söndag, 24 januari 2010, 18:02

Mindre bra exempel på ämnesrad och avsändare

Rubriken på detta blogginlägg är 44 tecken, blanksteg inräknat. Enligt amerikansk studier så tappar du många mottagare om du har för långa ämnesrader eller rubriker på brevet. 49 tecken med blanksteg inräknat är max. Därefter tappar du 12% så fort du är på 50 tecken och över. Men även om du har färre tecken kan det bli fel. De tre viktigaste ingredienserna till att få ett brev öppnat (förutom att du fått adressen på rätt sätt, genom ett JA TACK) är avsändarnamnet (mottagaren vill känna igen vem det kommer ifrån), ämnesraden/rubriken (att den är aktuell och relevant för mottagaren) och tidpunkt (att tiden är optimal för mottagaren när brevet hamnar i inkorgen).
Titta på exemplet nedanför:
Förutom att brevet hamnade i skräpkorgen så ser jag inte vem det kommer ifrån. Igenkänningsfaktorn är alltså borta. Är det, vid denna tidpunkt som jag får brevet, höstlov… Så vet jag förmodligen om det och rubriken fångar inte mitt intresse. Tänk på att skriva vem det är ifrån först. Tex ”Wipcores nyhetsbrev”. Och ämnesraden bör prata till en person och vara ganska kort och konkret. Ställ gärna en fråga som intresserar läsaren.
Dåliga exempel gör det enkelt att förstå hur viktigt det är att göra rätt. Maila på och kom ihåg att det är en kommunikationsform på mottagarens villkor!
Lycka till!