måndag, 27 september 2010, 10:32
World wide web-fakta
E-post är naturligtvis framträdande även i denna filmsnutt. Kan inte förstå att det finns de som säger att e-post är död.
Klicka på bilden för att se filmen på YouTube.
Sarah@@@@@
Våra tankar kring e-post, som är en fantastisk kanal. Om den används rätt.
Sarah och Christopher
måndag, 27 september 2010, 10:32
E-post är naturligtvis framträdande även i denna filmsnutt. Kan inte förstå att det finns de som säger att e-post är död.
Klicka på bilden för att se filmen på YouTube.
Sarah@@@@@
torsdag, 23 september 2010, 21:05
Jag sitter ju som bekant och ”Mystery shoppar” några utav nordens största e-butiker. Det är ett intressant arbete. Idag upptäckte jag ett sätt där e-post borde användas mer. Halens och Lindex är ett föredöme när det gäller just detta. Ni har säkert sett att man kan favorisera plagg eller produkter.
Om ni tittar uppe i högra hörnet på produktbeskrivningen så ser ni ett litet hjärta. Klickar man på den så läggs det till som en favorit. Tittar ni åt vänster så ser ni också där ett hjärta. Klickar jag på det så får jag upp alla ”mina” favoriter.
Det fina i kråksången är att jag kan välja att visa någon av mina vänner vad jag tycker är snyggt eller dela det på facebook, twitter mm. Ser ni knappen ”dela” uppe i högra hörnet av popup-fönstret?
Jag klickar där och får då upp de här möjligheterna:
E-post är naturligtvis ett alternativ och när vi jämför Halens med konkurrenterna ser vi att de är ganska ensamma om detta. Jag väljer att skicka till mig själv för att se hur det ser ut.
Så här såg det ut i min inkorg:
Jag erbjuds att klicka mig vidare till den sida som jag blivit tipsad om. Här finns det stora möjligheter att utveckla den här typen av mail. Kanske att man ska kunna se varorna direkt i mailet, utveckla erbjudanden – helt enkelt bygga upp förtroende inför en helt ny kontakt som naturligtvis visat intresse tack vare sin vän. Som jag sa så har Halens kommit långt med den här typen av mail och de är noggranna med att visa vilken etisk policy de har när det gäller e-postadresser. Det tycker vi om.
Det som Halens skulle arbeta med är att kontrollera mailet i flera e-postklienter. Så här såg samma mail ut i gmail:
Gmail har lagt till en blå ruta runt loggan och lagt in lite rosa streck här och var. Typsnittet är inte detsamma och det har blivit lite knepiga färger. Testa alltid i olika e-postklienter innan ni skickar.
Efter en stund så kommer detta mailet:
Jag erbjuds en prenumeration på deras nyhetsbrev. Det är en god idé och detta går också att förbättras en aning. Jag gissar att det är ett standardmail som går ut och det är säkert samma mail som används i många situationer, men Halens borde berätta vad jag har för fördelar av att prenumerera på brevet. Ge exempel på vad brevet skulle kunna innehålla och berätta VARFÖR man får det här mailet. Gjorde man det så skulle det här vara ett bra sätt att få nya prenumeranter. Jag är ju inte anmäld automatiskt utan kan bara ignorera meddelandet om jag inte vill ha deras nyhetsbrev. Men visst har Halens tänkt till bra här och de är ett föredöme. Tyvärr lägger många e-handlare till sina kunder eller kontakter fast kunderna knappt är medvetna om det. Här måste jag klicka på länken för att få deras nyhetsbrev. Det allra bästa vore om det här meddelandet var inkluderat i samma brev som tipsen fanns i.
Lindex har en liknande möjlighet. Du kan inte skicka alla dina favoriter i ett mail, men enstaka favoriter går att dela med sig och skicka via e-post.
Det Lindex har gjort som är bra är att de utvecklat designen i brevet mer och du ser ”favoriten” direkt i brevet utan att behöva klicka dig till hemsidan. Dessutom ger de läsaren möjlighet att komma vidare till ”shop online”. Dock erbjuds inte en prenumeration till deras nyhetsbrev.
Men vi säger: Bra Halens och Lindex, ni är på god väg!!
tisdag, 21 september 2010, 21:02
Besökte Lanvins hemsida. Han är ju ofantligt populär, så populär att H&M ville arbeta tillsammans med honom för en kollektion. H&M har lagt upp intervjuer med honom på sin hemsida. Här kan du titta på dem.
När du tittar på dem så kan du dela dem med dina vänner. Då har de lagt upp en liten ikon för just e-post. klickar du på den får du upp denna enkla ruta.
Smidigt. Nåväl, det var egentligen inte det jag skulle berätta. Jag provade en parfym från honom och blev lite nyfiken på nya kollektionen så jag besökte hans hemsida. När jag fått välja språk så poppade genast denna ruta upp.
Alltså, innan jag kan se något så ber de om min e-postadress och information för att skicka rätt information. Mycket föredömligt, se själva här. Gör man så här förstår man hur mycket man tjänar på e-post. Jag njuter och är naturligtvis prenumerant i och med detta.
Nu skulle inlägget ha varit slut här om det inte var för att jag provade H&Ms funktion att tipsa om intervjun med Lanvin via e-post. Här ser ni det:
Titta uppe i vänstra hörnet… De tycker tydligen att jag ska svara till en no-replyadress… Aja baja H&M! En lite miss händer så lätt. I detta fallet är det så dumt när det står ”svara till” och är ett personifierat mail. När det står ”Svara till” så har avsändaren lagt till den texten eftersom det inte är standard. Så jag som mottagare ser att jag kan svara på det här kommersiella mailet och sen står det ”no-reply”
Hmm… Lite dubbla budskap. Vad som är viktigt är att testa, testa, testa. Finns inga genvägar. Se det alltid från kundens sida.
Skönt att det inte bara är jag som missar saker ibland. (Missade precis bostadsrättsföreningens möte med en och en halv timme.)
God natt.
Sarah@@@@@
måndag, 20 september 2010, 16:51
Som jag nämnde tidigare så ska vi göra en recension på Web Powers verktyg, DM Delivery. Jag träffade Björn Forsell i onsdags och hade ett intressant samtal kring deras tankar om e-postkommunikation. Vad gör Web power? De delar i sin verksamhet i tre delar.
1. Kunskap & strategi
2. System & funktion
3. Analys & uppföljning.
Björn förklarar att deras verktyg är enkelt att använda, har bred funktionalitet, är skalbart och är ett flexibelt system. Framför allt har de satsat på att göra det optimalt för att styra rättigheter till olika personer som ska arbeta med delar av verktyget. Är man en större organisation som har några som arbetar med att skapa utskick så är det oftast en ansvarig som vill ha tillgång till att bara se statistiken. En byrå kanske fixar med designen och säljare ska kunna se siffror på sina kontakter. Utvecklarna bakom DM delivery har särskilt arbetat på detta.
Vad vi tycker om verktyget kommer det en recension på så snart vi känner att vi testat men jag tänkte ta upp några saker som jag tyckte var intressant när jag samtalade med Björn. Deras analys och uppföljningsdel intresserade mig särskilt. Många utav er som arbetar med e-post tycker att det är kul att titta på statistik så som öppnade brev och klick men kanske inte fördjupar er mer i alla de siffror som ni faktiskt får ut. Detta har Web Power uppmärksammat och sett till att ha ett erbjudande där de kan hjälpa sina kunder. Genom att ha uppföljning på en hel lista men också på individnivå samt att få deras hjälpa att ta ut ”behovsgrupper” så kan man åstadkomma underverk med sin e-postlista.
Titta på illustrationen nedan:
Vilka är mest intressanta att arbeta med. De som sällan/aldrig eller de som ibland öppnar. De som alltid öppnar era brev är ju redan nöjd med det ni skickar. Låt dem vara ifred en tid och titta på de som har ett större behov.
I DM deliverys system kan man identifiera gruppen se mönstret och undersöka hur man ska lyckas med att återuppliva de prenumeranterna. Björn berättade om en av deras kunder som upptäckte att 48.8% av deras prenumeranter aldrig hade öppnat deras brev. Det var 158.288 personer och motsvarade 1.985.828 mail som aldrig hade öppnats…. vilka möjligheter ett återupplivningsprogram skulle kunna ge här, eller hur?
Genom att ta ut såna här behovsgrupper och ta hjälpa av expertis så kan man skörda så goda resultat. Jag tänkte jag skulle fördjupa mig inom detta i ett par inlägg till som följer.
Mitt möte med Björn var givande. Jag tycker om att träffa representanter från e-postverktyg som faktiskt tycker om att arbeta med kanalen och vill åstadkomma något riktigt bra tillsammans med sina kunder. Det visas inte minst i att de sätter en projektledare på varje kund som har ansvaret att hjälpa dem. De ska gärna kontakta kunden innan kunden ringer själv. Bra, va!?
Recension följer – jag känner mig optimistisk.
Tack Björn!
måndag, 6 september 2010, 13:36
I fredags skickade vi ut ett kunskapsbrev på min arbetsplats. Det var minst sagt dramatiskt.
När vi skapade brevet hade vi en tanke, att vi ville att det skulle vara enkelt att twittra vidare den del av kunskapsbrevet som man tycker är särskilt bra. Vi hade en diskussion om detta innan vi designade brevet. Vill man twittra hela brevet eller vill man bara twittra en del av brevet? Eftersom det är ganska brett innehåll i brevet så bestämde vi oss för att man ska enkelt kunna twittra den specifika artikeln som man själv tyckte var bra. Detta har uppskattats mycket av våra externa skribenter. Vi tror att de flesta har ont om tid och därför vill ha det enkelt och rekommendera just det som man tror andra har tid till.
Så här ser det nu ut:
Vi har lagt en skiljelinje mellan varje artikel för att förbereda läsaren på viket ämne som ska behandlas. Lägger mycket krut på att formulera en intressant rubrik som är kort. Ingressen låter vi vara max 2 meningar. Enligt experter så läser vi inte mer. Sen låter vi alltid länktexten säga något mer om den kommande artikeln. Eftersom det är helt onödigt att skriva ”klicka här” eller ”läs mer”. Vi har lärt oss att blå, understruken text är klickbar efter ett antal år.
Sen kommer då twitterlänken. Detta har funkat mycket bra tills denna gången. Den leverantör som vi använder har nämligen ändrat så när det står ”twitter” i koden så läggs webversionslänken till HELA brevet och det sker varje gång du sparar. Så hur många gånger jag än ändrade så kunde jag inte få länken till den enskilda artikeln att ligga där. Tanken från vår leverantör var god, de ville underlätta för sina kunder men det blev så fel. När vi kontaktade supporten fick vi till svar att man inte använder twitter i e-post så som vi ville göra. man twittrar hela brevet och inte delar som vi hade tänkt oss. Mycket trevlig kille men vi kunde helt enkelt inte få hjälp.
Jag med mitt heta temperament blev arg och tycker att så uttalar man sig inte. Går jag till en frisör och vill klippa lugg så vill jag inte höra ”Lugg gäller inte nu så du får klippa en annan frisyr”. Nåväl. Tack vare Christopher och min kollega Mattias så kunde vi ”hårdakoda” om hela brevet och fick helt enkelt låta bli att spara det – då gick det!
Epostutskickare: Fundera på hur ni vill göra det enkelt för era läsare att vidarebefodra och dela det ni skrivit. Sätt er i läsarens position och gör det optimalt för materialet att spridas.
E-postleverantörer: Företag väljer era system för att de ska få en enklare jobbsituation. Tekniken vill de oftast inte sitta med alls. Även om kunden kommer med en konstig förfrågan så lyssna och titta på brevet, be dem förklara hur de har tänkt om ni inte förstår. Se till att ni förstår syftet med deras önskemål. E-post kan ni men förmodligen inte sociala medier eller andra kanaler. Hjälp era kunder att utnyttja e-post maximalt. Kommer de med en entusiastisk idé låt dem prova… Annars kommer de, som så många andra, att tappa intresset för denna kanalen!
Nu, en glad Sarah, igen @@@@@