måndag, 5 oktober 2009, 21:15

E-postmarknadsförare som tänker helt rätt

Konstnären David Lanham kombinerar traditionell och digital konst och ger bort många av de tavlor han säljer även i form av gratis skrivbordsbakgrunder för datorn. Det gör att man tittar förbi då och då. Jag brukar använda dem själv till och från och har även köpt ett par tavlor.

Så här gör David när han idag drar igång sitt personliga nyhetsbrev. Han berättar att jag som prenumerant kommer att få förhandstittar, specialutgåvor och en massa annat kul. Trevligt. Han erbjuder ett mervärde utöver det som finns på hemsidan och RSS-flödet.

Jag som tidigare kund får däremot inte den här informationen per mail. Han missbrukar inte min befintliga e-postadress i kundregistret, utan nöjer sig med att annonsera det på hemsidan och RSS-flödet.

Han har redan fångat upp mitt intresse som kund och hemsidebesökare sedan tidigare och får mig att hamna på e-postlistan för nyhetsbrevet ändå, samma dag som det annonseras. Han visar att han enbart vill ha läsare som aktivt anmäler sig. Så borde fler tänka.

Beställer jag något, mailar han mig dessutom personligen och stämmer av så att mina tavlor kommit fram, att jag är nöjd och så vidare. Proffsigt.

Han gör också anmälningsprosessen väldigt snyggt då den personliga stilen och grafiska profilen från hemsidan följer med hela vägen.


Det är ett litet personligt nyhetsbrev men ändå erbjuds alternativet att få nyhetsbrevet anpassat för mobiltelefonen. Lite speciellt.


När jag har anmält mig delar han med sig av sina personliga kontaktuppgifter, eftersom han fått mina, vilket känns väldigt seriöst.

Det ska bli intressant att se vad han gör med nyhetsbrevet.