torsdag, 23 september 2010, 21:05
Utnyttja e-post mer
Jag sitter ju som bekant och ”Mystery shoppar” några utav nordens största e-butiker. Det är ett intressant arbete. Idag upptäckte jag ett sätt där e-post borde användas mer. Halens och Lindex är ett föredöme när det gäller just detta. Ni har säkert sett att man kan favorisera plagg eller produkter.
Om ni tittar uppe i högra hörnet på produktbeskrivningen så ser ni ett litet hjärta. Klickar man på den så läggs det till som en favorit. Tittar ni åt vänster så ser ni också där ett hjärta. Klickar jag på det så får jag upp alla ”mina” favoriter.
Det fina i kråksången är att jag kan välja att visa någon av mina vänner vad jag tycker är snyggt eller dela det på facebook, twitter mm. Ser ni knappen ”dela” uppe i högra hörnet av popup-fönstret?
Jag klickar där och får då upp de här möjligheterna:
E-post är naturligtvis ett alternativ och när vi jämför Halens med konkurrenterna ser vi att de är ganska ensamma om detta. Jag väljer att skicka till mig själv för att se hur det ser ut.
Så här såg det ut i min inkorg:
Jag erbjuds att klicka mig vidare till den sida som jag blivit tipsad om. Här finns det stora möjligheter att utveckla den här typen av mail. Kanske att man ska kunna se varorna direkt i mailet, utveckla erbjudanden – helt enkelt bygga upp förtroende inför en helt ny kontakt som naturligtvis visat intresse tack vare sin vän. Som jag sa så har Halens kommit långt med den här typen av mail och de är noggranna med att visa vilken etisk policy de har när det gäller e-postadresser. Det tycker vi om.
Det som Halens skulle arbeta med är att kontrollera mailet i flera e-postklienter. Så här såg samma mail ut i gmail:
Gmail har lagt till en blå ruta runt loggan och lagt in lite rosa streck här och var. Typsnittet är inte detsamma och det har blivit lite knepiga färger. Testa alltid i olika e-postklienter innan ni skickar.
Efter en stund så kommer detta mailet:
Jag erbjuds en prenumeration på deras nyhetsbrev. Det är en god idé och detta går också att förbättras en aning. Jag gissar att det är ett standardmail som går ut och det är säkert samma mail som används i många situationer, men Halens borde berätta vad jag har för fördelar av att prenumerera på brevet. Ge exempel på vad brevet skulle kunna innehålla och berätta VARFÖR man får det här mailet. Gjorde man det så skulle det här vara ett bra sätt att få nya prenumeranter. Jag är ju inte anmäld automatiskt utan kan bara ignorera meddelandet om jag inte vill ha deras nyhetsbrev. Men visst har Halens tänkt till bra här och de är ett föredöme. Tyvärr lägger många e-handlare till sina kunder eller kontakter fast kunderna knappt är medvetna om det. Här måste jag klicka på länken för att få deras nyhetsbrev. Det allra bästa vore om det här meddelandet var inkluderat i samma brev som tipsen fanns i.
Lindex har en liknande möjlighet. Du kan inte skicka alla dina favoriter i ett mail, men enstaka favoriter går att dela med sig och skicka via e-post.
Det Lindex har gjort som är bra är att de utvecklat designen i brevet mer och du ser ”favoriten” direkt i brevet utan att behöva klicka dig till hemsidan. Dessutom ger de läsaren möjlighet att komma vidare till ”shop online”. Dock erbjuds inte en prenumeration till deras nyhetsbrev.
Men vi säger: Bra Halens och Lindex, ni är på god väg!!