Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

onsdag, 28 december 2011, 18:44

Vad händer med e-post i framtiden?

Farlig fråga att svara på, eller hur? Jag kan ju faktiskt säga fel och få det i nacken en dag. Hur som helst, jag har funderat en del och tänkte våga mig på att berätta om några av mina tankar kring e-post och framtiden.

* Sociala medier påverkar e-post

Många utav de förändringarna vi står inför är för att vi påverkas av hur sociala medier ger oss möjligheter att kommunicera precis som vi vill. Vi som arbetar med marknadsföring pratar ofta om att lära sig en kanal och välja rätt kanal för rätt målgrupp. Detta slinter även jag gjort till på emellanåt och det stör mig så otroligt att vi inte kommit längre. Människor vill inte skicka e-mail eller skicka SMS eller chatta de vill KOMMUNICERA! När ska vi som jobbar med marknadsföring prata mer om kommunikation än kanal!? Vi ska mäta och analysera varenda kanal för att veta vad vi ska satsa på. Det Facebook lär sina användare genom sitt nya kommunikationssystem är att användaren erbjuds kommunicera på alla möjliga sätt och de väljer själv på vilket sätt i den givna situationen. Och ord som definierar de hela kommunikationstänket är: seamless, informal, immediate, personal, simple, minimal, short. 

Så se till att inte fastna i vilken kanal (och om e-post kommer att dö) utan vad vill ni kommunicera.

Vad Mark Zuckerberg sa när han introducerade det nya kommunikationssystemet på Facebook var:

“This is not an email killer. This is a messaging system that includes email as one part of it.”

Apple, Facebook och Klarna är exempel på företag som lägger mycket tid på att göra deras tjänster och produkter så friktionsfria som möjligt för användaren. Det måste vi i e-postvärlden hänga med på. När det kommer till att välja en e-postleverantör så ska den som jobbar i det  verktyget och skapar breven få uttala sig om hur bra det fungerar för honom eller henne.
Visar det sig att systemet går ner i tid och otid… BYT!! Med tanke på det jag sagt innan om att vi vill kommunicera snabbt och enkelt så ska era e-postverktyg vara smidiga för er att göra snabba utskick som kanske till och med är helt oplanerade.
Se över alla processer och hur de uppfattas av era prenumeranter tex:
*”Anmälningsförfarandet” ska vara tydligt och enkelt.
* Låt era prenumeranter styra och kontrollera vilken information som finns om dem och gör det enkelt för dem att ändra

Ta reda på vad som ändrats för er

Alla goda råd som vi som jobbar med e-post predikat – testa om de funkar fortfarande. Med tanke på twitter, kanske vill vi ha en annan formulering på rubriker? Med tanke på facebook-mail så kanske rena textmail gör en comeback i någon form? Testa och var öppen gentemot er målgrupp.

Mobilen förändrar mycket!

Okej, nu ställer jag mig i raden av alla som tjatar om att mobilen ändrar allt och menar att det är dags att agera.
Tidigare har tidpunkten varit så otroligt viktig i e-post med tanke på att vi vill träffa inkorgen precis när prenumeranten sitter framför datorn. Men med smartphones kommer detta att ändras på något sätt. Vi har ju mailen med oss överallt. Vi har till och med mobilen bredvid sängen när vi sover! Jag säger inte att tidpunkten inte är viktigt längre utan att det kommer att förändras och vi måste ha koll på hur många som läser nyhetsbreven i mobilen och hur de agerar när de läser brevet. En sak är säker. Vi MÅSTE anpassa brevet efter denna lilla skärm. Tänk till exempel vad irriterande det är att klicka på något och så visar det sig (på seg uppkoppling) att man klicka på fel länk för att det är för smått…

Prenumeranten avgör vad som är SPAM inte Google

Något jag tyckt varit intressant är hur allt fler förfasat sig över att Gmails Priority Inbox gör att vi kanske inte hamnar i den bästa inkorgen eller klassas som skräp eller visas längre ner på den så viktiga listan över alla mail läsarens inkorgen – då är det kört för all framtid. Huu. Glöm det, tror detta har fått alldeles för stort fokus. Facebook visar att det är användaren som bestämmer sig för att ”gilla” dig eller acceptera dig som vän och därefter kan du kommunicera med personen i fråga hur du vill. MEN du måste förtjäna personens förtroende och vårda det förtroendet. Då kommer vi tillbaka till det som alltid varit det viktigaste när det gäller e-post: Visa att du förtjänar att äga e-postadressen och missbruka inte det förtroendet. Ni som redan jobbar efter detta kommer inte ha problem med detta i framtiden heller.

Det är möjligt att jag har fel på någon punkt eller på flera punkter. Har jag inte det så är det alltid bra att vara förberedd och börja fundera på vad framtiden erbjuder dig och dina kunder.

Sarah@@@@@

torsdag, 10 november 2011, 20:33

Hur länge lever din prenumerants e-postadress?

Vet du inte det kanske du ska ta titta på registret och räkna ut det. Fundera sen på hur du enkelt kan ge prenumeranten möjlighet att anmäla sin nya adress och avprenumerera den gamla. Då slipper ni också få några av de här irriterande ”hårda studsarna” (mail som studsar för att adressen inte finns längre).

Min nya kollega Gun har precis gått genom hur det är att byta mailadress. Hon säger att hon har flera nyhetsbrev som hon gärna fortsätter läsa. Hon kommer, så klart, inte ihåg alla nyhetsbrev hon anmält sig till så det hade underlättat om hon själv kunde ändra i de nyhetsbrev hon fick under sin sista arbetsmånaden på sitt gamla jobb. Jag letade bland några brev som jag får för att se om man enkelt kan ändra sin mailadress utan att behöva avanmäla och anmäla sig på nytt med nya adress. Jag hittade ett exempel som hade en minimal text längst ner:

Det här är Rue la las brevfot och den gråa texten i första stycket säger att du kan gå in på ”mina sidor” för att ändra adressen. Tyvärr var det en besvikelse att slussas till första sidan och själv skriva in sina inloggningsuppgifter som jag faktiskt inte kommer ihåg.

Gilt Groups brev skulle så enkelt kunna lösa detta när de börjat så bra. I deras mail kan jag uppdatera min intressen: (OBS Extremt liten text:)

 

 

 

När jag klickar på länken kommer jag till ett enkelt formulär. Tänk om jag också hade kunnat byta adress.

Jag tror inte att funktionen kommer ha en helt fantastisk effekt på er försäljning eller på antal klick eller öppnade mail. Men med tanke på att medlemssajter där man idag lagrar massa info så är väl detta en service som ni borde erbjuda? Vi ska i alla fall lägga till det i vårt brev:)

Hur lång är då medellivslängden på en e-postadress? Ungefär 2,4 år sägs det. Jag har nämnt det tidigare i det här blogginlägget.

Sarah@@@@@

torsdag, 27 oktober 2011, 21:51

Vad lägger ni i brevfoten?

Jag skrev precis ett inlägg på I love e-commerce om bottennavigering på en webshop. I nästan alla dom exempel som jag visar så finns en anmälan till nyhetsbrevsprenumeration längst ner på sidan. I alla år som jag har jobbat med e-post så har jag sagt att den ska ligga längst upp på sidan… Men jag är inte så säker längre, framför allt när det gäller e-handelssjater. Lena min kollega som är Mystery eShopper-expert (testar e-handelssajter genom att agera kund) och jag har nu sett hur mycket det kan ge att lägga värdefull information längst ner på sidan.

Uppmärksamma var du själv söker efter all annan information som INTE tillhör produktkategorierna i en webshop. Så fort du vill komma åt kundtjänst, dela på facebook, se i vilken stad företaget befinner sig. Var tittar du då det? Jo, oftast längst ner på sidan. Därför är det en ganska god idé att lägga ”anmälan till nyhetsbrev” just där.

Se exemplen:

Tydlig genom fältet samtidigt som en ikon och knapp visar vad det handlar om. Designen är också väldigt snygg utan att det blir för mycket.

Det här är väldigt snyggt men i och med färgerna kan det blir något svårt att hitta just rutan för anmälan. Men den ligger i botten ihop med kategorierna.

Om vi sen går till själva nyhetsbrevsfoten så skulle jag rekommendera er att lägga kontaktinformation samt kategorierna där. Har ni en stor andel som klickar på kategorierna i brevfoten kanske de tyder på att ni inte har gett dem information de vill ha men att de vill veta mer av er. Då kan klickstatistiken hjälpa er hitta rätt. Klickar majoriteten i slutet på brevet på en vis kategori är det kanske det du ska skriva mer om i fortsatta brev. Här är ett exempel på det:

Ett exempel på brevfot från en restaurang där har de valt att lägga öppettider samt hur de bokar bord. Dessutom finns telefonnummer och möjlighet att följa dem på twitter. Det är ett riktigt bra brev där de är väldigt tydliga med vad alla menyer kostar… vad tror ni man söker efter möjlighet att boka bord när man sett ett bra erbjudande? Jo, i botten på brevet.

Titta på er statistik. Visst har ni inte sämst klickfrekvens längst ner i brevet? Ändå lägger vi ofta det vi själv tycker är minst intressant längst ner…

Lycka till med era fötter!

Sarah @@@@@

tisdag, 18 oktober 2011, 17:25

Bra mailflöde från Carpetvista

När jag handlar på nätet så vill jag ha en viss trygghet vad gäller framförallt betalning och leverans. Och så tror jag de flesta känner. En av mina senaste beställningar på nätet, fick jag bekräftat att den var skickad för två veckor sedan, men den har fortfarande inte dykt upp. Nu har jag fått en länk på mailen för att kunna spåra förseändelsen, så jag kan se att den rört på sig för fyra dagar sedan. Men det är långt ifrån alla e-handlare som skickar spårningslänk med mailkvittot.

CarpetVista i Malmö, som säljer mattor på nätet, är bra på att informera kunden.

Förutom den utförliga produktinformationen de har på sajten, är deras mailbekräftelser speciellt bra och förtroendeingivande.

Så här ser de ut:

1. Så fort jag betalat mattan så kommer ett utförligt kvitto på mailen:

Carpetvista

2. När de skickar mattan dagen därpå får jag ett mail till som säger att mattan är på väg och de ger mig en länk så att jag kan spåra försändelsen:

Carpetvista

3. Dagen efter detta kommer UPS med mattan och kort därefter samma dag kommer ytterligare ett mail med den här informationen:

Tack för att du handlat hos oss. Vi ser att du nu tagit emot din beställning och hoppas att du är fullständigt nöjd med såväl mattorna som vår service.

Vi kämpar ständigt för att bli bättre. Dina synpunkter som kund är mycket viktiga och vi vill ta tillfället i akt och ställa ett par frågor till dig. Vi är mycket tacksamma om du vill ge oss en minut av din tid.

Carpetvista

Jag tycker CarpetVista har bra logistik och de ser till att göra dig medveten om detta per e-post. Köpprocessen känns grundlig och trygg.

Jag blev lite nyfiken på deras e-handelsbutik efter att vi haft Ludvig Friberger från CarpetVista på scen under Nordic eCommerce Summit i år.

Du kan se på Ludvigs presentation här:

Ludvig Friberger

söndag, 25 september 2011, 18:44

Man tackar väl, eller?

Om man har slutit ett avtal eller en överenskommelse… kanske ska bekräfta en nån form av byteshandel. Vad gör man då? Jo, man skakar hand eller på annat sätt bekräftar att man är överens. Ändå är det mycket sällan jag ser det när det gäller att till exempel bekräfta en nyhetsbrevsprenumeration.

Om ni berättar vad jag får ut av att lämna ifrån mig något som faktiskt är mig kärt , min e-postadress, ni har alltså möjlighet att kontakta mig när ni vill för att jag tycker att det ni vill skicka kan vara av värde. Då bör man tacka för det och gärna förtydliga att man vet vad man kommit överens om. Allt för ofta efter att jag anmält mig till ett nyhetsbrev så får jag samma besked ”Du har nu lagts till på vår lista för nyhetsbrevsutskick” I värsta fall får jag också se att jag ligger på en lista som heter ”kund”… Har till och med sett ordet ”bronskund”. Nedan följer några exempel på bra bekräftelser.

Tacka, betona att man är tacksam för just honom eller henne och lägga lite krut på designen det är väl bara på sin plats och det behöver inte vara mer än detta:

Vara lite humoristisk och det går att be om något mer om man visar uppskattning:

Det här exemplet gillar jag för det räknar upp en gång till vad vi kommit överens om (sen ber de om mer info):

Nästa exempel vill berätta hur glada de är över att vi nu är vänner, de häller till och med i sig Champagne:

Så tittar på hur ni bekräftar en prenumeration eller ett medlemskap både som meddelande på webben och som bekrätelsemail. Att tacka och bekräfta en överenskommelse hör faktiskt till hyfsad ton och då struntar jag fullständigt i vad er e-postleverantör tycker att ni ska göra eller vad som är enklast för er. Det är kunden det ska vara enkelt, snyggt, trevligt för. Och det ska alltid komma först!

Sarah@@@@@