Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

måndag, 28 mars 2011, 20:08

Artiklar om e-post i Internet World

Sarah hade ett helt uppslag om e-post i Internet Worlds februarinummer.

Sarah Wittbom

Artiklarna finns nu även på IDG:s hemsida för er som vill läsa. Och det tycker jag såklart att ni ska göra.

fredag, 18 mars 2011, 17:31

Joel och Anton gav e-post en chans och fick omedelbar utdelning

Joel Falck och Anton Malmberg är fantastiskt duktiga på mycket. Entreprenörer som sätter sig in i saker och lär sig det som behövs för att få sina e-butiker att utvecklas. De behöver egentligen inte mycket hjälp ändå fick jag detta mail från Joel Falck igår.

Har nog inte berättat det tidigare, men det senaste mejlutskicket vi gjorde för Muminmuggar.se, efter att ha lyssnat på ditt föredrag kring e-post var helt klart mest lyckat hittills. Slog alla rekord. 25% ctr, omvandlingsfrekvens på 12% och snittransaktion på 66 kr/besök. Riktigt kul!

Vad gjorde de för förändringar? Joel svarar så här:

Dessa var några av de konkreta ändringar vi genomförde:

– utformade en medveten preheader-text som syftade till att locka mottagaren att öppna
– vi ändrade formateringen så att varje nyhetsenhet bestod av bild + rubrik + text + länk vidare
– vi schemalade utskicket till att gå kl 14, strax innan vi brukar se en av dagens två toppar i antalet besök på Muminmuggar.se
– bytte även mejlsystem till Mailchimp

Jag är så nördig när det gäller e-post och jag är så glad att jag kunde få vara med på ett litet hörn så … ja, jag är rörd:) (Föda barn förändrar mycket med dig som person).

Ett av deras mail finns här:

Gå in på deras sida och kolla muggarna och deras sida för köksartiklar. Anmäl er till deras nyhetsbrev och se vad exemplariska de är!

Min favoritmugg? Jo, denna, så klart.

lördag, 12 mars 2011, 17:46

Reaktiveringsmail är ett måste för god kundservice

Allt tyder på att många av dem som lägger varor i en varukorg, men sedan överger den någonstans i köpprocessen ändå faktiskt har tänkt köpa varorna. Barn som bråkar, telefon som ringer, tid för ett möte är bara några exampel på anledningar till att kunden avbryter sitt köp. Tycker du att det är nödvändigt att de ska behöva sätta sig och söka upp alla varor på nytt och gå genom hela processen när du ändå har den informationen lagrad i ditt system?

Lek med tanken att en av dessa kunder skulle få ett mail med en lista över de varor som de övergett och en länk till just det stället i köpprocessen där de var tvungna att överge köpet. Tror ni att ni skulle få några avslut? Självklart. Jag och Magnus Fredin skrev en artikel ihop om just detta fenomen. Här har du länken till artikeln. Eftersom Magnus testar e-handlare i många olika länder så hade han flera exempel på innehåll i olika reaktiveringsmail.

S&S har 25% konverteringsgrad på dessa mail och deras reaktiveringsmail står för 33% av deras intäkter via e-post. Fantastiskt, eller hur?

 

Dell är ett bra exempel på hur man skickar reaktiveringsmail som faktiskt visar allting överskådligt och gör det enkelt för kunden att bara klicka på en knapp för att avsluta köpet. Något man bör tänka på här är om bilderna hos mottagaren är blockerade. Vad ser de då?

Det här exemplet gillar jag! Det är alldeles för många e-handlare som gömmer telefonnumret till kundtjänst. Det kan faktiskt vara så att kunden stött på ett problem och inte kan avsluta sina köp och då vill de kunna kontakta företaget för att få hjälp. I detta reaktiveringsmail erbjuds hjälp och med ett telefonnummer känns det tryggt!

I det här exemplet ser man till och med bilder på de varor som man lagt i varukorg, men sedan inte köpt.

I nästa exempel har man använt preheadern för att tala om att varukorgen har sparats.

Det här mailet gillar jag för att det är så tydligt och det ger bra argument för att jag ska avsluta köpet. Dessutom har de ansträngt sig för att göra brevet lite mer personligt. En risk här kan vara att det är ganska mycket som konkurrerar om uppmärksamhet i det här mailet.

Ett annat tips kan vara att erbjuda rabatt om kunden avslutar köpet … Dock får man tänka på att vissa kunder kan sätta det i system.

Vad ska ett reaktiveringsmail innehålla? Titta på punkterna nedtill och fundera på hur detta skulle passa er strategi.

* Rubriken på reaktiveringsmailet ska vara tydlig och berätta att det handlar om varor som de lämnat i varukorgen.

* Fokusera inte texten på att sälja varan. Ha en kundtjänstorienterat innehåll som hjälper kunden till rätta med sitt köp.

* Innefatta kontaktinformation för telefon och e-post.

* Anpassa med namn och om möjligt visa vilka objekt som finns i vagnen tillsammans med aktuell prisinformation.

* Länka direkt till vagnen.

* Tala om för din kund när hans eller hennes vagn kommer att löpa ut (om relevant).

* Ge mer utförlig information om varorna. Länka till film eller rekommendationer från andra kunder till exempel.

* Undvik för mycket information så att kunden kan navigera på ett enkelt sätt.

* Förklara varför kunden får detta mail och inkluderar en opt-out länk om du planerar att köra en serie e-postmeddelanden av denna typ.

* Ge utförligare information om nyttan med varorna

* Länka till tips, guider eller inspirationsfilmer.

* Ge en förmån – det kan vara en kupong, rabatt, fri frakt, möjlighet att slå in varorna som presenter.

* Ge förslag på liknande produkter som kanske skulle passa kunden bättre.

* Be om hjälp att förbättra köpprocessen.

* Ge referenser på liknande köp.

Följ gärna Magnus blogg också. Länken finns här.

 

Sarah@@@@@

måndag, 7 mars 2011, 07:47

Skicka fler mail – tjäna mer pengar

Ett lite märkligt uttlande i en värld där spam inte är välkommet. Dela Quist anser att vi ska skicka fler mail. Gärna samma mail flera gånger. Läs gärna artikeln och säg vad ni tycker.

Spam

Jag hakar framförallt upp mig på två kommentarer:

The more people you have on the list and the more emails you send, the more money you will make. And because of that, one of the weirdest things about email is how little people spend in trying to acquire email addresses.

Om alla skulle skaffa så många e-postadresser som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Hur skulle det påverka e-postmarknadsföringen på sikt? Det som Dela inte delar med sig av är statistiken efter en sådan strategi. Hur påverkar det antalet avregistreringar och hur påverar det klickfrekvensen på sikt? För att inte nämna relationen till många kunder.

Allt låter bra om man bara lyfter fram kortvariga, positiva värden.

My mother doesn’t know whether there was permission or not, it doesn’t matter to her. She’ll either respond to the email or not respond to the email.

Det är alltså ok att man samlar e-postadresser och skickar lite på måfå?

Är det ingen som tänker på kundernas bästa på ett långsiktigt sätt?

Jag jobbar mycket med webben och brukar ibland lyssna på The Big Web Show där entreprenörer i webbranschen pratar om sina erfarenheter och framgångshistorier. De intervjuade är ofta “nördar” som lyckats i branschen och det är sällan pengar som står i fokus. Det som driver dessa personer är att få ådstakomma något som andra ser upp till, att få bidra med lösningar och kunskap som gynnar alla och framförallt att få jobba med det man tycker är kul och brinner för.

Senast intervjuad, designern Andy Rutledge, berättar om hur viktigt det är med kvalitet. ”Kompromisslös professionalism” kallar han det. Han berättar varför han undviker att jobba med kunder som inte går ihop med företagets egna värderingar och företagets utveckling. Allt handlar inte om pengar. Han berättar om en lite annorlunda policy som företaget har haft sedan start – att aldrig ha mer än 7 anställda. På så sätt kan företaget alltid ha en personlig dialog med kunderna.

Ett fantastiskt sätt att se på den egna verksamheten tycker jag.

Dela Quists syn på e-postmarkandsföring tycker jag smutsar ner kanalen. Det är ingen kanal för oadresserad direktreklam.

Om man låter e-post bygga relationer i första hand så kommer pengar på lång sikt men också på kort sikt.

lördag, 26 februari 2011, 16:43

Perfekt innehåll för ett resebrev

Jag har många gånger berättat för er att resebranschen har det tufft när det gäller e-postmarknadsföring. De ligger några procent lägre i öppningsfrekvens än andra branscher som t ex organisationer och B2B. Vad beror det på?

Det finns naturligtvis många orsaker till det. Ett skäl är att det inte är så många tillfällen på ett år som du som privatperson funderar på att resa eller har möjlighet till det. Ett annat är att resebranschen var tidigt ute med att utnyttja e-post för att sälja sina resor, så mottagarna kan vara trött på att få brev som tjatar om försäljning.

När jag tittar på de resebrev som finns så ser det just så ut. Det tjatas alldeles för mycket på pris för resor. Förmodligen skulle vi vara betydligt mer intresserade av att läsa om olika resmål, bli inspirerade, få tips om saker man kan göra på olika resmål … Idag hittade jag plötsligt ett sådant innehåll … fast på en blogg av Flygstolen.se. Bloggen tar upp sådant som jag faktiskt är intresserad av att läsa, även om jag inte är beredd att resa just nu eller ens vill resa till just det resmålet.

En snabb översikt på bloggen tar upp fakta som exempelvis vilka städer som är bra för fotografering, fördelarna med hyrbil, ett fantastiskt flygbolag och deras service, reportage från häftiga hotell … Ja, en massa som jag faktiskt vill läsa om. Självklart har de kompletterande erbjudanden till vissa inlägg, men de är inte huvudfokus. Gå in och titta på bloggen och försök skapa liknande innehåll till era nyhetsbrev och artiklar på webben. Jag är fullständigt övertygad om att det skulle hända något med era siffror rätt så omgående.

Sarah@@@@@