Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’
måndag, 6 december 2010, 20:39
Jag får ofta frågan om man kan köpa e-postadresser, ett par tusen, det är väl inte så farligt? Det finns ju svenska företag som säljer adresser och då är det väl OK. Eller?
De flesta stora e-postleverantörer påpekar klart och tydligt i användaravtalen att köpta och ihopplockade e-postadresser inte får lov att förekomma på e-postlistorna. Men det är ofta mest för prydlighetens skull, uppenbarligen. Det förekommer många sådana adresser ändå och det är inte så att e-postleverantörerna alltid är ovetandes. E-postleverantörer löser detta genom att till exempel skicka till misstänksamma e-postlistor från mindre prioriterade IP-adresser. Man skickar från källor där man vet med sig att de i värsta fall skulle kunna få problem med svartlistning hos mottagande mailservrar. Det är inte alla som gör så här, men en del.
Det är oseriöst och det är ingen som vinner på det i längden, förutom de som sålt adresserna förstås.
Arbeta långsiktigt och bygg upp kvalitativa e-postlistor. Det kommer att ge positiva resultat och fler möjligheter på sikt. Morgondagens e-handel kommer att kräva det.
tisdag, 23 november 2010, 17:41
När man testar e-handlare som vi gör med Mystery Shopper så upptäcker man hur bra e-post är att jobba med på många olika sätt.
Det jag ska visa nu är självklart inget nytt men tycker det är en bra idé när man har e-handel. Clas Ohlson har en länk i varukorgen som du följer när du ska ta bort varor från varukorgen eller vill göra andra förändringar. När du kommer dit så kan du maila listan med varor i varukorgen till dig själv eller någon annan. Jag tycker det är rikgtigt bra om jag av nån anledning inte kan köpa just då eller om någon annan ska betala mina varor.
Tänk vilken tur att e-post inte har dött ut!!;)
Sarah@@@@@
måndag, 15 november 2010, 08:46
Jag har jobbat med e-postmarknadsföring i fyra år och sitter idag på en webbbyrå där jag fortfarande jobbar med e-postmarknadsföring. Men jag jobbar också med design, webbutveckling och sökmarknadsföring. Det är kul när man kan binda ihop alla delar och ser hur den ena driver den andra.
Sarah och jag tänkte ge er ett riktigt bra tips på just detta. Det här är en idé som Sarah kläckte och det är till alla er som arbetar med e-postmarknadföring.
Och här ska ni uttnyttja både era befintliga och framtida nyhetsbrev och andra e-postutskick.
Att sökmotoroptimera en hemsida innebär att man optimerar textinnehållet och den bakomliggande HTML-koden för att öka trafiken till webbplatsen. Men det är en ganska skitig bransch med många fula knep. Många spammar till exempel sökmotorerna genom att skapa länkar in till hemsidan från andra hemsidor som egentligen inte är relevanta för verksamheten. Vilket i sin tur gör att sökmotorn värderar hemsidan högre.
Men man kommer minst lika långt om man jobbar långsiktigt och ärligt med relevanta länkar och med relevant innehåll.
Och här kommer era nyhetsbrev in i bilden.
Det ni kan göra, om ni vill jobba ärligt och långsiktigt, ni kan samla alla era nyhetsbrev och skapa ett nyhetsbrevarkiv på hemsidan. I nyhetsbrevarkivet ska varje brev vara en egen HTML-sida och ni ska sökmotoroptimera HTML-sidorna. Allihop. För många av er kan detta innebära ett rejält lyft i form av besök till hemsidan. Framförallt med tiden. Folk som söker på till exempel Google kommer hitta till hemsidan även genom ert brevarkiv, vilket vi förutsätter har relevant innehåll.
Ett sökmotoroptimerat nyhetsbrevarkiv är bra och ärlig sökmarknadsföring. Innehållet är ert, det ligger på er hemsida och innehållet är som sagt relevant för er verksamhet. Allt det jobb ni lagt ner på nyhetsbreven kan ni i efterhand få in affärer på genom fler sökträffar på Google.
Hur mycket arbete lägger ni ner på merförsäljning av denna typen? Och hur skickar ni era brev idag? Är de i HTML?
Sarah skrev nyligen ett ganska kul inlägg om ett företag som skickade sitt nyhetsbrev via Outlook. Det innehöll produkter som till exempel varmvattenberedare och däck av en viss modell. Folk söker på dessa produkter och dessa sökträffar fick Sarah och jag här på I love e-mail bara någon timme efter att Sarah lagt upp inlägget. Vi plockade förstaplaceringar på Google, trots att vi inte jobbar med varken varmvattenberedare eller däck. Mycket tack vara ett vår hemsida är optimerad.
Hade företaget som skickade ut detta nyhetsbrev byggt sina brev i HTML, lagt upp breven som sidor på hemsidan och sökmotoroptimerat dem, hade de fått in affärer inte bara via utskicket utan även i efterhand via sökmotorerna.
Något att fundera över. Tack för idén Sarah!
torsdag, 4 november 2010, 19:58
Jag kan bli så fruktansvärt trött på diskussionen om att e-post fortfarande är den bästa kanalen på alla sätt och vis. Eller att Twitter kommer ta över världen helt eller att Facebook regerar och det är det enda man borde investera i.
Skulle en snickare säga att hammaren är det bästa verktyget i verktygslådan och att det är det enda verktyget som behövs? Det vore idioti och alla ni som pratar på samma sätt kring e-post eller någon annan kanal – lägg ner energi på att förstå hur e-post i kombination med andra kanaler kan nå obruten mark.
Men ok, bara för att belysa att det jag säger faktiskt har något belägg så ska jag visa lite siffror. Nilsson E-handel visade detta för några dagar sedan genom undersökningar från eMarketer.
Faktum är, och det är så… hur mycket ni e-postleverantörer än vill förneka det, att snart så har andra sociala nätverk, än e-post, blivit lika populärt att använda för att ”dela” med sig till sina vänner som e-post. Och sociala nätverk som Twitter och Facebook kommer förmodligen att gå om e-post inom en snar framtid. Funktionerna för att dela med sig via Twitter eller Facebook är bara ett klick bort. Du tipsar också många på samma gång genom det enda klicket.
Dessutom så är det flera som faktiskt ”lyssnar” på tips via Twitter och Facebook. Alltså fler klickar sig vidare på länken än vad det är personer som gör via e-post. Genom att lägga det publikt eller i alla fall inför en större massa så når du så klart en större vänkrets. Ganska logiskt, faktiskt.
Nilsson väljer ändå att lyfta fram siffror som visar att e-post är en värdefull kanal genom att säga ”Undersökningar visar dock att de användare som väl kommer in via e-post har högre avslutsfrekvens och spenderar mer tid på målsajten än de som kom via sociala media. Så gamla hederliga e-mail är fortfarande det mest värdefulla medlet att dela med sig.”
Det är ju fantastiskt positivt.
Så vad gör en snickare för att bli en skicklig snickare? Jo, han blir bra på alla verktyg och vet precis när han ska använda rätt verktyg. På samma sätt tänker alla som vill nå sina kunder och kontakter. De lär sig ALLA kanaler som behövs för att attrahera sina kunder, använder kanalerna i rätt tid och på rätta ställen för att få ett bra resultat. Då är inte e-post bäst enskilt utan i kombination med andra kanaler.
Sarah@@@@@
tisdag, 2 november 2010, 16:38
Jag hade ett fantastiskt trevligt möte i fredags i Köpenhamn. Responsys har sedan 1 augusti ett kontor i centrala Köpenhamn och jag hade förmånen att få komma och hälsa på.
Responsys blev vald till ett utav de absolut bästa e-postverktygen i Forrester Waves undersökning.
Det som gjorde mig så glad att få höra är att det tar ett större grepp än bara e-post. E-postmarknadsföring ihop med mobil, sociala medier och webben kan skapa stordåd och Responsys har ett arbetsätt eller en metodik som visar på en hävstångseffekt redan efter 6 månader. Responsys vill med sina kunder bli, på ganska kort tid, både praktiska och nå en ganska avancerad nivå i ”kundunik” kommunikation. Observera, 6 månader!
I deras system lyckas man få en mycket bra översikt över alla sina kunder och möjliga målgrupper vilket gör att man kan rikta in sig på… ja egentligen ända ner på individnivå, faktiskt.
E-handlare eller marknadsförare vill veta när jag klickar i något av deras mail. De vill veta när jag är på deras webbsida eller när jag pratar med vänner och kollegor om deras företag på nätet. Min e-postadress och mitt mobilnummer vill de gärna ha tillgång till och de vill vara en del av mitt sociala nätverkande på nätet. Detta är självklart. Men det som är svårt att få till är att som företag lära sig vilken kanal jag föredrar och vilken nytta jag har av de olika sätten att interagera med mig. När ändras mitt beteende och vad ändras det till? Detta riktar Responsys in sig på genom att hjälpa sina kunder med så mycket mer än bara e-post.
Jag har inte sett verktyget, men när man träffar någon som arbetar med e-post och efter bara några minuter är inne på hur man återupplivar en övergiven varukorg, reaktiverar sovande mottagare, kopplar ihop twitter med e-post och gör det automatiskt då vet man att det är på en mycket bra nivå.
Låter det för bra för att vara sant? Jag hoppas på att få ha med dem på vårt Bootcamp i Åre och att få arbeta med dem för Nordic eCommerce Summit. Då hoppas jag att ni är med och kan ta dem på pulsen tillsammans med mig. Jag vill ha mer Responsys!
Tack Martin för ett trevligt möte och en supergod lunch!
Responsys hemsida.
Sarah@@@@@