Alla inlägg i kategorin ‘Design’

torsdag, 23 september 2010, 01:28

Nyhetsbrev anpassat för breda e-postfönster och webbversion

Sarah tyckte att det här var ett riktigt Christopher-brev och det är väl sant.

Det är enkelt, precis som jag tycker att det ska vara. Stilen är ganska lik vår stil här på I love e-mail. Hur kan jag inte tycka om det?

Och de har satt en snygg sko på brevet:

Men det som är lite speciellt är sidhuvudet och just bården i toppen, där loggan ligger. Denna sträcker sig över hela bredden. I ett smalt e-postfönster ser detta ut som ett brev men i webbversionen blir det nästan som en hemsida när huvudet breder ut sig. Snygg detalj som jag tycker lyfter webbversionen rejält och får den att bli något mer:

E-postutskick är väldigt tacksamma att jobba med. Till skillnad från webben kan man vara oändligt kreativ då man inte har navigationsmenyer, undersidor och användarvänlighet att ta hänsyn till. Iallafall inte på samma sätt.

Fyra hjärtan tycker jag att detta brev hade kunnat få, men det får bara tre. Avslutet verkar tyvärr lite misstänksamt: ”ps: if you received this launch news twice, mea culpa.”.

Varför ber man om utsäkt, i förväg, för eventuella dubbla utskick. För ett tag sedan fick jag höra talas om svenska e-postmarknadsförare som skickar ut samma nyhetsbrev igen till alla de som (enligt statistiken) inte har öppnat brevet första gången man skickat. Detta är lite fult, det kallas spam. Bara för att statistiken säger att en mottagare inte har öppnat kan de mycket väl ha öppnat ändå. E-poststatistik har vissa brister. Bildblockering, textversioner av breven och diverse andra orsaker kan visa ett öppnat brev som ej öppnat. Tänk på det.

fredag, 17 september 2010, 00:21

Mailmoral

Jag får svenska nyhetsbrev utan avregistreringslänkar. Det är lite trist. Jag har postat en ny artikel om just avregistreringslänkar. Hur jag ser på det hela.

Gör rätt med avregistreringslänkar i nyhetsbrev

måndag, 13 september 2010, 17:34

Älskar snygga skor på nyhetsbrev!

Jag är så förtjust i brev som har snygga fötter:) Damer gillar ju snygga skor och jag är absolut en av dem! Många gånger så ser man att nyhetsbrev har genomtänkta brevhuvuden med kontakinformation, länk till hemsidan, till en prenumerantionsanmälan. preheader, webversion, snygga logga mm. Men det är inte så många brev som har snygg brevfot. Här är några exempel som ger brevet fina avslut.

Första exemplet är från TourisWay. Bilderna är genomgående i samma tema och sen har det gjort en trevlig bild i slutet som knyter ihop alltsammans så bra. Me like!

Visst vill man bara klicka på de som rutorna och se vad som händer? Det här är Openluchttheater som har tänkt till lite extra när det gäller brevfoten.

Ni som följt bloggen vet att vi pratat tidigare om att nyhetsbrev som påminner på något sätt om ett personligt skrivet brev brukar vara uppskattade. Denna fot från Kathryn Grill Graphic Design nyhetsbrev gör det känns personligt och riktat till mig. Fotot på henne ser ut att vara något hon har tagit framför datorn, så i princip så sitter hon och titta på mig.

Så sätt på snygga skor på fötterna. Särskilt om ni har damer på er e-postlista.

Sarah@@@@@

onsdag, 25 augusti 2010, 18:47

Det här är snyggt och stilrent men kan förbättras på vissa punkter

Jag gillar när det är enkelt och stilrent. Filippa K:s brev som jag fick idag är just detta. Men jag tycker att brevet tappar lite på de tekniska bitarna. Framförallt tror jag att de går miste om klick och får inte riktigt till den effekt som de kunde ha fått om de optimerat vissa delar.

De länkar exempelvis till video i brevet, men det framgår väldigt otydligt. Det ligger nästan osynligt som en vanlig textlänk. Jag själv missade den när jag skummade igenom brevet. Jag läser nämligen inte texterna, utan kollar bara på bilderna. Det är väl lite tanken också att man ska göra eftersom bilderna är det som är utmärkande och produkterna man marknadsför är kläder och sinnesintryck.

Sarah och jag plöjde intensivt igenom allt vi kunde hitta om video i e-post en period när vi jobbade med just detta. Hur man bör göra på bästa sätt. Och hur man lockar till fler klick. Ni kan se resultatet i Sarahs artikel här eller se Sarah demonstrera detta på film här.

Sen är det då det här med preheaders som både Sarah och jag ofta nämner. Man utnyttjar inte toppen på brevet när det finns så mycket yta över att jobba med:

Den här ytan blir speciellt trist när man öppnar upp brevet med bildblockering:

Titta gärna på artikeln här hur man kan förbättra toppen på ett nyhetsbrev när man måste använda stora bilder.

Det jag tycker Fillippa K gör väldigt bra däremot är att synka utskicket med hemsidan. Nyhetsbrevet driver en aktuell kampanj/period istället för att leva ett eget liv.

Så här ser hemsidan ut idag – precis som nyhetsbrevet:

Jag ger Filippa K 3 hjärtan av 5 möjliga.

söndag, 22 augusti 2010, 15:11

Smart anmälningsprocess på e-postklubben

The Email Marketer’s Club är en internationell samlingsplats och diskussionsforum för e-postmarknadsförare. Jag tyckte det var värt att kolla upp så jag anmälde mig helt enkelt. Både som nyhetsbrevsprenumerant och forummedlem.

Det är tydligt att de har lagt tid på att göra anmälningsprocessen så enkel som möjligt. Allra högst upp till vänster, det första man ser, är just en anmälningsruta för nyhetsbrev i sin enklaste form (resterande personuppgifter fyller man i vid ett senare tillfälle):

Att uppmana prenumeranten, som man gör här, att direkt gå till inkorgen efter en anmälan kan vara avgörande för om prenumeranten hamnar på listan eller inte:

Får man inte prenumeranten att gå direkt till inkorgen och leta efter bekräftelsemailet för anmälan går denne förmodligen förlorad om mailet hamnar i skräpposten, vilket det gjorde i mitt fall:

The Email marketer’s Club är extra tydliga på den här punkten. Anmäler man sig som forummedlem och anger en Gmail-adress, känner processen av detta och uppmanar en att gå till just Gmail.com:

Små detaljer kan vara avgörande.