onsdag, 13 juli 2011, 19:09
Yngre handlar gärna från utländska nyhetsbrev
Jag är så glad att få möjligheten att jobba med ett e-postprojekt som riktar sig till en något yngre målgrupp. Förhoppningsvis kan jag berätta mer om detta snart. Företaget är fantastiskt ödmjuk inför e-postkanalen och är beredd att förändra och förbättra för att nå vissa mål. Gissa om jag känner mig privilegierad att jag får vara med på ett litet hörn. För att jag skulle få mig en bild av hur deras målgrupp fungerar så begav jag mig till Stapelbäddsparken. På darriga ben skulle jag alltså fråga skatekillar och tjejer vad de ville se för typ av nyhetsbrev. Jag blev så överraskad. Förutom att dessa personer var oerhört tillmötesgående och glada att någon var intresserad av dem så gav de svar som minst sagt förvånade mig. Jag har plockat ut några frågor och svar.
Fråga: Vad hade du velat ha för innehåll?
SVAR: Nya saker i butiken, det senaste, REA, nyinkommet- allt detta ska vara i bra bilder och ha möjlighet till att se bilder från olika håll. Gärna en skejtare som har kläderna på sig i en film när han skejtar. Lägg upp bilder på Flickr! Mer information om skejttävlingar, och ritningar på plattor. Tester på nya brädor, skor mm.
Fråga: Handlar ni från mail?
SVAR: JA! Om vi får ett mail när vi skejtar tillsammans så går vi ihop många om det är ett riktigt bra erbjudande och beställer brädor ihop. Ja, och vi är så glada att flera amerikanska sajter äntligen fraktar till Sverige. Om jag garanteras att det inte tar för lång tid innan jag får grejerna.
Fråga: Hur ser ni på att ett företag tjatar på er om att ni ska köpa via mail?
SVAR: Inga problem, alla måste tjäna pengar. Är det en bra deal kan vi båda tjäna på det.
Fråga: Vad skulle ett företag behöva göra för att vinna ditt förtroende via mail?
Stå upp får oss och göra det till en mer integrerad del i samhället! Så vi får bättre status.
Sammanfattningsvis kan man säga att medans vi i ”äldre” generationer pratar om att vi inte är som amerikaner och att vi inte vill handla från utländska aktörer via mail så säger den yngre generationen ”Ja tack” till det. Yngre vill gärna se mer försäljning i breven förutsatt att det verkligen är ett bra erbjudande. Intressant, i allra högsta grad! Lärdom, tro inte att ni vet något om era kunder utan fråga dem… OCH, mail kommer bestå om det är på kundens villkor även för den kommande generationen.
Nedan ser du bilder på några av dem jag intervjuade.