torsdag, 21 juli 2011, 07:00
Hur ska ett mailkvitto se ut?
Det här med mailkvitton är inte helt enkelt. Vad ska man skicka till kunden mer än en bekräftelse? Vad kan man skicka? Många färdiga webbutikslösningar verkar inte erbjuda stora möjligheter att anpassa kvittona utan man måste ofta gå in och skriva kod och bygga ut själv. Om man har möjlighet att få hjälp från en e-postleverantör är det en bra idé att utnyttja detta. Enkla textkvitton med begränsade möjligheter att bifoga mervärde och extra inforamtion kring ordern kan verkligen sänka köpupplevelsen för kunden.
Här är det tryggt med Amazon. Har man skapat ett konto och handlat på Amazon en gång känner man sig trygg att handla fler gånger. Kvittona är utförliga och man vet vad man får. Men så ibland har de inte möjlighet att skicka en viss vara till Sverige från Storbritannien och man får ta risken att gå in på en webbutik man aldrig varit på förut, som inte är svensk. Då är det extra viktigt att allt känns tryggt.
Här är mina senaste mailkvitton, jag valde ut en butik i mängden, då Amazon inte kunde leverera. Det blev Peter Burrowes i London.
Det är framförallt tre saker jag tycker är bra med Peter Burrowes mailkvitton.
1. Det är ingen tvekan om hur jag kommer i kontakt med dem. Telefonnummret ligger stort och tydligt i sidhuvudet. Det sticker helt enkelt ut mer än något annat i brevet. De upprepar även numret i texten om jag trots allt skulle missa det.
2. Jag får ett mail till som berättar att de nu skickat min vara och jag får spårningsnummer på en färdig länk som jag bara klickar på för att få information om var paketen befinner sig. Jag behöver inte klippa och klistra information från brevet till spårningssidan.
3. De uppmuntrar mig till att betygsätta min beställning. Min feedback uppskattas, oavsett om den är positiv eller negativ. Jag får 5% rabatt på nästa köp om jag betygsätter den här beställningen, oavsett vilket betyg jag ger. Det här tycker jag är ett riktigt smart sätt att öka antalet kundrecensioner i webbutiken. De är förmodligen medvetna om att alla typer av kundbetyg ökar försäljningen, också negativa.
Köpupplevelsen i webbutiken var också bra. Det var väldigt enkelt att beställa och man behövde inte skapa något konto. Leveransen var supersnabb, London – Malmö på två dagar är imponerande.
Nu ska jag fundera på våra egna mailkvitton, de är inte riktigt lika bra.