måndag, 21 juni 2010, 11:47

Säkerställ att du får hjälp av din e-postleverantör

Många gånger så tycker man att man har gjort en bra affär med en leverantör när du lyckats pressa priset rejält. Frågan är vad som ingår och vilken typ av support leverantören erbjuder. E-postmarknadsföring är inget som gemene man behärskar och det kanske inte heller prioriteras av marknadsavdelningen. Så, det viktiga innan ni skriver på en offert för en e-postleverantör är att undersöka vilken typ av hjälp ni får under tidens gång och vilken typ av hjälp som ingår för att ni ska ha en hel e-postprocess igång. Jag och Christopher har skissat på ett schema som visar vilka olika automatiska utskick som ska sättas upp i samband med ert nyhetsbrevsutskick.

Jag föreslår att ni tittar på schemat och ser vilka utskick av floran som ni kommer ha behov av att sätta upp. Se till att er leverantör hjälper er med detta. Skulle en leverantör inte låta detta ingå så får ni ta i beräkning att det kommer kosta både tid och pengar att få det på plats.

(Klicka på bilden så får ni den som pdf)

Utgå från spindelnätet som är webben och se hur ni passar in bland utskick och landningssidor. Vid varje bild finns antingen en grå cirkel med ett brev eller ett dokument. Brevet står för att det är ett utskick och dokumentet är för att skapa en landningssida. I en del e-postsystem finns ”färdiga” lösningar för att skapa landningssidor och automatiska utskick. Får ni det som svar ska ni ändå fråga om någon från deras sida håller er i handen och hjälper er förstå hur det går till.

Om vi utgår från webben och lodrätt rakt ner så visar det utskick i form av lösenord eller inloggningsuppgifter. De utskicken varieras och ska skräddarsys och sättas upp för att triggas till ett automatiskt utskick. Transaktionsmeddelanden och utskick för att avsluta övergivna kundvagnar är rödmarkerade eftersom inte alla är i behov av dem. Transaktionsmeddelanden kan vara en bekräftelse på köp eller en bekräftelse på en nyhetsbrevsprenumeration t ex. De är alla utskick.

Om vi fortsätter vågrätt ut från webben så kanske ni vill visa exempel på tidigare nyhetsbrev. I så fall kanske det ska visas på en sida på webben. Vem sätter upp det och vilken hjälp får ni med det hos den leverantören ni är intresserad av? Eller ni vill ha ett arkiv med alla era tidigare utskick? Kanske ni skickar en utbildning via e-brev… Vem sätter upp den snurran och säkerställer att prenumeranten får rätt brev beroende på var de befinner sig i utbildningen?

Nästa ruta, vågrätt från webben – efter ”exempel på nyhetsbrev” är anmälan till en nyhetsbrevsprenumeration. Vad ska hända då? Ska de ha möjlighet att kryssa för intressen? Vill ni visa policy för hur ni hanterar deras uppgifter och var ska de visas? I utskick eller på landningssida? Ska de hamna på ”mina sidor” eller har ni en annan tanke bakom det?

Utskicket efter det är en bekräftelse på att de är prenumerant och då är frågan om ni vill använda er av ”dubbel-optin? Alltså, i bekräftelsemailet så klickar det på en länk för att styrka att de verkligen vill ha prenumerationen. Ska de bakas ihop med välkomstmailet eller ska det komma separat? Ska de få det senaste nyhetsbrevet eller ska de visas exempel på webben?

Efter det kommer vi äntligen fram till själva nyhetsbrevet. Hur många olika typer av brev-mallar får ni och vilken hjälp får ni att lära er skapa nyhetsbrev? Ha i bakhuvudet att ni ska vandra mot att skicka så skräddarsydda brev som möjligt och inte bara ha massutskick som är lika för alla. I det utskicket ska ett antal länkar till ”skicka till en vän” eller tipsa en kollega” är knappar som ska generera automatiska vidarebefodringar till den prenumeranten önskar.

Ni kanske vill ha ikoner för twitter och facebook t ex. Hjälper er leverantör till med det?

Avanmälan, en prenumerant vill avsluta sin prenumeration. Hur följs det upp? Kanske ni vill fråga om feedback innan eller ge dem möjlighet att välja utskicksfrekvens eller innehåll för att behålla dem som prenumerant.

Vilka typer av utskick är specifikt för er verksamhet. Kanske vill ni att det automatiskt ska skickas ut ett mail när prenumeranten inte har öppnat ett brev på sex månader eller inte handlat på ett år… Fundera innan ni bestämmer er för vem ni ska arbeta tillsammans med. Ni vill inte känna er hindrade utav att det tillkommer oförutsedda kostnader hela tiden eller att tekniken är för svår.

Snälla, skriv inte på bara för att det ser billigast ut utan lägg ner lite tid på att kartlägga er e-postmarknadsföring och se vilken leverantör som passar bäst och är mest kostnads- och tidseffektivast för er. Framför allt, vem följer er och utvecklas med er?

Maila mig om ni inte håller med eller tyckte att detta bara krånglade till;). Ni får maila mig om ni inte passar in på dessa två kriterier också.

Sarah @@@@@