Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

tisdag, 13 september 2011, 21:30

E-post lever och frodas i Boston!

Jag är i Boston på shop.org och gör allt jag kan för att springa på e-postseminarier. Generellt kan man säga att vi brottas med samma problem som amerikanerna när det gäller e-postmarknadsföring. De allra flesta upplever inte samma positiva siffror i öppningsfrekvens, klick och konvertering som vi gjorde för några år sedan. 95% av amerikanerna har bilderna blockerade , (Ryan Urban på Acqusition) Sociala medier verkar ha tagit allt fokus även här och e-post har inte räknats som ett socialt media trots att det faktiskt är det.

Stefan Tornquist började sin presentation med att fråga hur många som hellre ville ha ”Facebook-likes” än e-postadresser av sina kunder. Jag tror att svaret på det är ganska självklart. Visst vill vi hellre ha en e-postadress. Det var en ganska bra början på hans presentation så slapp vi prata med om att e-post kommer att dö. E-post har det pratats mycket om här och för första gången på länge så tycker jag att man pratar om lite nya saker. Lite.. i alla fall:). Något som sagts många gånger här är att e-post är det som absolut driver mest konvertering! Alla hyllar verkligen e-post här.

Här kommer något i punktform som jag tar med mig:

*Rubriken på brevet ska vara kortare än vi sagt tidigare. 30, max 40 bokstäver och då är blanksteg inräknat. Fler e-postklienter klipper av när det närmar sig 40 bokstäver.

*Övertyga kunden om att brevet inte är spam. Förtroende genom välkänt avsändarnamn i kombination med att berätta varför du kontaktar.

*Jobba med bottennavigering. Många gånger skickar man inte nyhetsbrev som innehåller produkter som är intressant för alla men läsaren kanske vill gå in på sajten för att bli påmind om något man vill titta på eller något man vill göra på sajten. Bottennavigering har gett många e-handalre ökad intäkt. Tänk igenom all navigation i era brev. Bloomspot är ett exempel där de hade bilder med ALT-texter som gav mest trafik.

*I 100% av A/B tester på nyhetsbrev så har ALDRIG det längre brevet förlorat på något sätt. Intressant va!? Långa brev är alltså något du kan ha. Dock beter vi oss som i en punktlista om de är lång. VI läser första punkterna och sista.

*Vi tittar gärna på större företag när det gäller design och upplägg i nyhetsbrev. Det ska vi sluta med! De är ofta dom som hanterar blockerade bilder sämst. Amazon och Walmart har inte Alt-texter som uppmanar till att ladda ner bilder t ex. Lägg alltid med en länk, ”Se erbjudandet” eller ”Se brevet med bilder” i själva mailet för att öka chanserna att de laddar bilder. Vi tittade på tre exempel, AppSumo, Bloomspot och Groupon:

*Ett sätt för att samla e-postadresser kan vara att låta en ruta dyka upp när besökaren är första-gångs-besökare på hemsidan och be om e-postadressen för att ge dem värde på något vis OCH för att skicka 1. Övergiven varukorg-mail. 2. Övergiven varukorg-mail 3. Övergiven- sajt… Det ni. Amerikanerna kan försäljning:)

*Följ prenumeranterna efter att de har tagit sig in på sajten. Var lämnar de sen sajten. Är det på landningsidan? Vad kan du göra för att få dem att köpa? E-postprenumeranter är generellt besökare som spenderar längre tid på sajten än vanlig trafik.

*Testa en sak i taget och ta det i rätt ordning. Här kommer ett exempel på en ordning att testa olika saker:

Ok, mer kommer. Nu ska jag springa på nästa. (Bara en sak till… Jag tycker om att vara lite prinsessan igen. För ett tid sedan så var det inte särskilt trendigt att säga att man jobbade med e-post då skulle du helst jobba med sociala media-då var du prinsessan. Nu har jag kommit tillbaka;) … Jag gillar Boston, som sagt)

Sarah@@@@@

fredag, 26 augusti 2011, 07:14

Höstens nyheter är här!

Eller inte …

Som en jämföresle med Sarahs förra inlägg inlägg där hon visar ett bra exempel på alt-texter, kommer här ett dåligt exempel.

Det här dök nyligen ner i min inkorg och kommer från ett stort varuhus här i Malmö. Jag tänker givetvis inte hänga ut dem, det syns inte vem det är ändå när bilderna är blockerade och det är de ju vanligtvis i mångas e-postklienter.

Det är väl inte heller ovanligt att många passar på att gå igenom mailen vid tillfällen då de inte har uppkoppling. Då är bilderna i ett nyhetsbrev heller inte tillgängliga.

Så här ser det ut när jag öppnar det:

Höstens nyheter

Det saknas alt-texter på bilderna och det blir bara ett stort grått block över hela mailet. Men lägg även märke till kodspråket de använder både inledningsvis och avslutningsvis.

I sidhuvudet:
DVR 3005781
Prispassnr.:

I sidfoten:
G09-1-1

Hur ska jag veta vad detta kosdspråk innebär? Varför kommunicerar man med kunderna så här?

Det här är jättedåligt. Läs Sarahs artikel, snälla:

Skriv så att dina läsare förstår

Jag tror problemet är att många företag, konstigt nog efter 40 år, fortfarande inte förstår att e-post är en kommunikationskanal. De ser det som ett slags reklammedium och tror att en snygg produktbild ska göra hela jobbet.

Tänk om jag skulle kommunicera så här på Twitter, för att göra en jämförelse. Jag överdriver en aning, men så här skulle det se ut på Twitter om jag för I love e-mails räkning twittrade konstiga koder och struntade i att göra något åt min profilbild:

Twitter

Vem skulle förstå mig?

onsdag, 24 augusti 2011, 20:17

Bra alt-texter!

Titta på det här nyhetsbrevet. Så här ser det ut när bilderna är blockerade:

Lägg märke till att menyn längst upp är alltså gjort i text och inte bild. Det kan jag tala om är riktigt omständigt att få till så det passar i alla e-postklienter och i mac vs pc. Texten ska alltså passa inom ramen för varje ”knapp” oavsett på vilken dator mottagaren sitter på. Grymt!

Alt-texterna, alltså den text som syns när bilderna inte visas, har fokuserat på det som Marks and Spencer tycker är viktigast. Den som inte ser bilderna får oavsett budskapet som M&S tycker är viktigt.

Jag gillar särskilt den där lilla texten ”View Offer” eller ”View Lingerie” osv. Man uppmanar läsaren att titta på bilderna så man ökar chanserna till att sälja. Visst är detta fullständigt självklart när man ser det?

Så här ser brevet ut när bilderna är på och visst är inte skillnaden så jättestor?

 

Vill ni göra mig en tjänst. Jag ska ha ett par föreläsningar i höst om e-post. Vad skulle ni tycka var intressant att få lyssna till för tema eller innehåll? Ni skulle göra mig väldigt glad om ni ville maila mig på sarah@iloveemail.se och ge mig förslag.

Sarah@@@@@

tisdag, 9 augusti 2011, 07:58

Exempel på avregistreringslänkar

Jag lovade ju tidigare att jag skulle leta upp lite trevliga exempel på avregistreringsknappar eller länkar. Och jag måste erkänna att jag nästan ångrade mig att jag lovade detta för det var inte helt lätt att hitta någon som lagt lite mer tid på att skapa något nytt.

De allra flesta var i botten på brevet och gärna i mindre stil eller annan nyans så man nästan inte hittade funktionen. Likt dessa:

Ser ni Unsubscribe-texten? Den syns knappt och för mig är det helt obegripligt att man gör på detta sätt. Varför vill man dölja den om man skött alla e-postadresser helt korrekt? Om någon inte hittar länken, är det större chans att de köper då? Nej, de irriteras varje gång de får mailen och ser er som ett oseriöst företag.

Samma med denna. Längst ner i en text som knappt syns.

Det här är ett exempel som jag tycker blir vanligare och vanligare. Dels så talar man om varför man får detta brev och sen talar man om att det finns möjlighet att avanmäla sig omedelbart. Så här gör ett seriöst företag som vill ge trygghet och kontroll till sina läsare.

 

Jag är lite förtjust i att man lägger denna länken tillsammans med kontaktuppgifter och andra viktiga länkar. Ovanför ser ni ett exempel på det – även om det kanske är lite mycket text så är jag övertygad om att deras läsare snabbt hittar länken just för att annat viktigt ligger i närheten.

Två riktigt bra exempel följer nu… håll i er:

Skulle ni våga lägga länken i er preheader? Fantastiskt bra gjort och jag är övertygad om att de inte har många avprenumerationer just tack vare placeringen på den här länken.

 

I detta fallet kommer det efter webversionen och då även pre-headern men de har verkligen varit föredömen när det gäller att ge läsaren kontrollen.

Nu ska jag visa det bästa!

 

 

Jag är så glad att det bästa exemplet som jag lyckades hitta faktiskt är svenskt och från Malmö! Syrran skickade detta till mig och vi var rörande överens om att detta var snyggt gjort. Dels så är placeringen utmärkt. Den ligger bland alla andra viktiga knappar. Den är uttryckt både i bildbeskrivning a la ”app-tänk” och den finns i text för att vara så tydlig som det bara går. Det finns bara ett minus och det är att jag såg inte några alt-texter i min macmail när bilderna var blockerade. Men annars ”prinsessniger” jag för Malmö Operan idag.

Har ni andra exempel så kan ni väl lägga upp det på vår Facebooksida och tipsa alla där? Eller fråga alla där vad vi tycker om er avregistreringslänk. (Kanske leder det till flera anmälningar?;)

Sarah@@@@@

torsdag, 21 juli 2011, 07:00

Hur ska ett mailkvitto se ut?

Det här med mailkvitton är inte helt enkelt. Vad ska man skicka till kunden mer än en bekräftelse? Vad kan man skicka? Många färdiga webbutikslösningar verkar inte erbjuda stora möjligheter att anpassa kvittona utan man måste ofta gå in och skriva kod och bygga ut själv. Om man har möjlighet att få hjälp från en e-postleverantör är det en bra idé att utnyttja detta. Enkla textkvitton med begränsade möjligheter att bifoga mervärde och extra inforamtion kring ordern kan verkligen sänka köpupplevelsen för kunden.

Här är det tryggt med Amazon. Har man skapat ett konto och handlat på Amazon en gång känner man sig trygg att handla fler gånger. Kvittona är utförliga och man vet vad man får. Men så ibland har de inte möjlighet att skicka en viss vara till Sverige från Storbritannien och man får ta risken att gå in på en webbutik man aldrig varit på förut, som inte är svensk. Då är det extra viktigt att allt känns tryggt.

Här är mina senaste mailkvitton, jag valde ut en butik i mängden, då Amazon inte kunde leverera. Det blev Peter Burrowes i London.

Det är framförallt tre saker jag tycker är bra med Peter Burrowes mailkvitton.

Mailkvitto

1. Det är ingen tvekan om hur jag kommer i kontakt med dem. Telefonnummret ligger stort och tydligt i sidhuvudet. Det sticker helt enkelt ut mer än något annat i brevet. De upprepar även numret i texten om jag trots allt skulle missa det.

Mailkvitto

2. Jag får ett mail till som berättar att de nu skickat min vara och jag får spårningsnummer på en färdig länk som jag bara klickar på för att få information om var paketen befinner sig. Jag behöver inte klippa och klistra information från brevet till spårningssidan.

3. De uppmuntrar mig till att betygsätta min beställning. Min feedback uppskattas, oavsett om den är positiv eller negativ. Jag får 5% rabatt på nästa köp om jag betygsätter den här beställningen, oavsett vilket betyg jag ger. Det här tycker jag är ett riktigt smart sätt att öka antalet kundrecensioner i webbutiken. De är förmodligen medvetna om att alla typer av kundbetyg ökar försäljningen, också negativa.

Köpupplevelsen i webbutiken var också bra. Det var väldigt enkelt att beställa och man behövde inte skapa något konto. Leveransen var supersnabb, London – Malmö på två dagar är imponerande.

Nu ska jag fundera på våra egna mailkvitton, de är inte riktigt lika bra.