onsdag, 10 juni 2009, 21:06

Preheader i e-post

E-postmarknadsförare i USA blir allt flitigare på att utnyttja toppen på nyhetsbrev och andra HTML-baserade e-postutskick. Med topppen syftar jag på området innan sidhuvudet. Preheader kallar man detta. Normalt sett ligger det nästan alltid en länk i preheadern som säger något i stil med ”klicka här om du inte kan läsa detta mail”. Denna länk flyttar man nu åt sidan och istället slänger man in en rad text som säger något om mailet. Har man brev som är en enda bild lägger man till exempel en text som lockar till att ladda bilderna då de ofta blockeras. Texten som ligger i preheadern syns direkt i inkorgen i bland ann
at Gmail, innan man ens öppnat mailet. Förutom ämnesrad och avsändare har man alltså ytterligare en chans att med en kort text locka mottagaren att öppna mailet. Det här tycker jag vi svenskar borde prova och se ifall det ger någon skillnad i respons.
Exempel på hur preheadern syns i Gmail: