fredag, 15 april 2011, 17:25

Rosa brev, gillas!

Fick ett Twittermeddelande från Ludwig Jonsson som arbetar på reklambyrå med en fråga om jag ville titta på de brev som de skapat för Collector/PayPort och komma med kommentarer på bloggen.

Självklart kan jag det.

Så ser brevet ut. Rosa – det gillas skarpt av mig;).

Om jag har förstått rätt så är detta ett utskick som beskriver en fakturatjänst och mottagarna är inte företag, utan privatkunder som vill handla på nätet. Jag antar att PayPort har kunder som de vill upplysa om en ny fakturatjänst. (Ludwig får kommentera om jag är ute och cyklar)

Vad är bra med utskicket?

Tycker att brevet är riktigt snyggt. Känslan är att det är ett ganska märkvärdigt brev och jag blir nyfiken eftersom det är så stylat.

Med tanke på bildblockering: mycket av brevet kommer inte att synas om mottagaren har blockerat bilderna, men det har ni tänkt på eftersom det mesta av texten ligger som fri text (inte i en bild) och ni har balanserat med att lägga varannan bild och varannan text. Bra gjort! Dock har ni en uppmaning på Facebook-delen ”Klicka här”. Den kommer inte att synas för dem som har blockerat bilder. Antingen i texten under eller i alt-texten bör ni få mottagarna att ladda ner bilderna eller på annat sätt få dem att klicka sig fram till tävlingen.

Bilderna i brevet är ganska stora, vilket gör att de som har mindre skärm måste scrolla och om läsarna inte ser bilderna så riskerar man att tappa någon procent av deras uppmärksamhet. Rubriken högst upp har dock alt-text vilket lockar flera mottagare att ladda ner bilderna.

Layouten är enkel och funkar i alla de klienter vi testat. Mycket bra.

Jag skulle använda mig av en pre-header och lägga avregistreringslänken tydligare. Som sagt:  jag är svag för rosa och tycker ni har fått ihop det med den Facebook-blåa färgen riktigt bra. Dessutom löper den rosa färgen över hela skärmen så brevet har inte någon ram.

Jag har sett två versioner av brevet, och dess olika finesser och snygga layout funkar bättre i MailChimp än i den andra leverantörens. Mitt tips är att ni använder er av MailChimp; inte av den andra leverantören.

Rubriken på brevet är ”Hej Sarah, vad vill du ta med dig?” Min första reaktion var oro för att  jag glömt ett möte, sedan undrade jag om det var en inbjudan. Rubriken väcker uppmärksamhet och den funkar när mottagaren känner igen avsändaren.

Innehållsmässigt tycker jag om att man lockar till Facebook med en tävling som faktiskt ger värde även om man inte vinner. PayPort uppmanar läsarna att lägga upp en bild på något som känns tryggt för dem … Fakturabetalning förknippas med trygghet att handla på nätet. Bra tanke och trevlig tävling. Genomtänkt.

Jag tror ni har lyckats göra fakturatjänsten intressant via e-post på det här sättet. Inga långa utläggningar om något så tråkigt som betalningar på nätet, utan det känns som att man vill veta mer – tack vare upplägget. Utmaningen blir dock att hålla en hög nivå i kommande brev och bygga värde och relation.

Bra gjort PayPort/Collector! Nu har vi tittat på ert utskick OCH sett er nya tjänst:)

Sarah@@@@@