Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’
onsdag, 13 juli 2011, 19:09
Jag är så glad att få möjligheten att jobba med ett e-postprojekt som riktar sig till en något yngre målgrupp. Förhoppningsvis kan jag berätta mer om detta snart. Företaget är fantastiskt ödmjuk inför e-postkanalen och är beredd att förändra och förbättra för att nå vissa mål. Gissa om jag känner mig privilegierad att jag får vara med på ett litet hörn. För att jag skulle få mig en bild av hur deras målgrupp fungerar så begav jag mig till Stapelbäddsparken. På darriga ben skulle jag alltså fråga skatekillar och tjejer vad de ville se för typ av nyhetsbrev. Jag blev så överraskad. Förutom att dessa personer var oerhört tillmötesgående och glada att någon var intresserad av dem så gav de svar som minst sagt förvånade mig. Jag har plockat ut några frågor och svar.
Fråga: Vad hade du velat ha för innehåll?
SVAR: Nya saker i butiken, det senaste, REA, nyinkommet- allt detta ska vara i bra bilder och ha möjlighet till att se bilder från olika håll. Gärna en skejtare som har kläderna på sig i en film när han skejtar. Lägg upp bilder på Flickr! Mer information om skejttävlingar, och ritningar på plattor. Tester på nya brädor, skor mm.
Fråga: Handlar ni från mail?
SVAR: JA! Om vi får ett mail när vi skejtar tillsammans så går vi ihop många om det är ett riktigt bra erbjudande och beställer brädor ihop. Ja, och vi är så glada att flera amerikanska sajter äntligen fraktar till Sverige. Om jag garanteras att det inte tar för lång tid innan jag får grejerna.
Fråga: Hur ser ni på att ett företag tjatar på er om att ni ska köpa via mail?
SVAR: Inga problem, alla måste tjäna pengar. Är det en bra deal kan vi båda tjäna på det.
Fråga: Vad skulle ett företag behöva göra för att vinna ditt förtroende via mail?
Stå upp får oss och göra det till en mer integrerad del i samhället! Så vi får bättre status.
Sammanfattningsvis kan man säga att medans vi i ”äldre” generationer pratar om att vi inte är som amerikaner och att vi inte vill handla från utländska aktörer via mail så säger den yngre generationen ”Ja tack” till det. Yngre vill gärna se mer försäljning i breven förutsatt att det verkligen är ett bra erbjudande. Intressant, i allra högsta grad! Lärdom, tro inte att ni vet något om era kunder utan fråga dem… OCH, mail kommer bestå om det är på kundens villkor även för den kommande generationen.
Nedan ser du bilder på några av dem jag intervjuade.
måndag, 13 juni 2011, 07:57
Maria Richardsson på Signerat.se frågade om vi ville recensera deras brev. Klart vi ville! Så här följer den.
Brevet ser ut så här:
Potentialen är stor för detta brev och hur Maria tänker både när det gäller kanalen, produkterna och vad hon redan framhäver och tillsammans med en personlighet som visas i brevet.
Vi gillar att de är så tydliga med bilder på produkterna och att det är ett ganska feminint brev. Snyggt, helt enkelt.
Vi uppmärksammade en del generella problem som vi är ganska säkra på har med e-postleverantörern att göra. För att utesluta andra orsaker är det enklaste sättet att sätta upp en korrlista med många av de vanligaste adresserna. En gmail-adress, en hotmail-adress osv för att se om brevet ser tokigt ut i någon klient. Det är i så fall något som leverantören bör hjälpa till med och ge råd så man vet hur man ska lägga upp brevet i fortsättningen.
Här kommer en punktlista med saker som kan förbättras eller tittas på:
* Webbversion, pre-Header och alt-texter bör läggas till.
* Brevet är lite för brett. 700 pxl gör att läsarna får scrolla till sidorna. Detta resulterar i att när man ska läsa brevet i iphone t ex så blir texten pytteliten och man måste förstora och scrolla runt för att kunna läsa. Försök få ner brevet åtminstone till 600 pxl.
* Gillar de anpassade och tydliga knapparna till Facebook och Twitter högt i brevet. Koppling till andra kanaler är bra!
* Gillar ”På bloggen” men den stjäl uppmärksamhet från själva brevet. Hade föredragit att ha den listan lite längre ner i brevet.
* Saknar standardlänkar i början av brevet. ”Till hemsida”, ”tipsa en vän” och ”avregistrering”. Ni kommer inte få fler avregistreringar för att ni lyfter upp den länken, det kommer fungera mer som en trygghet och att läsaren har kontroll över sin prenumeration.
* Bilderna i toppen gör att det ser lite knepigt ut när bilderna är blockerade, dock så kommer text ganska högt upp vilket är bra.
* Den stora bilden i toppen är fin inspiration men objekten däruppe slåss om uppmärksamheten i brevet för att sen smalna av på mitten där man tror det slutar. Men då kommer nästa sektion. Det här kan man nog balansera och sprida ut bättre.
* Gillar historien i början med länkar. Kul idé och den tror jag ni ska behålla och testa olika placeringar på för att mäta respons.
* Vad det gäller rubrikerna så vinner ni på att göra dem mer konkret och att ni riktar er till en person. ”Specialerbjudande” använder alldeles för många och en sån rubrik ser man inte för den är ganska uttjatad. (Maria var fullt medveten om detta)
* ”Populärast” saknar titlar och länkar. Man tappar poängen då läsaren inte kan komma till dem.
* ”Nytt på signerat” (längre ner i brevet) är bra men sektionen känns en aning för tung och jag tror det beror på att objekten är lite röriga. Ett mer symetriskt rutnät för denna sektionen hade hjälpt mycket.
* Vi gillar starkt att damerna bakom Signerat är avsändare och tror det kan förstärkas ännu mer i text och design. Bilder eller personliga mailadresser tror vi skulle ge mycket tillbaka. (Sarah har dessutom träffat dig, Maria, och är övertygad om att du kommer charma dina kunder lika mycket som du charmade Sarah)
* En liten detalj. Texten och rubriker är svarta normalt sett men blir lila i gmail och grön i Hotmail. Man måste lägga en liten kodsnutt för att skriva över detta i hotmail framförallt. http://htmlemailboilerplate.com/. Kontakta Christopher om ni behöver hjälp med detta.
* Ni har ganska mycket information i mailet och det är inget fel i sig men försök att bygga brevet mer på längden än bredden, använd gärna skiljelinjer eller något liknande som bygger brevet i sektioner. Tycker vi att brevet är välorganiserat så lägger vi oftast mer tid på brevet.
Maria är särskilt intresserad av att ta reda på vad deras kunder faktiskt vill ha. Hon har skrivit ett blogginlägg där hon berättar om en undersökning de gjorde gentemot sina läsare.
Maria har hittat en stil en personlighet som hon egentligen bara behöver fortsätta utveckla. Hon lägger ner tid och energi på att göra något som deras kunder uppskattar. Vi blir så glada när vi ser såna här ”äkta” exempel på engagemang för kanalen och för sina kunder. Vi följer utvecklingen med spänning.
Tack Maria Richardsson för att vi fick titta på ditt brev!
Sarah@@@@@
fredag, 27 maj 2011, 09:31
Jag är en den som går till affären för att handla smör och kommer hem med allt utom smör. För tredje gången. Jag har ofta huvudet fullt av jobb och prioriterar då sällan sånt som inte är jobb.
Därför handlar jag mycket småprylar, skruvmejlsar till exempel, på nätet. Det är hjälpsamt att kunna gå in på Amazon och klicka på köpknappen så fort jag kommer på att jag behöver en sådan. Annars glömmer jag bort, gång på gång, och det som är trasigt förblir trasigt i flera månader.
Det är ibland så illa att även om jag går in på Amazon för att köpa den där skruvmejseln så glömmer jag bort den om det ringer i telefonen eller om jag får ett mail just då.
Just därför handlar jag också allt på Amazon.
En dag senare dyker nämligen mailet från Amazon upp. Den där skruvmejseln jag kollade på, men glömde bort, ligger högst upp bland erbjudandena i det mailet.
Jag hade inga pennor och passade på att göra en sökning på pennor samtidigt, minns jag. Och mycket riktigt kommer det ett mail till med erbjudande på en penna högst upp.
Det finns många anledningar till varför Amazon är framgångsrikt. Tror du individanpassad e-handel finns med på en liten kant?
Amazon kommer ihåg vad jag kollade på senast, vet hur jag vill betala och de vet hur jag vill ha varan levererad. Ett klick för köp är allt de kräver av mig efter att jag lagt något i kundvagnen. Och glömmer jag klicka så kommer det på mailen.
Se och lär, e-handlare!
Amazons individanpassade mail får 4 hjärtan.
fredag, 27 maj 2011, 07:35
Likt Amazon som jag tog upp i mitt förra inlägg utnyttjar Ebay också min webbhistorik. De skickar mail där de listar vad jag senaste kollat på och frågar om jag fortfarande är intresserad av dessa prylar.
I det här fallet har jag senast kollat på tangentbord till en MacBook.
En intressant detalj i deras mail är att de är dynamiskt uppbyggda. Den inringade rutan i mailet byter produkter varje gång jag stänger och öppnar mailet. Ett och samma mail alltså. Det är sällan man ser dynamiskt innehåll i e-post, där det används på ett smart sätt. Ebay utnyttjar det verkligen rätt. Nackdelen är dock att allting ligger som stora bilder.
Ebays individanpassade mail får 3 hjärtan.
söndag, 22 maj 2011, 19:21
Jag har så många gånger kopierat en länk till en artikel eller roligt klipp för att lägga det i ett mail till en vän. Allt jag läser och ser vill jag inte visa för alla och ibland vill jag faktiskt försäkra mig om någon speciell faktiskt läser det jag tipsar om.
Facebook har, så klart, tänkt även på detta. Se vad jag och Christopher upptäckte för en tid sedan. Vi var inne på den här sidan och såg en blå lite ”send-knapp”:
Ser ni ”Send-knappen” mellan ”like” och ”tweet”? När man klickar på knappen kan man dels maila en specifik person eller flera. Dessutom kan du posta maila en hel grupp på Facebook, något som jag kommer använda mig mycket utav.
Hur ser det ut när det kommer fram? Jo så här:
Faktum är att du får högre avslut när du tipsar nån specifikt än när du tipsar massan av vännerna på Facebook. Använd finessen men stil och se vilka möjligheter som faktiskt finns. Framför allt är detta något ni genast ska lägga till på era sidor.
Och JA, detta ger oerhörda möjligheter att marknadsföra sig mot större massor… Men glöm inte att vad du kan göra och vad du BÖR göra är inte alls samma i detta fallet.
Sarah@@@@@
Sida 4 av 17« Första«...3456...10...»Sista »