Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’
måndag, 9 augusti 2010, 07:39
Jag tycker det är intressant att se hur antalet användare av de sociala nätverken börjar knappa in på antalet e-postanvändare. Inte för att e-post minskar. År 2013 beräknar man antalet e-postanvändare vara nära 2 miljarder. Men om man jämför e-posttekniken som funnits sedan mitten av 60-talet, med Facebook som kom till så sent som 2004 och idag har en halv miljard användare, är det inte omöjligt att även Facebook år 2013 har lika många användare.
Statistiken här nedan visar antalet användare andra kvartalet 2010:

Som socialt nätverk tycker jag Google Wave hade stor potential. Men det slog inte riktigt igenom. Min åsikt, som så många andras, är att det var för komplext. Ingen förstod riktigt var, när och hur man skulle få in ett sådant system i vardagen. Vill man åt den stora folkmassan idag tror jag att systemen måste vara extremt enkla och tydliga.
Vi orkar inte sätta oss in i komplex teknik. Vi är lata och vill gärna att tekniken kommer till oss. Twitter är ett bra exempel. Framförallt sedan det blev tillgängligt i våra smartphones. Antalet användare av både Twitter och Facebook är skyhögt. Geolocation-tekniken (Gowalla/Foursquare) är också på uppgång. Geolocation är ett av de områden som just nu skapar många nya jobb i IT-branschen. Alla vill veta var och när du sitter på toa. På freelancer.com toppar geolocation listan över nya frilansjobb och ser en ökning på 909%.
Att allt fler går runt med allt mer sofistikerade sändare i fickan öppnar upp nya marknadsföringskanaler. Jag kan tänka mig att butikskedjor är speciellt intresserade av tekniken. Tänk att få tillgång till gångtrafiken i stan när det är dags att placera ut butikerna. Vilken gata har mest förbipasserande vid lunchtid? Hur rör sig folk på gatorna? ”Eye tracking” inom marknadsföring kommer att få tillskottet ”head tracking”. Vi vet vad folk gör framför skärmen men nu är det dags att hålla kolla på dem även när de är på språng.
De flesta kommer förr eller senare att ha en smartphone i fickan. När vi väl är där, kanske planerar vi mailutksicken med samma teknik. E-post med två miljarder användare kommer att vara en marknadsföringskanal som alla de andra. Massutskick på en och samma sändningstid kan istället bli triggade mail baserat på folks rörelsemönster. Det låter kanske långsökt men det finns en anledning till att alla sociala nätverkt just nu intresserar sig för geolocation. Det är guld värt för marknadsförare och det är redan bevisat att vi gärna berättar för världen var vi är och vad vi gör. Dygnets alla timmar.
Att integrera de sociala medierna med e-postutskicken tror jag är absolut nödvändigt på sikt för att kanalen som marknadsföringskanal ska överleva. Folk kommer att trötta på traditionella nyhetsbrev och reklamerbjudanden. Relevant innehåll kan man delvis bygga upp genom att låta e-postsystemen lära känna mottagarnas sociala profiler. Men allt måste givetvis ske med opt-in. På mottagarens villkor.
Källor: Wikipedia, TechCrunch, The Radicati Group.
onsdag, 28 juli 2010, 12:52

Jag gillar verkligen enkla, relevanta och personliga nyhetsbrev i form av traditionella brev.
Just det här brevet får jag för att jag använder deras programvara LittleSnapper, vilket jag blir påmind om direkt i den inledande texten. Hade de inte nämnt LittelSnapper hade jag inte förstått varför jag fick det här brevet. Jag kände inte igen företagsnamnet.
I brevet ber de om ursäkt för att de inte hört av sig på länge, vilket ju stämmer, jag hade ingen aning om att de skickade nyhetsbrev. Så långt har det varit mellan utskicken. Men de berättar att de tänker öka utskicksfrekvensen från och med nu och ger mig en chans att avregistrera mig. De skriver verkligen så i brevet som om det vore helt naturligt.
Det är ju precis så här man ska göra men väldigt få gör detta. Jag antar att man är rädd att förlora prenumeranter. Men hade jag plötsligt börjat få nyhetsbrev från dem varje vecka finns risken att jag markerat dem som spammare, då jag helt glömt bort dem.
Hade de inte berättat om sin verksamhet och sina produkter inledande hade jag inte heller förstått i vilket sammanhang jag hamnat på deras e-postlista. Jag valde att få deras nyhetsbrev i samband med köpet av LittleSnapper. Idag har de tyvärr valt att bocka i detta alternativ i förväg vid köp. Är man inte uppmärksam får man nyhetsbrevet utan att egentligen aktivt välja det själv. Stort minus. (se Sarahs inlägg för mer om detta).
Men allt föll på plats när de nämnde LittleSnapper.
Efter påminnelsen förklarar de att den mystiska silhuetten som ligger högst upp är en ny app som de har på gång. De bygger upp ett fortsatt intresse. Något de förmodligen tappat hos många med sin frånvaro.
Ett genomtänkt utskick, enkelt utformat och med fokus på buskapen. Snygga detaljer också med det lilla brevsigillet nere i hörnet och det blå bandet med länkar till Facebook och Twitter.
Fyra hjärtan får dem. Det hade varit värt fem hjärtan om de inte förifyllt checkboxen för nyhetsbrev vid köp. Förstår inte att så många väljer att göra så här.

Tips: LittleSnapper är en riktigt hjälpsam liten app om man som jag bygger mycket tekniska dokument, presentationer och demonstrationer och därför tar mycket skärmdumpar. LittleSnapper kan bland annat ta skärmdumpar på hela webbsidor, man får alltså även med innehåll som ligger utanför det synliga fältet. Man slipper scrolla och ta flera skärmdupmer och klippa/klistra/pussla ihop. Sparar mycket jobb helt enkelt och allting samlas i en bildbank med flera redigeringsmöjligheter.
www.realmacsoftware.com
fredag, 2 juli 2010, 17:08
Som jag tidigare nämnt så gör vi en undersökning för första gången detta året. Mystery shopper heter den och utförs på e-handlare. Den går till precis som i fysisk butik att vi provar och genomför b la köp, skickar tillbaka varna i retur och testar kundservice. Vi testar e-butiker på 280 punkter och det är ett riktigt hästjobb. Men när vi har alla siffror och ska titta på hur det ser ut så börjar det blir riktigt intressant.

Det jag skulle vilja lyfta fram är siffrorna för e-post.
Jag skulle vilja sammanfatta det med att jag på fullaste allvar övervägt att hälsa på de e-butiker vi testat för att ta dem i örat och fråga vad de sysslar med. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att det är bara en tredjedel som överhuvudtaget sysslar med någon form av personifierade brev. Det kan vara så enkelt som att fläta in namn och stad… Vad är det?? En tredje del av 20 stora, framgångsrika e-handlare! Och det när ni har all statistik om er kunder och ni sitter på enkla tekniska verktyg för att göra så mycket mer än generella nyhetsbrev!?
Det som dock upprörde mig mer var hur många utan e-handlare som har förifyllda checkboxar så att kunderna mer eller mindre är omedvetna om att de blir prenumeranter både på generella nyhetsbrev och på personifierade brev. För generella nyhetsbrev var det t ex 63%. Hela 63%! Det är inte ok, kära e-handlare. Era kunder och möjliga kunder ska få välja själv om de vill ha era brev eller inte!! Inte bara sett ur ett etisk perspektiv utan också för att ni riskerar att försämra er leveransbarhet. Får mottagaren ett brev som de inte förstår att de anmält sig till är risken ganska stor att de klickar i skräppostknappen och med många såna ”knapptryck” så har ni ett sämre rykte i e-postvärlden och kan riskera att inte komma fram till hela domäner. Undersökningen kostar 2 950 kr och kan beställas här.
Sen kan jag inte låta bli och rikta en del kritik till alla e-postleverantörer. Se till att hjälpa era kunder att ta hand om den här kommunikationskanalen på ett bättre sätt… För ni vill väl fortsätta sälja som ni gjort hittills??
Nu ska jag lugna ner mig med ett glas vin i solen!
Sarah @@@@@
tisdag, 22 juni 2010, 23:23

Har du hört talas om McArthur Wheeler? Mannen som rånade två banker i Pittsburgh, i dagsljus, utan maskering.
Övervakningskamerorna var anledningen till att han kunde gripas – såklart.
Varför gjorde han då det här? Var han en idiot? Nej, faktiskt inte.
Wheeler var övertygad om att ett ansikte gnuggat med citron inte kunde fångas på bild. Han hade testat detta på sig själv med en polaroidkamera och citronsaft i ansiktet och mycket riktigt dök han inte upp på bilden. Troliga orsaker till detta är att filmen var dåig, kameran var ojusterad eller helt enkelt att han riktade kameran bort från ansiktet när han tryckte på utlösaren.
Man har studerat förteelsen och kallar den Dunning Kruger-effekten; inkompetens blockerar förmågan att igenkänna inkompetens.
När folk är inkompetenta i strategierna de antar för att nå framgång och tillfredsställelse, lider de en dubbel börda. De drar inte bara felaktiga slutsatser och gör olyckliga val, men deras inkompetens berövar dem möjligheten att inse detta. Istället, som i Mr Wheelers fall, lever de med det felaktiga intrycket att det går bra för dem.
Så även om du nu är den mest ärliga, opartiska person som du skulle kunna vara, skulle du fortfarande ha ett problem – nämligen, när din kunskap eller expertis är ofullständig, är du helt ovetandes.
Man skulle kunna säga att tecken på intelligens är att veta att det finns saker du inte vet att du inte vet.
En ganska kul men samtidigt tragisk historia.
Hur gör du nu när du sätter ihop ditt nyhetsbrev? Gör du som Wheeler, gör en test, känner dig nöjd och skickar?
Många gör så. Gör inte så du. Uppoffra ett traditionellt nyhetsbrevutskick och gör något du aldrig gjort förut. Håll dig inom ramen av vad som är etiskt och undvik billiga, praktiska tips och tricks. Strunta i A/B-tester, mottagaranpassade avsändarnamn och ämnesrader. Tro inte på alla praktiska tips för en stund och kom fram till något helt annat.
Du vet att det finns saker du inte vet att du inte vet.
Källa: The Anosognosic’s Dilemma: Something’s Wrong but You’ll Never Know What It Is (Part 1)
måndag, 21 juni 2010, 11:47
Många gånger så tycker man att man har gjort en bra affär med en leverantör när du lyckats pressa priset rejält. Frågan är vad som ingår och vilken typ av support leverantören erbjuder. E-postmarknadsföring är inget som gemene man behärskar och det kanske inte heller prioriteras av marknadsavdelningen. Så, det viktiga innan ni skriver på en offert för en e-postleverantör är att undersöka vilken typ av hjälp ni får under tidens gång och vilken typ av hjälp som ingår för att ni ska ha en hel e-postprocess igång. Jag och Christopher har skissat på ett schema som visar vilka olika automatiska utskick som ska sättas upp i samband med ert nyhetsbrevsutskick.
Jag föreslår att ni tittar på schemat och ser vilka utskick av floran som ni kommer ha behov av att sätta upp. Se till att er leverantör hjälper er med detta. Skulle en leverantör inte låta detta ingå så får ni ta i beräkning att det kommer kosta både tid och pengar att få det på plats.

(Klicka på bilden så får ni den som pdf)
Utgå från spindelnätet som är webben och se hur ni passar in bland utskick och landningssidor. Vid varje bild finns antingen en grå cirkel med ett brev eller ett dokument. Brevet står för att det är ett utskick och dokumentet är för att skapa en landningssida. I en del e-postsystem finns ”färdiga” lösningar för att skapa landningssidor och automatiska utskick. Får ni det som svar ska ni ändå fråga om någon från deras sida håller er i handen och hjälper er förstå hur det går till.
Om vi utgår från webben och lodrätt rakt ner så visar det utskick i form av lösenord eller inloggningsuppgifter. De utskicken varieras och ska skräddarsys och sättas upp för att triggas till ett automatiskt utskick. Transaktionsmeddelanden och utskick för att avsluta övergivna kundvagnar är rödmarkerade eftersom inte alla är i behov av dem. Transaktionsmeddelanden kan vara en bekräftelse på köp eller en bekräftelse på en nyhetsbrevsprenumeration t ex. De är alla utskick.
Om vi fortsätter vågrätt ut från webben så kanske ni vill visa exempel på tidigare nyhetsbrev. I så fall kanske det ska visas på en sida på webben. Vem sätter upp det och vilken hjälp får ni med det hos den leverantören ni är intresserad av? Eller ni vill ha ett arkiv med alla era tidigare utskick? Kanske ni skickar en utbildning via e-brev… Vem sätter upp den snurran och säkerställer att prenumeranten får rätt brev beroende på var de befinner sig i utbildningen?
Nästa ruta, vågrätt från webben – efter ”exempel på nyhetsbrev” är anmälan till en nyhetsbrevsprenumeration. Vad ska hända då? Ska de ha möjlighet att kryssa för intressen? Vill ni visa policy för hur ni hanterar deras uppgifter och var ska de visas? I utskick eller på landningssida? Ska de hamna på ”mina sidor” eller har ni en annan tanke bakom det?
Utskicket efter det är en bekräftelse på att de är prenumerant och då är frågan om ni vill använda er av ”dubbel-optin? Alltså, i bekräftelsemailet så klickar det på en länk för att styrka att de verkligen vill ha prenumerationen. Ska de bakas ihop med välkomstmailet eller ska det komma separat? Ska de få det senaste nyhetsbrevet eller ska de visas exempel på webben?
Efter det kommer vi äntligen fram till själva nyhetsbrevet. Hur många olika typer av brev-mallar får ni och vilken hjälp får ni att lära er skapa nyhetsbrev? Ha i bakhuvudet att ni ska vandra mot att skicka så skräddarsydda brev som möjligt och inte bara ha massutskick som är lika för alla. I det utskicket ska ett antal länkar till ”skicka till en vän” eller tipsa en kollega” är knappar som ska generera automatiska vidarebefodringar till den prenumeranten önskar.
Ni kanske vill ha ikoner för twitter och facebook t ex. Hjälper er leverantör till med det?
Avanmälan, en prenumerant vill avsluta sin prenumeration. Hur följs det upp? Kanske ni vill fråga om feedback innan eller ge dem möjlighet att välja utskicksfrekvens eller innehåll för att behålla dem som prenumerant.
Vilka typer av utskick är specifikt för er verksamhet. Kanske vill ni att det automatiskt ska skickas ut ett mail när prenumeranten inte har öppnat ett brev på sex månader eller inte handlat på ett år… Fundera innan ni bestämmer er för vem ni ska arbeta tillsammans med. Ni vill inte känna er hindrade utav att det tillkommer oförutsedda kostnader hela tiden eller att tekniken är för svår.
Snälla, skriv inte på bara för att det ser billigast ut utan lägg ner lite tid på att kartlägga er e-postmarknadsföring och se vilken leverantör som passar bäst och är mest kostnads- och tidseffektivast för er. Framför allt, vem följer er och utvecklas med er?
Maila mig om ni inte håller med eller tyckte att detta bara krånglade till;). Ni får maila mig om ni inte passar in på dessa två kriterier också.
Sarah @@@@@