fredag, 26 augusti 2011, 07:14
Höstens nyheter är här!
Eller inte …
Som en jämföresle med Sarahs förra inlägg inlägg där hon visar ett bra exempel på alt-texter, kommer här ett dåligt exempel.
Det här dök nyligen ner i min inkorg och kommer från ett stort varuhus här i Malmö. Jag tänker givetvis inte hänga ut dem, det syns inte vem det är ändå när bilderna är blockerade och det är de ju vanligtvis i mångas e-postklienter.
Det är väl inte heller ovanligt att många passar på att gå igenom mailen vid tillfällen då de inte har uppkoppling. Då är bilderna i ett nyhetsbrev heller inte tillgängliga.
Så här ser det ut när jag öppnar det:
Det saknas alt-texter på bilderna och det blir bara ett stort grått block över hela mailet. Men lägg även märke till kodspråket de använder både inledningsvis och avslutningsvis.
I sidhuvudet:
DVR 3005781
Prispassnr.:
I sidfoten:
G09-1-1
Hur ska jag veta vad detta kosdspråk innebär? Varför kommunicerar man med kunderna så här?
Det här är jättedåligt. Läs Sarahs artikel, snälla:
Skriv så att dina läsare förstår
Jag tror problemet är att många företag, konstigt nog efter 40 år, fortfarande inte förstår att e-post är en kommunikationskanal. De ser det som ett slags reklammedium och tror att en snygg produktbild ska göra hela jobbet.
Tänk om jag skulle kommunicera så här på Twitter, för att göra en jämförelse. Jag överdriver en aning, men så här skulle det se ut på Twitter om jag för I love e-mails räkning twittrade konstiga koder och struntade i att göra något åt min profilbild:
Vem skulle förstå mig?