Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

söndag, 22 maj 2011, 11:44

Push-ebrev kommer inte bestå

Efter Nordic eCommerce Summit är jag ännu mer säker på att nyhetsbrev i den form vi använder idag kommer inte att bestå. Jag tycker att Gary Vaynerchuk verkligen satte ord på vad många utav oss tänker. Att trycka ut meddelanden till massan blir något som inte står sig lika väl som annan kommunikation. Jag har ett par e-postprojekt framöver där jag verkligen ska försöka få till det jag tror kommer ge avsevärd effekt. Nämligen att arbeta med alla typer av mail som triggas utav en aktivitet som mottagaren först har gjort på t ex hemsidan. Jag återkommer till det.

Claes Hessel på Mataffären.se och Joel Falck på Muminmuggar.se samt Lykka.se berättade om hur de arbetar med e-post som kanal. Ta er tid och se på den. Båda kommer med flera bra tankar. Klicka på bilden så kommer ni till filmen.

 

Om ni har möjlighet och tid att se Garys presentation, så gör det. Han pratar flera gånger om e-post och förklarar varför det sätt vi använder e-posten idag som marknadsföringskanal inte kommer finnas kvar inom loppet av ett par år. Vi måste hänga med och förstå vad som håller på att ske. Klicka på bilden så kommer ni till den presentationen.

Push ebrev kommer inte bestå men det finnas något mycket bättre bara vi tänker till, sätter oss i kundens situation och visar att vi verkligen är intresserade av dem.

Sarah @@@@@

söndag, 8 maj 2011, 22:23

”Tell-a-friend-mail” måste vi börja jobba med, hörni!

Sociala medier har en fantastisk effekt när det gäller att sprida saker till så många som möjligt. Där ligger e-post i lä. Dock finns det inget sätt att dela saker på som ger sån stor avslutningsfrekvens som e-post. Allt om detta kan ni läsa i ett tidigare inlägg jag skrivit.

Så, slutsatsen är alltså att även låta era kunder dela med sig av de produkter det gillar till sina vänner via e-post och sociala medier. När det gäller dessa ”tipsa-en-vän-så finns det mycket vi kan göra. T ex:

  1. Skapa breven i HTML och inte bara i vanligt textformat. Den möjliga kunden får ett mycket trevligare mail i sin inkorg som gör att de bekantar sig med din grafiska design samtidigt som du får statistik på vad den här ”vännen” klickar på och om de faktiskt öppnar mailet.
  2. När en vän tipsar någon annan mail så är det mycket lättare att få en relation även med ”vännen”. Hon/Han har ju rekommenderat dig. Så, be dem följa dig på Twitter, Facebook eller via e-post i tipsa mailet.
  3. Erbjud något som gör att de vill följa dig. Och gör det både till den som blivit tipsad och den som tipsat. Win-Win!

Jag har faktiskt inte hittat några bra exempel men jag tänkte visa ett som jag sett från Asos. Efter att ha klickat på en produkt som jag ville tipsa mig själv med så såg det ut så här:

 

Namnet på personen som ska tipsa fångar de upp och vännen har möjlighet att skriva ett eget meddelande. Om tipsaren inte vill skriva ett eget meddelande så har de ändå förberett med en text. Jag klickar på ”Submit”:

Eftersom det är väldigt smidigt att tipsa på det här sättet så gillar jag att jag kan välja att maila flera vänner. Dock kan det vara en god idé ge tipsaren möjlighet att välja att tipsa flera redan från början. Annars kan det vara en aning förvirrande att det kommer i detta steget. Dock är det bra att de gör det möjligt för mig att gå tillbaka till produkten för att handla vidare eller att tipsa om flera produkter. Allt för många gånger har jag råkat ut för att man stänger ner hela shoppen efter detta steg.

Hur såg då mailet ut? Jo det som är bra att tipsarens namn är först i ämnesraden eller rubriken på mailet. Jag känner förmodligen igen min kompis namn och det kommer göra att jag öppnar mailet. Avsändarnamnet är tellafriend@asos.com vilket gör att jag förstår vad detta faktiskt är för mail genast.

Sen är dessvärre brevet ganska tråkigt med en textlänk. Här hade jag önskat att jag hade en bild på plagget och att det grafiskt var lite häftigare. Sen gör de inget för att skapa en relation med mig. Ingen Facebook-länk, twitter eller möjlighet att prenumerera på deras nyhetsbrev… Om min vän gillar dessa så är det inte alls omöjligt att jag vill följa dem. Dock är det bra att jag kan kontakta kundtjänst för frågor…

När man tittar på det så här… Visst får man massa ideér på hur man skulle kunna göra?! Det är är sociala medier i alla högst grad och det är ju så sjukt trendigt att följa med inom det området. Så ta tag i detta nu. Lycka till, maila mig om ni gör något nytt med dessa mail och berätta hur det går.

Sarah@@@@@

onsdag, 20 april 2011, 19:47

Berättar du vilka som har tillgång till ditt kundregister?

Inte? Det gör FDIH så föredömligt. Jag anmälde mig till deras nyhetsbrev just för att de är sån kunskapbank för e-handlare i Danmark (och andra nordiska länder).

Så här såg det ut:

Uppmärksamma hur tydliga de är i vad som kommer levereras. Längst ner i textstycket berättar de till och med vilka på FDIH som har tillgång till e-postregistret.(Översätter till svenska) ”Bara FDIHs nyhetsbrevsadministratör och webmaster har tillgång till denna databas. Dina uppgifter kommer ALDRIG säljas vidare eller vidarebefodras till andra.”

Kan du lova dina prenumeranter samma?

Sarah@@@@@

tisdag, 12 april 2011, 21:22

Trevligt välkomstmail

Jag hittade denna sida för en tid sedan. Jag har flera gånger trummat för att även välkomstmailet ska vara genomtänkt. Första intrycket är så viktigt och gör ni ett bra intryck så kommer inte prenumeranterna att fundera på om de verkligen har anmält sig till det här nyhetsbrevet som dimper ner i deras inkorg.

Om vi först tittar på själva förfarandet när jag klickat i att jag vill ha deras nyhetsbrev så är de humoristiska i tonen och tar udden av allas tankar om att företaget ska veta alldeles för mycket om kunden. De säger att de vill veta beninnerlängd…(Säger man så??) favoritsmak på tuggummi osv. I mitt fall så ler jag åt meningen och tänker ”klart jag fyller i detta för de ber inte om så mycket”. Det jag däremot verkligen gillar är att jag kan välja hur ofta jag vill ha deras brev. Längst ner.

 

I själva välkomstmailet så fokuserar de på att tacka dig som har anmält dig. Det är faktiskt bättre än att säga ”du är nu prenumerant till vårt nyhetsbrev”, eller ännu värre som några elever på Nordic eCommerce Academy uppmärksammade ”Du har nu lagts till på xxx lista”. Som kund vill du inte höra att du lagts till på någons lista bland alla andra. Som kund vill du känna dig unik!

Det som också är bra med detta mail är att de ger kunden möjlighet att få mer utav företaget via Facebook, Twitter och Bloggen.

Bra gjort Innocent! När ni har en juice på spirulina ska jag bli en trogen kund!

Sarah@@@@@

söndag, 3 april 2011, 12:09

Personligt transaktionsmail

Jag gillar verkligen Designonlines bekräftelsemail. Jag köpte ytterligare en matta för ett par veckor sedan. Så fort köpet var avslutat så hamnade detta mail i min inkorg:

Förutom massa värdefull information kring leverans mm så vågar Jörgen Bödmar vara personlig och visar faktiskt sin uppskattning för mig som kund. I och med det så bygger han en relation till mig. Han gör inte som många andra e-handlare som skickar bekräftelsemail som säger ”När jag har fått dina pengar så struntar jag i dig” som man faktiskt kan känna med rena text mail.

Att de sen är så utförliga i sin information i leveransbekräftelser älskar jag. OCH, de gömmer inte numren till sin kundservice ifall jag inte fått mitt paket eller jag har några frågor. Som kund är jag alltid orolig att mitt paket ska komma bort och att jag ska behöva betala för något jag faktiskt inte fått.

När jag väl fått min matta i ett paket så förstärker de samma känsla med denna  lilla lapp i paketet:

Som kund tycker jag om att bli övertygad om att jag gjort helt rätt när jag köpt från Designonline. E-post är fantastiskt att använda på det här sättet.

Tack Designonline för en trevlig köpupplevelse och jag hoppas jag träffar er den 4-5 maj på Nordic eCommerce Summit.

Sarah@@@@@