadressen på Facebook!

Den här veckan kommer Facebook börja tillåta marknadsförare och applikationsutvecklare att samla e-postadresser från Facebook-användare.

Det kommer gå till så att de som tillhandahåller Facebook-applikationer frågar användaren om tillåtelse att kommunicera direkt med mottagaren via e-post istället för meddelanderutor i Facebook.

För att undvika återförsöljning av e-postadresser har man satt upp vissa säkerhetsrutiner.

För att få tllåtelse att be om en användares e-postadress måste avsändaren redogöra från vilken domän denne tänker göra sina utskick. De som bryter mot reglerna får sina applikationer permanent borttagna.

De som tillhadahåller applikationer kommer att kunna be användaren om e-postadressen på två sätt:

1. Användaren får välja att dela med sig av den riktiga e-postadressen eller inte.

2. Användaren krävs på den riktiga e-postadressen för att applikationen ska fungera.

Facebook kommer att uppmuntra användare att dela med sig av e-postadressen till applikationer de litar på via en meddelanderuta i toppen på varje sida.

Policyn för de som tillhandahåller applikationerna ser ut så här:

A. Du får inte ge bort eller sälja användarnas e-postadresser till tredje part eller samarbetspartner.

B. Du måste följa bestämmelserna i Federal Trade Commission CAN-SPAM Act och alla andra lagar vad gäller skräppost (t.ex. ge möjlighet att enkelt avsluta prenumerationen inom 10 dagar).

C. Du måste förklara tydligt för användarna, i en sekretesspolicy eller någon annanstans på ett synligt ställe, hur du kommer att använda deras e-postadresser.

D. E-postmeddelanden du skickar måste tydligt visa att de är från dig och inte verkar vara från Facebook eller någon annan. Till exempel får du inte inkludera Facebook-logotyper eller tillgångar som varumärke i din e-post, och du får inte nämna Facebook i ämnesraden (från-raden) eller i mailets sidhuvud.

E. Alla e-postmeddelanden till användare måste komma från samma domän, och du måste ge oss namnet på domänen i Facebook Developer Program som används för att hantera din ansökan.

Som marknadsförare ser jag verkligen den stora nyttan i att be folk om e-postadresser via Facebook. Detta är ett drag som tar Facebook ett enormt kliv framåt vad gäller marknadsföring via social media. Man integrerar Facebook med e-post, som är vårt första och största sociala nätverk.

Men frågan är om det kommer att gå rättvist till alla gånger. Det finns ingenting som ger mig som användare garantin att någon inte bluffar och utvecklar en applikation med enda syftet att samla på sig en miljon e-postadresser och sen sälja dem på svarta marknaden. Facebook-användares e-postadresser måste vara några av de mest aktuella och attraktiva e-postadresser som går att får tag på med tanke på att folk delvis lever sina liv på Facebook.

Jag är själv ingen stor användare av Facebook, och jag kommer garanterat inte att använda några applikationer där i fortsättningen. Det finns ingenting som talar emot varför de inte skulle kunna ge alla användare riktiga e-postadresser på Facebook istället. Att de låter marknadsförare fiska efter privata, aktuella e-postadresser visar på att de sätter användaren i andra hand och marknadsföraren i första. Och det är fel.

söndag, 24 januari 2010, 18:02

Mindre bra exempel på ämnesrad och avsändare

Rubriken på detta blogginlägg är 44 tecken, blanksteg inräknat. Enligt amerikansk studier så tappar du många mottagare om du har för långa ämnesrader eller rubriker på brevet. 49 tecken med blanksteg inräknat är max. Därefter tappar du 12% så fort du är på 50 tecken och över. Men även om du har färre tecken kan det bli fel. De tre viktigaste ingredienserna till att få ett brev öppnat (förutom att du fått adressen på rätt sätt, genom ett JA TACK) är avsändarnamnet (mottagaren vill känna igen vem det kommer ifrån), ämnesraden/rubriken (att den är aktuell och relevant för mottagaren) och tidpunkt (att tiden är optimal för mottagaren när brevet hamnar i inkorgen).
Titta på exemplet nedanför:
Förutom att brevet hamnade i skräpkorgen så ser jag inte vem det kommer ifrån. Igenkänningsfaktorn är alltså borta. Är det, vid denna tidpunkt som jag får brevet, höstlov… Så vet jag förmodligen om det och rubriken fångar inte mitt intresse. Tänk på att skriva vem det är ifrån först. Tex ”Wipcores nyhetsbrev”. Och ämnesraden bör prata till en person och vara ganska kort och konkret. Ställ gärna en fråga som intresserar läsaren.
Dåliga exempel gör det enkelt att förstå hur viktigt det är att göra rätt. Maila på och kom ihåg att det är en kommunikationsform på mottagarens villkor!
Lycka till!

söndag, 24 januari 2010, 17:49

Segmenterad e-post får bättre respons

Enligt Benchmark från Marketing Sherpa 2010 så fungerar segmenterade e-postutskick bättre över längre tid både när det gäller öppnade brev och aktivitet/klick i brev.

Som ni ser enligt detta diagram så är responsen bättre även när mottagaren har varit prenumerant upp till 360 dagar. Så, även om man kanske tycker att det verkar omständigt att lägga upp kunders uppgifter eller ta vara på statistiken från tidigare utskick så är det värt det på alla sätt. Detta kan vara viktigt för er när ni ska välja vilken e-postverktyg ni ska jobba med. Se till att verktyget är enkelt att arbeta med och att det är lätt att segmentera utskicken och uppgifter på era mottagare. Inte bara att mottagare ska få olika budskap utan att de också ska finnas möjlighet att prioritera artiklarna/erbjudandena olika beroende på vem som ska öppna dem. I det ena brevet kanske artikel A ska komma först och sedan artikel B. Men i brevet för andra mottagare ska artikel B komma först och artikel A strax efter. Är ni med? Teknik ska underlätta så ni når de mål ni har.