Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

tisdag, 31 augusti 2010, 11:25

Framtida sätt att samla e-postadresser?

Google goggles bra eller dåligt?

Sarah@@@@@

söndag, 22 augusti 2010, 15:11

Smart anmälningsprocess på e-postklubben

The Email Marketer’s Club är en internationell samlingsplats och diskussionsforum för e-postmarknadsförare. Jag tyckte det var värt att kolla upp så jag anmälde mig helt enkelt. Både som nyhetsbrevsprenumerant och forummedlem.

Det är tydligt att de har lagt tid på att göra anmälningsprocessen så enkel som möjligt. Allra högst upp till vänster, det första man ser, är just en anmälningsruta för nyhetsbrev i sin enklaste form (resterande personuppgifter fyller man i vid ett senare tillfälle):

Att uppmana prenumeranten, som man gör här, att direkt gå till inkorgen efter en anmälan kan vara avgörande för om prenumeranten hamnar på listan eller inte:

Får man inte prenumeranten att gå direkt till inkorgen och leta efter bekräftelsemailet för anmälan går denne förmodligen förlorad om mailet hamnar i skräpposten, vilket det gjorde i mitt fall:

The Email marketer’s Club är extra tydliga på den här punkten. Anmäler man sig som forummedlem och anger en Gmail-adress, känner processen av detta och uppmanar en att gå till just Gmail.com:

Små detaljer kan vara avgörande.

tisdag, 17 augusti 2010, 16:55

Sätt rätt rubrik…

… har vi sagt många gånger. Ämnesraden eller rubriken på ett nyhetsbrev är ofta det som avgör om vi tänker lägga någon tid på att titta genom brevet eller inte. (Förutom avsändarnamn och tidpunkt). Framförallt när det är ett nyhetsbrev som vi är medvetna om att vi anmält oss till så är ofta rubriken det enskilt viktigaste och det som avgör hur mycket uppmärksamhet utskicket ska få av oss.

Titta på det här exemplet. Detta hamnar varje dag i min inkorg: Vad gör de för fel?

Både eMarketer och Mashable skriver sitt namn igen i ämnesraden (där rubriken är). Första kolumnen är avsändarnamn och andra kolumnen är ämnesraden följt av datum och tidpunkt.

Att skriva vem som skickat brevet i ämnesraden, igen,  är alltså helt onödigt eftersom det redan finns i avsändarnamnet. I det här fallet så ser jag inte ämnesraden/rubriken på brevet för att det upprepade namnet stjäl en massa utrymme. På så vis så kan jag inte avgöra i detta skeendet om brevet är intressant för mig. Tror ni jag tar mig tid och öppnar brevet för att försäkra mig om att jag inte missar något? Nej, jag gör i alla fall inte det.

Titta på Resumés som gör detta mycket bra, för det mesta:

Resumé är säkert medvetna om det kritiska i att använda sig av korta intressanta rubriker. ”Toppchef lämnar TV4, eller ”Gynning utan tv-jobb”. Rubriken intresserar och du har en bra bild av vad som b la finns att läsa i brevet – utan att behöva öppna det. För 2008 sa en undersökning från Quris att en rubrik, för hela brevet, bör innehålla max 49 tecken (blanksteg inräknat). Kom rubriken upp mot 50 tecken så tappade den 12% i uppmärksamhet (öppningsfrekvens). Jag tvivlar på att man har så många tecken på sig idag. Min inkorg klarar bara 26-27 tecken sen klipper den meningen. Försök att skapa tydliga, korta och koncisa rubriker. Lägg ner lite tid och eftertanke – det kommer ge effekt.

Sarah @@@@@

torsdag, 12 augusti 2010, 13:04

E-posttalare till Nordic E-Commerce Summit

Bokus och Monterosa berättade om ”appen” de utvecklat tillsammans. Mycket trevlig intervju att genomföra.

Arbetet med innehåll till nästa års Nordic E-Commerce Summit är i full gång. Nu har ni möjlighet att påverka. Den feedbacken vi tar med oss från förra året är att det inte ska stå för många leverantörer på scenen. Gärna ”riktiga” e-handlare på scenen.

Vad skulle du vilja veta mer om kring e-post i samband med e-handel? Vet du någon e-handlare som gjort något särskilt som du uppskattat och som vi kan kontakta för att fråga om de vill medverka? Andra önskemål kring ett framträdande tas tacksamt emot via mail eller om ni hellre vill kommentera. Skulle bli så glad om ni ville hjälpa till eftersom jag tror ibland att man blir lite insnöad i sitt eget ämne.

Det mesta av årets föreläsningar ligger på Nordic E-Commerce Forum. Så titta gärna in och se om det är något intressant så ska jag ordna rabatt till 4,  5 maj (Stockholm) om ni vill närvara. Mer information om detta kommer längre fram.  Vill ni se bilder så besök gärna Facebook-sidan för eventet.

Daniel representerade Klarna alldeles utmärkt. Min kollega Mikael har ett brinnande intresse för allt som rör e-handel. Även e-post.

Göran Adlén gav oss många skratt.

Mikael hade en uppskattad dragning om Mystery Shopper. Undersökningen som bla visar hur dåliga e-handlare är på att skicka relevanta nyhetsbrev via e-post.

Sarah@@@@@

måndag, 9 augusti 2010, 21:29

Finn 3 rätt!

Det jag kommer säga med detta inlägg kan tyckas vara självklart men titta runt på hemsidor ni brukar besök och lägg märke till hur få som faktiskt gör det.

Titta på dessa 3 sidor. Det var jag som skulle titta på nagellack hos Isadora.


Bild nummer 2

Bild nummer 3.

Vad är gemensamt för dessa 3 bilder? En massa säkert men ur e-postperspektiv så har de lagt texten ”NEWSLETTER” precis där mina ögon rör sig hela tiden. På varenda sida har Isadora gjort det möjlighet att anmäla sig till deras nyhetsbrev.

Jag fungerade så här när jag sökte upp sidan. Jag hade sett en tjej på stan som hade grönt nagellack – jag tyckte det var snyggt och ville ha samma. (Så är många av oss damer, det är därför modebloggar går så bra:)

Jag skulle resa till Sthlm så jag hade lite bråttom och ville veta exakt var jag skulle gå för att köpa lacket direkt. Jag sökte upp Isadora och tyckte de hade ett enkelt upplägg på sajten. Ville bara hitta det gröna lacket – snabbt och enkelt. Det gjorde jag men jag imponerades av att de verkar vara så flitig med att uppdatera sina färger på b la lack. Det upptäckte jag på den 3:e sidan som jag klickade mig fram till, vilket väckte mitt intresse för att få löpande information från dem. Eftersom jag hade lite bråttom men hade ”anmälan-knappen” så nära till hands så anmälde jag mig. Hade jag behövt krångla mig till en första sida eller om anmälan hade befunnit sig högst upp i menyn så hade jag förmodligen inte tänkt på eller tagit mig tid till att bli en nyhetsbrevsprenumerant.

När jag och Christopher skrev material till en handbok i e-postmarknadsföring så upptäckte vi just denna bristen på många hemsidor. Vill ni ha fler prenumeranter? Se då till att lägga anmälningsrutan där läsarna har ögonen och lägg den på ALLA sidor. Tror du att det hade ökat tillströmningen av prenumeranter för er?

Här kommer delar av materialet som handlar om hur du skaffar flera prenumeranter. Här har du schemat för hur du skaffar pernumeranter (pdf).