Alla inlägg i kategorin ‘Design’
tisdag, 23 november 2010, 09:43
De flesta känner nog igen den lilla textraden som dyker upp då en bild saknas eller är blockerad i ett mail. Det kan till exempel se ut så här:

Det här är en bild ur TED:s nyhetsbrev och bilden som inte syns i det här fallet är en tumnagel för en filmlänk. Detta framgår ganska tydligt tack vara alt-texten.
Detta är en så kallad alternativ text. En text som ofta ersätter bilden då den blockeras eller av nångon annan anledning inte kan laddas in.
Men varför använder vi dem? Och varför använder vi dem i e-post?
Alt-texter var inte ämnade för just e-post utan används främst på webben. Regeln är att dessa texter ska förklara bilden i sammanhanget snarare än bokstavligen beskriva vad bilden föreställer. Är bilden till exempel en knapp, ska alt-texten beskriva vad knappen innebär, snarare än att det är just en knapp.
Ett exmpel:

Alt-texter hjälper bland annat synskadade att förstå bildens innebörd på en webbsida då de har en datorröst till hjälp som läser upp bildtexten. Dekorativa bilder som linjer och grafikdetaljer bör därför inte ha alt-texter. Det finns flera andra anledningar varför man använder alt-texter på webben idag, men jag går inte in på detaljer.
Det jag egentligen vill säga är att alt-texter i HTML-mail inte alltid fyller samma funktion, förutom för just synskadade. Här använder vi dem nästan enbart för att bildblockering är vanligt förekommande.
För att ditt mailutskick ska locka till klick eller locka till att mottagaren laddar in bilderna, då bilderna är blockerade, bör du tänka på hur du formulerar alt-texterna.
Jag tänker inte avgöra vad som är rätt eller fel här. Du listar ut det själv, vad som passar ditt utskick, genom att testa dig fram. Men var gärna kreativ och tänk dig att de inte behöver vara på ett visst sätt. När alt-texterna inte ska vara på webben kan man tänja lite på gränserna.
Ett exempel:

Kjell & Companys nyhetsbrev utnyttjar alt-texter. Och jag vill passa på att påpeka hur de överlag arbetar bra med text som hjälpmedel vid bildblockering. De har mycket bilder i toppen men lägg märke till hur de sammanfattar bildinnehållet med preheadern högst upp.

De har även lagt knapparna i brevet som text på en bakgrundsfärg istället för som bilder. Knapparna syns då även när bilder är blockerade. (Se det nedre högra hörnet).
Samma sak vad gäller de stora orangea prisetiketterna, de ligger fristående som text även dem.
Om du skickar HTML-brev och inte använder alt-texter, prova! Det kanske inte har någon effekt alls för just ditt utskick, men man måste prova.
Av Christopher Månsson
Kategori: Design
torsdag, 11 november 2010, 17:51
Måste bara visa detta exempel. Hittade det på Campaign monitor och fick ju genast lov att besöka sida och anmäla mig till deras brev.
Iceland wants to be your friend heter sidan och vill som ni kanske förstår få personer att intressera sig för och besök denna underliga ö.
Det har en speciell ganska avskalad design som syns på hemsida, blogg, Facebook och alla andra kanaler de använder:

På Facebook ser det ut så här:

Ja ni ser att det är genomtänkt. Samma gäller, så klart, välkomstprocessen för nya prenumeranter via e-post.
På deras hemsida så finns en tydlig ruta ute till höger som frågar om man vill bli Islands vän. Tre saker ber de mig om. Namn, e-postadress och var jag bor eller befinner mig.

När jag anmält mig så får jag detta:

Humoristiskt och en ton som är genomgående i allt jag faktiskt får från dem. Mycket harmoniskt. Dessutom tar de tillfället i akt att fråga om jag har någon vän som skulle vilja bli vän med Island. Och de gör det enkelt att följa dem eller rekommendera dem i flera kanaler.
Hur ser då välkomstmailet ut?

Förutom att faktiskt vara ganska bra på att, på ett humoristiskt och lättsamt sätt, informera mig lite mer om den här ön som ligger mitt ute i havet så visar de att de förstår att man inte vill ha för många utskick som inte ger mig som läsare något värde. De skojar om vulkanen som ställt till det för alla flygresenärer under våren 2010.

De gör Island väldigt personligt och genom detta så känns det nästan som jag har en relation med landet. Dessutom så visar de att jag kan uppleva annat genom många andra kanaler och de vill ha kontakt med mig.
Trevligt exempel och trots att jag varit på Island och inte var så imponerad så skulle jag efter detta kunna tänka mig att resa dit igen.
Här kan ni se det i sin helhet.
Sarah@@@@@
måndag, 25 oktober 2010, 22:56
Att hitta något som är intressant för alla, högt upp i brevet, är inte det enklaste. Resume har dock kommit på hur de ska göra oavsett vilken typ av nyhet man är intresserad av.

De har helt enkelt lagt ut platsannonser högst upp i högra hörnet. Något som många läser oavsett om de vill ha nytt jobb eller inte. Arbetar man i byrå-världen så är det alltid intressant att se vilken byrå som expanderar och vad de söker för typ av folk. Visst är det ett bra sätt att fånga uppmärksamhet och klick? Att annonserna alltid ligger där gör att läsarna blir vana att titta där vid varje utskick.
Bra gjort Resumè.
Sarah@@@@@
Av Sarah Wittbom
Kategori: Design
fredag, 22 oktober 2010, 14:24
Hörni, nu har jag hittat nåt snyggt som ni måste titta på.
Jag har ju tidigare sagt att jag efterlyser flera som har samma språk och tänk när det gäller alla utskick. Att kunden eller läsaren känner igen sig från allt till anmälningsrutan till ett eventuellt avprenumerationsmail. Nu har jag hittat ett exempel på det och även om det handlar om foton så har de inte lagt allt i en massa bilder som i så fall skulle blockeras av vissa.
Jag besökte MailChimps blogg och de pratade om det här brevet. Det är LeachAndMarket.com som gjort något utöver det vaniga. Mycket enkelt men så genomtänkt.
Deras hemsida ser ut så som nedan och tydligt högst upp kan du anmäla dig till deras nyhetsbrev. Du ser till och med att det kommer en gång i veckan med detsamma. 
Klickar jag på den fliken så kommer en stor bild upp och en massa goda argument till varför jag ska prenumerera. Bl a en film som jag är säker på lockar många fotointresserade…. nästan så jag blir intresserad av att börja fota mer.
Du ges dessutom möjlighet att ”gilla” brevet. Så jag anmälde mig, så klart.
De ber inte om något mer än namn och e-postadress. Mycket smidigt och enkelt. Eftersom LeahAndMark vill vara noggrann med att skaffa sig en kvalitativ lista som verkligen vill ha deras mail så praktiserar de dubbel-opt-in. Dvs du måste klicka på en länk i ett brev för att bekräfta att du verkligen vill ha brevet. Detta är många e-postmarknadsförare rädda för eftersom de inte vill riskera att någon missar detta. Men det här är ett jättebra exempel på hur man gör det enkelt och lätt för mottagaren att faktiskt klicka… och allt är i HTML:) Inte i nån standard textversion som många av leverantörerna tycker vi ska använda.
De säger att ”snart är du prenumerant”, då motiverar du läsaren att gå vidare och rädslan att gå genom långa formulär är borta.

Hur har de lagt upp det mailet då? Jo, med en gång ser du länken och du känner igen exakt vem det är ifrån. Inga tveksamheter vem eller vad jag ska göra ökar tryggheten och jag klickar gladeligen.
Omedelbart efter att jag klickat så kommer ett mail som försäkrar mig om att nu är jag prenumerant och på ett snyggt sätt repeterar de vad jag får och framför allt hur ofta.

Men inte nog med det! Kort därefter får jag ett mail där de talar om vilken information jag lämnar samt …och här kommer det bästa… De berättar hur jag avprenumererar mig. Det är så genialiskt för nu vet jag hur enkelt det är att ta bort mig som prenumerant så nu kommer jag stanna för all evighet.

Och de döljer inte hur jag ska få tag i dem.
Vad gör de som är så bra?
* Samma språk och design i ALLA utskick – vilket ökar tryggheten och förtroendet
* Tydlighet – ger en kvalitativ lista som verkligen vill ha deras brev
* Har en personlig stil som påminner lite om bloggspråk utan att vara oseriös – skapar relation
* All nödvändig kommunikation kom omedelbart när mitt intresse var som störst
* Anpassat sig efter e-postens begränsningar och möjligheter
Jag blir så glad när jag ser detta. Det är inte superintelligenta saker de gör men det är så genomtänkt och visar att de vill ta hand om sina prenumeranter… jag är lite smått kär.
Tack för detta LeachAndMarket.com!
Snälla gå in och se hur de gjort, är så snyggt!
Sarah@@@@@
onsdag, 20 oktober 2010, 00:00
Låt oss säga att jag säljer svenskodlade apelsiner. Det hade väl varit speciellt nog för att bli ett eget e-postutskick? Kanske inte, men låt oss ta det som exempel ändå. Och jag ska göra en säljande bild.
På webben kanske den ser ut så här:

Jättefint! Vi gör som många andra och skickar iväg ett mail med detta erbjudande:

Jaha… det här gick inte så bra. 10% kände ingen anledning att ladda bilden som inte syntes. 10% såg kanske bilden direkt men 75% hamnade i skräpposten. De resterande 5% av mottagarna kanske bemödade sig att ladda in bilden trots allt… jag överdriver lite men ni förstår poängen.
Bilder i e-post och bilder på webben är inte samma sak. Bilder i e-post och bilder i reklamutskick är inte heller riktigt samma sak. Hade man räknat med spamfilter och bildblockering skulle man kanske gjort så här:

Och varför inte skapa känslan av apelsin även när bilden försvinner:

Det här och lite till tänkte jag ta upp i en artikel om bilder i e-post, i vårt e-brev, som kommer nu vilken dag som helst (hoppas vi).
Jag tänkte ta upp bland annat:
- Bilder i e-post
- Det här är bildblockering
- Avdramatisera och försköna bildblockering
- Bilder och spamfilter
- Allmänna bildregler
Och sen har Sarah och jag såklart en del andra artiklar, tips och idéer som vi tänkte dela med oss av.
Av Christopher Månsson
Kategori: Design
Sida 5 av 15« Första«...4567...10...»Sista »