Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

tisdag, 25 augusti 2009, 16:02

Brevhuvud

Arbetar man med e-postmarknadsföring så lär man sig snabbt att man har inte många sekunder på sig att fånga uppmärksamheten hos mottagaren. Därför ska man försöka att undvika att ha gigantiska brevhuvuden som egentligen inte kommer med någon ny information.
Titta på dessa exempel som jag själv har fått idag. De har utnyttjat sina ”huvuden” bra. Resume lägger plats annonser alldeles högst upp till höger. Som mottagare gillar vi bättre att klicka när länkarna ligger till höger än till vänster så i detta fall får säkert platsannonserna en hel del klick.I brevet från Veckans Affärer lägger det information om en krönika samt senaste nytt.
Titta på ert brevhuvud igen och se om ni kan förenkla det, göra det en aningen mindre kanske skala ner på ”standardinformation” och lägga in mer värde för era mottagare. Men inte för mycket så det upplevs som rörigt… Lycka till med era huvuden!

måndag, 24 augusti 2009, 16:11

E-post död?

Eftersom jag arbetar intensivt med att samla information till den nya handboken så bli jag alldeles överväldigad över vilka fantastiska siffror som kan uppnås via e-post. Kan inte förstå att vissa påstår att e-post är något som kommer dö ut.
Med jämna mellanrum dyker rubriker upp som på något sätt påstår att e-postmarknadsföring är på väg att försvinna. Ibland ännu mer dramatiskt att e-post som överhuvudtaget kommer att försvinna.
Vare sig man bloggar, ägnar sig sociala medier, twittrar eller på annat sätt vill uttrycka sig via nätet så är det beroende av e-post på ett eller annat sätt.
Till exempel så skickar många meddelanden till sina vänner idag och även om det händer på facebook så är det fortfarande mail det handlar om.

Mer än 90% av internetanvändare mellan 18 och 72 säger att deras skickande/mottagande av mail är deras huvudsakliga göromål. På andra plats ägnar de sig åt att söka information på nätet.
Pew Internet and American Life Project, feb 2009

Alla har e-post. I sitt hem, på jobbet, på skolan, i sin mobiltelefon på nätet. Så utnyttja denna fantastiska kommunikationskanal på rätt sätt och skörda goda resultat både på kort och på lång sikt.
Mer siffror följer men jag kände att jag bara behövde säga detta just nu.

onsdag, 10 juni 2009, 21:06

Preheader i e-post

E-postmarknadsförare i USA blir allt flitigare på att utnyttja toppen på nyhetsbrev och andra HTML-baserade e-postutskick. Med topppen syftar jag på området innan sidhuvudet. Preheader kallar man detta. Normalt sett ligger det nästan alltid en länk i preheadern som säger något i stil med ”klicka här om du inte kan läsa detta mail”. Denna länk flyttar man nu åt sidan och istället slänger man in en rad text som säger något om mailet. Har man brev som är en enda bild lägger man till exempel en text som lockar till att ladda bilderna då de ofta blockeras. Texten som ligger i preheadern syns direkt i inkorgen i bland ann
at Gmail, innan man ens öppnat mailet. Förutom ämnesrad och avsändare har man alltså ytterligare en chans att med en kort text locka mottagaren att öppna mailet. Det här tycker jag vi svenskar borde prova och se ifall det ger någon skillnad i respons.
Exempel på hur preheadern syns i Gmail:

fredag, 17 april 2009, 16:22

Exempel på hur effektivt e-post faktiskt är.


I december sände Uppdrag Granskning ett reportage om Rättvisemärkts arbete inom teindustrin. Bland annat så visade reportaget att arbetarna hade extremt låga löner, sällan hade något att säga till om och många gånger gömdes undan vid inspektion. Arbetstider och arbetförhållandena var rent slaviska.

Min reaktion var kraftigt negativ eftersom jag har haft en mycket positiv bild av deras arbete och gärna har köpt Rättvisemäkta produkter.

En halvtimme efter att programmet sänts på TV plinga det till i min inkorg. Då fick jag ett nyhetsbrev som förklarade varje punkt som Uppdrag granskning kritiserat dem på.
Tycka vad man vill om reportaget och Rättvisemärkt men sättet att prata med sina kontakter var mycket föredömligt.
Förmodligen var jag inte den enda personen som blivit besviken när jag sett programmet. Rättvisemärkt visar med sitt nyhetsbrev, i precis rätt tid, att de är mån om att lugna mig. Hade de väntat med att skicka ut en förklaring hade det inte alls varit lika positiv och förstående reaktion från min sida. De var lugna och sakliga när de punktade upp varje anklagelse och förklarade deras syn på situationen.
Att vända sig först till sina nyhetsbrevsprenumerater och förklara sig visar att de månar om de som redan är kund. De var förberedda och hade gjort ett gediget arbete för att inte utelämna något.

Jag antar att de aldrig har haft så hög öppningsfrekvens som i just detta utskick.