Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

fredag, 27 maj 2011, 07:35

Ebay kan också det här med individanpassad e-post

Likt Amazon som jag tog upp i mitt förra inlägg utnyttjar Ebay också min webbhistorik. De skickar mail där de listar vad jag senaste kollat på och frågar om jag fortfarande är intresserad av dessa prylar.

I det här fallet har jag senast kollat på tangentbord till en MacBook.

En intressant detalj i deras mail är att de är dynamiskt uppbyggda. Den inringade rutan i mailet byter produkter varje gång jag stänger och öppnar mailet. Ett och samma mail alltså. Det är sällan man ser dynamiskt innehåll i e-post, där det används på ett smart sätt. Ebay utnyttjar det verkligen rätt. Nackdelen är dock att allting ligger som stora bilder.

Ebays individanpassade mail får 3 hjärtan.

söndag, 22 maj 2011, 11:44

Push-ebrev kommer inte bestå

Efter Nordic eCommerce Summit är jag ännu mer säker på att nyhetsbrev i den form vi använder idag kommer inte att bestå. Jag tycker att Gary Vaynerchuk verkligen satte ord på vad många utav oss tänker. Att trycka ut meddelanden till massan blir något som inte står sig lika väl som annan kommunikation. Jag har ett par e-postprojekt framöver där jag verkligen ska försöka få till det jag tror kommer ge avsevärd effekt. Nämligen att arbeta med alla typer av mail som triggas utav en aktivitet som mottagaren först har gjort på t ex hemsidan. Jag återkommer till det.

Claes Hessel på Mataffären.se och Joel Falck på Muminmuggar.se samt Lykka.se berättade om hur de arbetar med e-post som kanal. Ta er tid och se på den. Båda kommer med flera bra tankar. Klicka på bilden så kommer ni till filmen.

 

Om ni har möjlighet och tid att se Garys presentation, så gör det. Han pratar flera gånger om e-post och förklarar varför det sätt vi använder e-posten idag som marknadsföringskanal inte kommer finnas kvar inom loppet av ett par år. Vi måste hänga med och förstå vad som håller på att ske. Klicka på bilden så kommer ni till den presentationen.

Push ebrev kommer inte bestå men det finnas något mycket bättre bara vi tänker till, sätter oss i kundens situation och visar att vi verkligen är intresserade av dem.

Sarah @@@@@

fredag, 15 april 2011, 17:25

Rosa brev, gillas!

Fick ett Twittermeddelande från Ludwig Jonsson som arbetar på reklambyrå med en fråga om jag ville titta på de brev som de skapat för Collector/PayPort och komma med kommentarer på bloggen.

Självklart kan jag det.

Så ser brevet ut. Rosa – det gillas skarpt av mig;).

Om jag har förstått rätt så är detta ett utskick som beskriver en fakturatjänst och mottagarna är inte företag, utan privatkunder som vill handla på nätet. Jag antar att PayPort har kunder som de vill upplysa om en ny fakturatjänst. (Ludwig får kommentera om jag är ute och cyklar)

Vad är bra med utskicket?

Tycker att brevet är riktigt snyggt. Känslan är att det är ett ganska märkvärdigt brev och jag blir nyfiken eftersom det är så stylat.

Med tanke på bildblockering: mycket av brevet kommer inte att synas om mottagaren har blockerat bilderna, men det har ni tänkt på eftersom det mesta av texten ligger som fri text (inte i en bild) och ni har balanserat med att lägga varannan bild och varannan text. Bra gjort! Dock har ni en uppmaning på Facebook-delen ”Klicka här”. Den kommer inte att synas för dem som har blockerat bilder. Antingen i texten under eller i alt-texten bör ni få mottagarna att ladda ner bilderna eller på annat sätt få dem att klicka sig fram till tävlingen.

Bilderna i brevet är ganska stora, vilket gör att de som har mindre skärm måste scrolla och om läsarna inte ser bilderna så riskerar man att tappa någon procent av deras uppmärksamhet. Rubriken högst upp har dock alt-text vilket lockar flera mottagare att ladda ner bilderna.

Layouten är enkel och funkar i alla de klienter vi testat. Mycket bra.

Jag skulle använda mig av en pre-header och lägga avregistreringslänken tydligare. Som sagt:  jag är svag för rosa och tycker ni har fått ihop det med den Facebook-blåa färgen riktigt bra. Dessutom löper den rosa färgen över hela skärmen så brevet har inte någon ram.

Jag har sett två versioner av brevet, och dess olika finesser och snygga layout funkar bättre i MailChimp än i den andra leverantörens. Mitt tips är att ni använder er av MailChimp; inte av den andra leverantören.

Rubriken på brevet är ”Hej Sarah, vad vill du ta med dig?” Min första reaktion var oro för att  jag glömt ett möte, sedan undrade jag om det var en inbjudan. Rubriken väcker uppmärksamhet och den funkar när mottagaren känner igen avsändaren.

Innehållsmässigt tycker jag om att man lockar till Facebook med en tävling som faktiskt ger värde även om man inte vinner. PayPort uppmanar läsarna att lägga upp en bild på något som känns tryggt för dem … Fakturabetalning förknippas med trygghet att handla på nätet. Bra tanke och trevlig tävling. Genomtänkt.

Jag tror ni har lyckats göra fakturatjänsten intressant via e-post på det här sättet. Inga långa utläggningar om något så tråkigt som betalningar på nätet, utan det känns som att man vill veta mer – tack vare upplägget. Utmaningen blir dock att hålla en hög nivå i kommande brev och bygga värde och relation.

Bra gjort PayPort/Collector! Nu har vi tittat på ert utskick OCH sett er nya tjänst:)

Sarah@@@@@

tisdag, 12 april 2011, 21:22

Trevligt välkomstmail

Jag hittade denna sida för en tid sedan. Jag har flera gånger trummat för att även välkomstmailet ska vara genomtänkt. Första intrycket är så viktigt och gör ni ett bra intryck så kommer inte prenumeranterna att fundera på om de verkligen har anmält sig till det här nyhetsbrevet som dimper ner i deras inkorg.

Om vi först tittar på själva förfarandet när jag klickat i att jag vill ha deras nyhetsbrev så är de humoristiska i tonen och tar udden av allas tankar om att företaget ska veta alldeles för mycket om kunden. De säger att de vill veta beninnerlängd…(Säger man så??) favoritsmak på tuggummi osv. I mitt fall så ler jag åt meningen och tänker ”klart jag fyller i detta för de ber inte om så mycket”. Det jag däremot verkligen gillar är att jag kan välja hur ofta jag vill ha deras brev. Längst ner.

 

I själva välkomstmailet så fokuserar de på att tacka dig som har anmält dig. Det är faktiskt bättre än att säga ”du är nu prenumerant till vårt nyhetsbrev”, eller ännu värre som några elever på Nordic eCommerce Academy uppmärksammade ”Du har nu lagts till på xxx lista”. Som kund vill du inte höra att du lagts till på någons lista bland alla andra. Som kund vill du känna dig unik!

Det som också är bra med detta mail är att de ger kunden möjlighet att få mer utav företaget via Facebook, Twitter och Bloggen.

Bra gjort Innocent! När ni har en juice på spirulina ska jag bli en trogen kund!

Sarah@@@@@

söndag, 3 april 2011, 12:09

Personligt transaktionsmail

Jag gillar verkligen Designonlines bekräftelsemail. Jag köpte ytterligare en matta för ett par veckor sedan. Så fort köpet var avslutat så hamnade detta mail i min inkorg:

Förutom massa värdefull information kring leverans mm så vågar Jörgen Bödmar vara personlig och visar faktiskt sin uppskattning för mig som kund. I och med det så bygger han en relation till mig. Han gör inte som många andra e-handlare som skickar bekräftelsemail som säger ”När jag har fått dina pengar så struntar jag i dig” som man faktiskt kan känna med rena text mail.

Att de sen är så utförliga i sin information i leveransbekräftelser älskar jag. OCH, de gömmer inte numren till sin kundservice ifall jag inte fått mitt paket eller jag har några frågor. Som kund är jag alltid orolig att mitt paket ska komma bort och att jag ska behöva betala för något jag faktiskt inte fått.

När jag väl fått min matta i ett paket så förstärker de samma känsla med denna  lilla lapp i paketet:

Som kund tycker jag om att bli övertygad om att jag gjort helt rätt när jag köpt från Designonline. E-post är fantastiskt att använda på det här sättet.

Tack Designonline för en trevlig köpupplevelse och jag hoppas jag träffar er den 4-5 maj på Nordic eCommerce Summit.

Sarah@@@@@