måndag, 6 september 2010, 13:36
Twitter i e-post?
I fredags skickade vi ut ett kunskapsbrev på min arbetsplats. Det var minst sagt dramatiskt.
När vi skapade brevet hade vi en tanke, att vi ville att det skulle vara enkelt att twittra vidare den del av kunskapsbrevet som man tycker är särskilt bra. Vi hade en diskussion om detta innan vi designade brevet. Vill man twittra hela brevet eller vill man bara twittra en del av brevet? Eftersom det är ganska brett innehåll i brevet så bestämde vi oss för att man ska enkelt kunna twittra den specifika artikeln som man själv tyckte var bra. Detta har uppskattats mycket av våra externa skribenter. Vi tror att de flesta har ont om tid och därför vill ha det enkelt och rekommendera just det som man tror andra har tid till.
Så här ser det nu ut:
Vi har lagt en skiljelinje mellan varje artikel för att förbereda läsaren på viket ämne som ska behandlas. Lägger mycket krut på att formulera en intressant rubrik som är kort. Ingressen låter vi vara max 2 meningar. Enligt experter så läser vi inte mer. Sen låter vi alltid länktexten säga något mer om den kommande artikeln. Eftersom det är helt onödigt att skriva ”klicka här” eller ”läs mer”. Vi har lärt oss att blå, understruken text är klickbar efter ett antal år.
Sen kommer då twitterlänken. Detta har funkat mycket bra tills denna gången. Den leverantör som vi använder har nämligen ändrat så när det står ”twitter” i koden så läggs webversionslänken till HELA brevet och det sker varje gång du sparar. Så hur många gånger jag än ändrade så kunde jag inte få länken till den enskilda artikeln att ligga där. Tanken från vår leverantör var god, de ville underlätta för sina kunder men det blev så fel. När vi kontaktade supporten fick vi till svar att man inte använder twitter i e-post så som vi ville göra. man twittrar hela brevet och inte delar som vi hade tänkt oss. Mycket trevlig kille men vi kunde helt enkelt inte få hjälp.
Jag med mitt heta temperament blev arg och tycker att så uttalar man sig inte. Går jag till en frisör och vill klippa lugg så vill jag inte höra ”Lugg gäller inte nu så du får klippa en annan frisyr”. Nåväl. Tack vare Christopher och min kollega Mattias så kunde vi ”hårdakoda” om hela brevet och fick helt enkelt låta bli att spara det – då gick det!
Epostutskickare: Fundera på hur ni vill göra det enkelt för era läsare att vidarebefodra och dela det ni skrivit. Sätt er i läsarens position och gör det optimalt för materialet att spridas.
E-postleverantörer: Företag väljer era system för att de ska få en enklare jobbsituation. Tekniken vill de oftast inte sitta med alls. Även om kunden kommer med en konstig förfrågan så lyssna och titta på brevet, be dem förklara hur de har tänkt om ni inte förstår. Se till att ni förstår syftet med deras önskemål. E-post kan ni men förmodligen inte sociala medier eller andra kanaler. Hjälp era kunder att utnyttja e-post maximalt. Kommer de med en entusiastisk idé låt dem prova… Annars kommer de, som så många andra, att tappa intresset för denna kanalen!
Nu, en glad Sarah, igen @@@@@