söndag, 24 januari 2010, 17:49
Segmenterad e-post får bättre respons
Enligt Benchmark från Marketing Sherpa 2010 så fungerar segmenterade e-postutskick bättre över längre tid både när det gäller öppnade brev och aktivitet/klick i brev.
Som ni ser enligt detta diagram så är responsen bättre även när mottagaren har varit prenumerant upp till 360 dagar. Så, även om man kanske tycker att det verkar omständigt att lägga upp kunders uppgifter eller ta vara på statistiken från tidigare utskick så är det värt det på alla sätt. Detta kan vara viktigt för er när ni ska välja vilken e-postverktyg ni ska jobba med. Se till att verktyget är enkelt att arbeta med och att det är lätt att segmentera utskicken och uppgifter på era mottagare. Inte bara att mottagare ska få olika budskap utan att de också ska finnas möjlighet att prioritera artiklarna/erbjudandena olika beroende på vem som ska öppna dem. I det ena brevet kanske artikel A ska komma först och sedan artikel B. Men i brevet för andra mottagare ska artikel B komma först och artikel A strax efter. Är ni med? Teknik ska underlätta så ni når de mål ni har.