måndag, 13 juni 2011, 07:57

Recension av Signerats brev!

Maria Richardsson på Signerat.se frågade om vi ville recensera deras brev. Klart vi ville! Så här följer den.

Brevet ser ut så här:

Signerat nyhetsbrev

Potentialen är stor för detta brev och hur Maria tänker både när det gäller kanalen, produkterna och vad hon redan framhäver och tillsammans med en personlighet som visas i brevet.

Vi gillar att de är så tydliga med bilder på produkterna och att det är ett ganska feminint brev. Snyggt, helt enkelt.

Vi uppmärksammade en del generella problem som vi är ganska säkra på har med e-postleverantörern att göra. För att utesluta andra orsaker är det enklaste sättet att sätta upp en korrlista med många av de vanligaste adresserna. En gmail-adress, en hotmail-adress osv för att se om brevet ser tokigt ut i någon klient. Det är i så fall något som leverantören bör hjälpa till med och ge råd så man vet hur man ska lägga upp brevet i fortsättningen.

Här kommer en punktlista med saker som kan förbättras eller tittas på:

* Webbversion, pre-Header och alt-texter bör läggas till.

* Brevet är lite för brett. 700 pxl gör att läsarna får scrolla till sidorna. Detta resulterar i att när man ska läsa brevet i iphone t ex så blir texten pytteliten och man måste förstora och scrolla runt för att kunna läsa. Försök få ner brevet åtminstone till 600 pxl.

* Gillar de anpassade och tydliga knapparna till Facebook och Twitter högt i brevet. Koppling till andra kanaler är bra!

* Gillar ”På bloggen” men den stjäl uppmärksamhet från själva brevet. Hade föredragit att ha den listan lite längre ner i brevet.

* Saknar standardlänkar i början av brevet. ”Till hemsida”, ”tipsa en vän” och ”avregistrering”. Ni kommer inte få fler avregistreringar för att ni lyfter upp den länken, det kommer fungera mer som en trygghet och att läsaren har kontroll över sin prenumeration.

* Bilderna i toppen gör att det ser lite knepigt ut när bilderna är blockerade, dock så kommer text ganska högt upp vilket är bra.

* Den stora bilden i toppen är fin inspiration men objekten däruppe slåss om uppmärksamheten i brevet för att sen smalna av på mitten där man tror det slutar. Men då kommer nästa sektion. Det här kan man nog balansera och sprida ut bättre.

* Gillar historien i början med länkar. Kul idé och den tror jag ni ska behålla och testa olika placeringar på för att mäta respons.

* Vad det gäller rubrikerna så vinner ni på att göra dem mer konkret och att ni riktar er till en person. ”Specialerbjudande” använder alldeles för många och en sån rubrik ser man inte för den är ganska uttjatad. (Maria var fullt medveten om detta)

* ”Populärast” saknar titlar och länkar. Man tappar poängen då läsaren inte kan komma till dem.

* ”Nytt på signerat” (längre ner i brevet) är bra men sektionen känns en aning för tung och jag tror det beror på att objekten är lite röriga. Ett mer symetriskt rutnät för denna sektionen hade hjälpt mycket.

* Vi gillar starkt att damerna bakom Signerat är avsändare och tror det kan förstärkas ännu mer i text och design. Bilder eller personliga mailadresser tror vi skulle ge mycket tillbaka. (Sarah har dessutom träffat dig, Maria, och är övertygad om att du kommer charma dina kunder lika mycket som du charmade Sarah)

* En liten detalj. Texten och rubriker är svarta normalt sett men blir lila i gmail och grön i Hotmail. Man måste lägga en liten kodsnutt för att skriva över detta i hotmail framförallt. http://htmlemailboilerplate.com/. Kontakta Christopher om ni behöver hjälp med detta.

* Ni har ganska mycket information i mailet och det är inget fel i sig men försök att bygga brevet mer på längden än bredden, använd gärna skiljelinjer eller något liknande som bygger brevet i sektioner. Tycker vi att brevet är välorganiserat så lägger vi oftast mer tid på brevet.

Maria är särskilt intresserad av att ta reda på vad deras kunder faktiskt vill ha. Hon har skrivit ett blogginlägg där hon berättar om en undersökning de gjorde gentemot sina läsare.

Maria har hittat en stil en personlighet som hon egentligen bara behöver fortsätta utveckla. Hon lägger ner tid och energi på att göra något som deras kunder uppskattar. Vi blir så glada när vi ser såna här ”äkta” exempel på engagemang för kanalen och för sina kunder. Vi följer utvecklingen med spänning.

Tack Maria Richardsson för att vi fick titta på ditt brev!

Sarah@@@@@