fredag, 1 oktober 2010, 12:38
E-postformel
Det kan vara svårt ibland att tänka sig att e-postadressen faktiskt har ett riktigt värde. Hur räknar man ut det?
Jag och Christopher har gjort en presentation med tre bilder som jag tror förklarar hur ni ska kunna räkna ut ett snittvärde på varje adress. Nu är det dags att använda statistiken mer än att bara titta på öppnade brev och hur många som klickat.
För att få ut formeln behöver ni tar reda på svaret till tre frågor:
Detta är bara ett exempel, så klart. Så delar ni siffran som visar hur mycket ni får in på er e-postmarknadsföring på ett år med siffran som berättar hur många prenumeranter ni har. Det multiplicerar ni med hur länge era prenumeranter stannar kvar på listan eller så länge de behåller adressen i snitt. (För länge sedan behöll man i snitt en företagsadress i två år. Men det var snittet för USA för 3 år sedan)
Då får ni alltså ut värdet på era enskilda e-postadresser. Ska vi ta det ett snäpp vidare?
Ok, då. Det här är ett exempel på hur jag skulle använda mig av e-postmarknadsföring för att förbättra mina siffror. Jag behöver ha konkreta siffror för att veta exakt vad jag ska jobba med.
I det här fallet skulle jag aktivt arbeta med att höja den siffran som visar vad jag tjänar. Testa olika erbjudanden, rubriker, tidpunkt när brevet ska gå ut och naturligtvis arbeta med att segmentera för att höja förtjänsten genom e-post.
Sarah@@@@@