söndag, 8 maj 2011, 22:23

”Tell-a-friend-mail” måste vi börja jobba med, hörni!

Sociala medier har en fantastisk effekt när det gäller att sprida saker till så många som möjligt. Där ligger e-post i lä. Dock finns det inget sätt att dela saker på som ger sån stor avslutningsfrekvens som e-post. Allt om detta kan ni läsa i ett tidigare inlägg jag skrivit.

Så, slutsatsen är alltså att även låta era kunder dela med sig av de produkter det gillar till sina vänner via e-post och sociala medier. När det gäller dessa ”tipsa-en-vän-så finns det mycket vi kan göra. T ex:

  1. Skapa breven i HTML och inte bara i vanligt textformat. Den möjliga kunden får ett mycket trevligare mail i sin inkorg som gör att de bekantar sig med din grafiska design samtidigt som du får statistik på vad den här ”vännen” klickar på och om de faktiskt öppnar mailet.
  2. När en vän tipsar någon annan mail så är det mycket lättare att få en relation även med ”vännen”. Hon/Han har ju rekommenderat dig. Så, be dem följa dig på Twitter, Facebook eller via e-post i tipsa mailet.
  3. Erbjud något som gör att de vill följa dig. Och gör det både till den som blivit tipsad och den som tipsat. Win-Win!

Jag har faktiskt inte hittat några bra exempel men jag tänkte visa ett som jag sett från Asos. Efter att ha klickat på en produkt som jag ville tipsa mig själv med så såg det ut så här:

 

Namnet på personen som ska tipsa fångar de upp och vännen har möjlighet att skriva ett eget meddelande. Om tipsaren inte vill skriva ett eget meddelande så har de ändå förberett med en text. Jag klickar på ”Submit”:

Eftersom det är väldigt smidigt att tipsa på det här sättet så gillar jag att jag kan välja att maila flera vänner. Dock kan det vara en god idé ge tipsaren möjlighet att välja att tipsa flera redan från början. Annars kan det vara en aning förvirrande att det kommer i detta steget. Dock är det bra att de gör det möjligt för mig att gå tillbaka till produkten för att handla vidare eller att tipsa om flera produkter. Allt för många gånger har jag råkat ut för att man stänger ner hela shoppen efter detta steg.

Hur såg då mailet ut? Jo det som är bra att tipsarens namn är först i ämnesraden eller rubriken på mailet. Jag känner förmodligen igen min kompis namn och det kommer göra att jag öppnar mailet. Avsändarnamnet är tellafriend@asos.com vilket gör att jag förstår vad detta faktiskt är för mail genast.

Sen är dessvärre brevet ganska tråkigt med en textlänk. Här hade jag önskat att jag hade en bild på plagget och att det grafiskt var lite häftigare. Sen gör de inget för att skapa en relation med mig. Ingen Facebook-länk, twitter eller möjlighet att prenumerera på deras nyhetsbrev… Om min vän gillar dessa så är det inte alls omöjligt att jag vill följa dem. Dock är det bra att jag kan kontakta kundtjänst för frågor…

När man tittar på det så här… Visst får man massa ideér på hur man skulle kunna göra?! Det är är sociala medier i alla högst grad och det är ju så sjukt trendigt att följa med inom det området. Så ta tag i detta nu. Lycka till, maila mig om ni gör något nytt med dessa mail och berätta hur det går.

Sarah@@@@@