torsdag, 28 januari 2010, 19:26
Leveranskvalitet 2010
Visst är det kul att se antalet prenumeranter växa och växa i takt med att man kör olika rekryteringskampanjer, förbättrar olika kontaktytor som webb mm. Det är ju ett enkelt sätt att mäta framgång: Jag hade så många prenumeranter innan och nu har jag ökat med si eller så många procent. Det kan enkelt kännas som en lyckad satsning med en viral kampanj. Ingen blir så glad som den ESP som får fakturera lite mer… Visst finns det anledning att vilja expandera sin prenumerantbas, ofta goda anledningar, MEN det finns även anledningar att lägga större del av fokuset på de aktiva prenumeranterna.
2010 kommer för ISP:er, spamfilterleverantörer och andra som arbetar med epostmottagande och sållning av spam innebära en fortsatt kamp om inboxen. Ett mer fintrimmat vapen i arsenalen blir att utvärdera e-postmottagarens uppfattning om den e-post som tas emot på ett mer raffinerat sätt. Och hur skall en epostläsare klara av det då? Givetvis är detta lite olika för olika läsare/ISP:er/spamfilter samt något som utvecklas. Men i kombination av complaintrate, öppnings/klickfrekvens, studshantering, this is spam/not spam-val, ”spam traps”, relevans (anpassade mail) och en hel uppsjö andra faktorer så skapas det regler. Det viktiga blir då att säkerställa att man vandrar den smala vägen och att det märks, annars riskerar man att blockas. Hur gör man det då?
Fokusera på de aktiva prenumeranterna, sålla bort inaktiva prenumeranter löpande och/eller kör återaktiveringskampanjer. Radera/hantera studsar direkt. En annan bra taktik kan vara att nyttja sk. dubbel opt-in. Begär att nya prenumeranter bekräftar sin prenumeration för att säkerställa att det är korrekta och aktiva adresser. Passa då givetvis på att maknadsförings- samt säljmässigt föra fram ett bra budskap redan där (om man vill ta det till ”nästa nivå” kanske köra en ”cliff hanger”). Lite back-to-basics men blir ett måste som första steg i att säkerställa så hög leveranskvalitet som möjligt. Vidare så kommer det även i denna aspekten bli mer viktigt att utskicken får mottagaranpassat innehåll, vilket även får en positiv marknads/säljeffekt.