måndag, 27 september 2010, 23:01
E-postmarknadsföring via händelsestyrda mail, med mottagaren i fokus
Dropbox, som många av er säkert känner till eller hört talas om, är en tjänst för att synkronisera, dela, och säkerhetskopiera filer via internet mellan flera datorer och mobila enheter. Man kan tro att jag får betalt för att säga det här, men så är det inte. Jag tycker tjänsten är oerhört praktisk och den är dessutom gratis i grundutförande med 2GB lagringsutrymme. Har ni inte testat tjänsten tycker jag ni ska registrera er.
Vad jag egentligen tänkte skriva om, är deras e-postmarknadsföring.
Den är både genomtänkt och snyggt utformad, med samma enhetliga och prydliga tema från hemsidan.
1. När du registrerar dig får du ett välkomstmail. Det är snyggt illustrerat med en dörrmatta och informationen är kortfattad. Välkomstmailet tar dig direkt till användarguiden. Svårare än så har man kommit fram till att det inte behöver vara. Och man ska väl inte klaga när man precis fått tjänsten gratis.
2. Men vad händer om du då glömmer bort tjänsten efter ett tag? Jo, då får du ett påminnelsemail. Inte ett jobbigt mail som hotar att dumpa dig, utan ett mail som snällt undrar var du hållit hus och matar dig med en massa nyttiga tips på hur du kan använda tjänsten om du kommer tillbaka. Mailet berättar att tjänsten finns tillgänglig för fler mobila enheter än tidigare och du får desutom ännu mer gratis utrymme, om du kommer igång och använder tjänsten. Det avslöjar också att nya, spännade funktioner är på väg. Ytterligare en anledning att börja använda Dropbox.
3. Vad händer då om du glömmer bort tjänsten även efter detta påminnelsemail? Jo, då påminner de dig en gång till. De berättar att din Dropbox känner sig ensam och de tipsar med tre korta punkter vad du kan använda den till. Dropbox hoppas att du kommer tillbaka.
De här mailen tycker jag är bra exempel på vad man kan göra med något vi kallar för händelsestyrda mail.
Just dessa mail går iväg till användare som blivit inaktiva och har som syfte att vinna tillbaka dessa. Och de gör det väldigt försiktigt. Det är nästan omöjligt att uppfatta dem som spam. Mailen är kortfattade och prydligt designade med vackra illustrationer. De ger dig tips och råd, gratis påökning, och påminner om vad just du får ut av att använda tjänsten. Allt handlar om dig. Du har dessutom möjlighet att avregistrera dig från dessa utskick vid första påminnelsen. Det första påminnelsemailet skickas ut efter ungefär två månader och det andra kommer efter ytterligare 14 dagar, om du är inaktiv det vill säga.
De flesta transaktionsmail och händelsestyrda mail är ofta rena textmail. De brukar vara till avsändarens fördel, man sparar jobb genom att automatisera utskick. De är sällan till mottagarens fördel och lite jobb brukar ligga bakom dessa mail.
Dropbox har däremot utformat den kanske svåraste typen av e-postutskick riktigt snyggt och lyckats sätta mottagaren i fokus. Den här mailkampanjen förjänar fyra hjärtan, tycker jag!