Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’
söndag, 31 oktober 2010, 22:43
Vi skickade ut det första e-brevet i torsdags och vi tänkte berätta lite kort om detta här.
Vi använde oss av Mailchimp, ett handkodat HTML-brev innehållandes 6 artiklar och 3 andra moduler. Vår mottagarlista håller fortfarande mindre än 1000 prenumeranter och det betyder gratis utksick i Mailchimp. Stor plus med det här verktyget!
Hur gick det då med utskicket och Mailchimp?
Jo, Mailchimp var lite trögstartat. Allting gick felfritt, men det tog ungefär 15 minuter innan första mailet orkade sig iväg efter att vi klickat på skickaknappen. Något att ha i åtanke om det är viktigt att ett mail kommer iväg på en viss tidpunkt, att man helt enkelt skickar med lite marginal.
Statistiken ser bra ut. Vi har noll studsar, noll spam complaints och noll avanmälningar. Närmare 70% av er har öppnat brevet och klickfrevensen ligger på 35%. Tack för dessa siffror!
Det var några som anmälde sig samma dag efter att vi skickat brevet och dessa ville vi såklart också skicka brevet till. För detta har Mailchimp en jättebra funktion. Man går in på e-postlistan och klickar på ”segment”. Där finns ett färdigt filter som säger ”skicka till mottagare som anmält sig till listan efter senaste utskick”. Ett par knapptryck till och alla nya prenumeranter får också utskicket.
Och så en kul bonus. Loggar man in på Mailchimp under speciella helgdagar och högtider får man alltid ett speciellt välkomnande.
måndag, 11 oktober 2010, 21:24
Här kommer ytterligare ett citat från proffsen på e-post, som tillägg till Sarahs tidigare inlägg.
Om du bestämmer dig för att skicka ut brevet oftare så bli inte rädd om öppningsfrekvensen minskar, totalt per månad kanske antalet klick blir detsamma. Ökat antal utskick kanske till och med dubblerar antalet besökare på webbplatsen tack vare den ökade exponeringen och marknadsföringen.
Hjärntvättarreklam. Att exponera ett och samma budskap tills folk hajar. Detta funkar även i e-post?
Jag har funderat på detta ett tag och var självklart tvungen att börja kolla lite på dem som kör denna taktiken.
Intresserad av sociala medier som jag är, eftersom jag jobbar med detta, anmälde jag mig till Social Media Examiners nyhetsbrev förra månaden.
Det här nyhetsbrevet är ett typiskt hjärntvättarbrev. Det utkommer varje dag och innehåller ett och samma reklambudskap dag efter dag, i månader.
Så här ser deras utskick ut i min inbox efter en månad:
Notera förresten den uppenbara missen, hur man upprepar både anvsändarnamn och datum i ämnesraden. Det som egentligen står i ämnesraden får aldrig plats.
Så här ser nyhetsbreven ut. En ny artikel varje dag plus att de hypar ett och samma event i varje brev:
Är det så här vi skulle vilja att alla som jobbar med nyhetsbrev går tillväga. Öka takten och exponeringen? Använda mailboxen som ett brevinkast? Jag tror inte på det för en sekund. Det funkar på reklamafischer på stan och på TV. Men att bli bombarderad i mailboxen så här, tror jag få uppskattar. Jag lyckades stå ut en månad, men sen blev det för mycket.
De hade varit intressant att se hur många avregistreringsklick de här får på sina brev.
Detta exempel är såklart extremt. 75% av innehållet är upprepning. Det finns dagliga mailutskick jag trots allt kan uppskatta. Resumés brev till exempel. Men då levererar de också nyheter.
Tre tips till dig som planerar att skicka dagligen:
- Förklara vid anmälan att det är ett dagligt utskick, annars riskerar du att få många avregistreringar pga missförstånd. Det förstör din statistik och antalet spam complaints riskerar att öka
- Glöm inte avregistreringslänken (lägg den gärna högt upp i brevet)
- Se till att det du levererar dagligen innehåller mer nytt och mindre upprepningar. Personligen tycker jag 75% måste vara nytt. Mer än 25% upprepning orkar man inte med.
fredag, 1 oktober 2010, 12:38
Det kan vara svårt ibland att tänka sig att e-postadressen faktiskt har ett riktigt värde. Hur räknar man ut det?
Jag och Christopher har gjort en presentation med tre bilder som jag tror förklarar hur ni ska kunna räkna ut ett snittvärde på varje adress. Nu är det dags att använda statistiken mer än att bara titta på öppnade brev och hur många som klickat.
För att få ut formeln behöver ni tar reda på svaret till tre frågor:
Detta är bara ett exempel, så klart. Så delar ni siffran som visar hur mycket ni får in på er e-postmarknadsföring på ett år med siffran som berättar hur många prenumeranter ni har. Det multiplicerar ni med hur länge era prenumeranter stannar kvar på listan eller så länge de behåller adressen i snitt. (För länge sedan behöll man i snitt en företagsadress i två år. Men det var snittet för USA för 3 år sedan)
Då får ni alltså ut värdet på era enskilda e-postadresser. Ska vi ta det ett snäpp vidare?
Ok, då. Det här är ett exempel på hur jag skulle använda mig av e-postmarknadsföring för att förbättra mina siffror. Jag behöver ha konkreta siffror för att veta exakt vad jag ska jobba med.
I det här fallet skulle jag aktivt arbeta med att höja den siffran som visar vad jag tjänar. Testa olika erbjudanden, rubriker, tidpunkt när brevet ska gå ut och naturligtvis arbeta med att segmentera för att höja förtjänsten genom e-post.
Sarah@@@@@
onsdag, 29 september 2010, 21:50
I den här artikeln förklarar jag varför en genomtänkt preheader kan vara så viktig.
Det tips jag ofta ger vad avser preheadern är att skjuta webbversionslänken åt sidan och kortfattat, med en textrad, beskriva något innehåll ur mailet allra först. Det är framförallt viktigt om mailet består av stora bilder då bilder ofta är blockerade när mailet först öppnas.
Det här mailet består av just stora bilder. Men de har inte tummat på webbversionslänken och skjutit den åt sidan för det. De har istället bakat in budskapet inuti webbversionslänken och markerat just budskapet extra tydligt med gul färg. Den här lösningen är så smart, att jag stör mig på att jag inte kommit på den själv. Man klarar sig undan med endast en rad text i toppen och i denna får man in både länk till webbversion och ett budskap.
Och budskapet syns i en del e-postklienter, till exempel iPhone Mail och Gmail, redan innan man öppnar mailet.
Sen var kanske just det här budskapet inte särskilt spännande.
måndag, 27 september 2010, 23:01
Dropbox, som många av er säkert känner till eller hört talas om, är en tjänst för att synkronisera, dela, och säkerhetskopiera filer via internet mellan flera datorer och mobila enheter. Man kan tro att jag får betalt för att säga det här, men så är det inte. Jag tycker tjänsten är oerhört praktisk och den är dessutom gratis i grundutförande med 2GB lagringsutrymme. Har ni inte testat tjänsten tycker jag ni ska registrera er.
Vad jag egentligen tänkte skriva om, är deras e-postmarknadsföring.
Den är både genomtänkt och snyggt utformad, med samma enhetliga och prydliga tema från hemsidan.
1. När du registrerar dig får du ett välkomstmail. Det är snyggt illustrerat med en dörrmatta och informationen är kortfattad. Välkomstmailet tar dig direkt till användarguiden. Svårare än så har man kommit fram till att det inte behöver vara. Och man ska väl inte klaga när man precis fått tjänsten gratis.
2. Men vad händer om du då glömmer bort tjänsten efter ett tag? Jo, då får du ett påminnelsemail. Inte ett jobbigt mail som hotar att dumpa dig, utan ett mail som snällt undrar var du hållit hus och matar dig med en massa nyttiga tips på hur du kan använda tjänsten om du kommer tillbaka. Mailet berättar att tjänsten finns tillgänglig för fler mobila enheter än tidigare och du får desutom ännu mer gratis utrymme, om du kommer igång och använder tjänsten. Det avslöjar också att nya, spännade funktioner är på väg. Ytterligare en anledning att börja använda Dropbox.
3. Vad händer då om du glömmer bort tjänsten även efter detta påminnelsemail? Jo, då påminner de dig en gång till. De berättar att din Dropbox känner sig ensam och de tipsar med tre korta punkter vad du kan använda den till. Dropbox hoppas att du kommer tillbaka.
De här mailen tycker jag är bra exempel på vad man kan göra med något vi kallar för händelsestyrda mail.
Just dessa mail går iväg till användare som blivit inaktiva och har som syfte att vinna tillbaka dessa. Och de gör det väldigt försiktigt. Det är nästan omöjligt att uppfatta dem som spam. Mailen är kortfattade och prydligt designade med vackra illustrationer. De ger dig tips och råd, gratis påökning, och påminner om vad just du får ut av att använda tjänsten. Allt handlar om dig. Du har dessutom möjlighet att avregistrera dig från dessa utskick vid första påminnelsen. Det första påminnelsemailet skickas ut efter ungefär två månader och det andra kommer efter ytterligare 14 dagar, om du är inaktiv det vill säga.
De flesta transaktionsmail och händelsestyrda mail är ofta rena textmail. De brukar vara till avsändarens fördel, man sparar jobb genom att automatisera utskick. De är sällan till mottagarens fördel och lite jobb brukar ligga bakom dessa mail.
Dropbox har däremot utformat den kanske svåraste typen av e-postutskick riktigt snyggt och lyckats sätta mottagaren i fokus. Den här mailkampanjen förjänar fyra hjärtan, tycker jag!