fredag, 17 april 2009, 16:22

Exempel på hur effektivt e-post faktiskt är.


I december sände Uppdrag Granskning ett reportage om Rättvisemärkts arbete inom teindustrin. Bland annat så visade reportaget att arbetarna hade extremt låga löner, sällan hade något att säga till om och många gånger gömdes undan vid inspektion. Arbetstider och arbetförhållandena var rent slaviska.

Min reaktion var kraftigt negativ eftersom jag har haft en mycket positiv bild av deras arbete och gärna har köpt Rättvisemäkta produkter.

En halvtimme efter att programmet sänts på TV plinga det till i min inkorg. Då fick jag ett nyhetsbrev som förklarade varje punkt som Uppdrag granskning kritiserat dem på.
Tycka vad man vill om reportaget och Rättvisemärkt men sättet att prata med sina kontakter var mycket föredömligt.
Förmodligen var jag inte den enda personen som blivit besviken när jag sett programmet. Rättvisemärkt visar med sitt nyhetsbrev, i precis rätt tid, att de är mån om att lugna mig. Hade de väntat med att skicka ut en förklaring hade det inte alls varit lika positiv och förstående reaktion från min sida. De var lugna och sakliga när de punktade upp varje anklagelse och förklarade deras syn på situationen.
Att vända sig först till sina nyhetsbrevsprenumerater och förklara sig visar att de månar om de som redan är kund. De var förberedda och hade gjort ett gediget arbete för att inte utelämna något.

Jag antar att de aldrig har haft så hög öppningsfrekvens som i just detta utskick.