Alla inlägg i kategorin ‘Design’

söndag, 7 mars 2010, 04:24

Kampanjutskick via e-post

Här är två exempel på nyhetsbrevsutskick i form av kampanjer där man synkat utskick och hemsida på ett snyggt sätt.

GelaSkins nyhetsbrev

GelaSkins hemsida

MacHeist nyhetsbrev

MacHeist hemsida

Man bygger upp ett litet tema på hemsidan, i det här fallet är det kring nya produkter, och formger sedan nyhetsbrevet med samma tema. Nyhetsbrevets syfte i det här fallet är att marknadsföra de nya produkterna på hemsidan.

Textinnehållet i nyhetsbreven är kort och koncist, man skickar mottagaren vidare till hemsidan snabbt och effektivt.

Det här är amerikanska exempel återigen. De är duktiga på produktmarknadsföring online som är genomtänkt och synkad i alla kanaler. Jag kunde tyvärr inte hittat några bra svenska exempel, men hoppas på att kunna visa upp även svenska nyhetsbrev av den här typen så småningom.

Det är trevligt att få nyhetsbrev av den här typen, man märker att de har lagt ner mycket tid och energi på att utforma utskicken. Och trots att breven har en del tung, snygg och effektfull grafik lyckas de ändå få till ett bra stycke text i toppen. Man kan alltså lista ut vad breven handlar om innan man laddar ner bilderna i e-postklienten.

Jag föredrar alla gånger synkade nyhetsbrev som dessa framför de nyhetsbrev där man presenterar något nytt i brevet men när man kommer till hemsidan ser den ut som vanligt. Nyhetsbrev som lever egna liv tror jag helt enkelt kommer att få det svårt att överleva i långa loppet. E-post som marknadsföringskanal bör komplettera övriga kanaler snarare än att vara en egen. Kampanjutskick via e-post borde därför alltid vara synkade med åtminstone hemsidan.

De här utskicken får båda betyget 4 av 5 hjärtan.

måndag, 1 mars 2010, 20:06

Framgångsrik e-postkampanj

Jag vill visa ett exempel på en bra och framgångsrik e-postkampanj som dök ner i min inkorg förra veckan.

Först lite kort om avsändaren MacHeist. MacHeist är en organisation och ett koncept där man samlar ihop flera olika Mac-programvaror från flera företag, och säljer dem som ett paket till ett kraftigt reducerat pris. Programvaror som sammanlagt skulle kosta flera tusen kronor i normala fall får man vid en MacHeist-kampanj för ett par hundralappar.

Men förutom den stora kampanjen vill de bygga upp intresset och förväntningarna. Och det gör de med en liten förkampanj. Och det är den här kampanjen jag fick ta del av förra veckan, som jag tänkte beskriva.

Den gick till så att jag fick ett mail från ”MacHeist directorate”, organistationens ledning. Lite speciellt att sätta som avsändarnamn tycker jag och jag tror att det får en del att haja till.

Mailet är skrivet som ett personligt brev med skrivmaskinstypsnitt och kommer från en lagerlokal som syns i bakgrunden av mailet. Otroligt snyggt mail! Man skriver i brevet att man är mitt i arbetet med att lasta av programvaror och paketera den kommande kampanjen. Men, en låda innehållandes tonvis med kopior av programvaran ”Squeeze” har trillat av lastbilen och programlicenserna är faktiskt helt lagliga. Jag får gärna gå dit och plocka ett exemplar om jag vill. Helt gratis. Med programmet ”Squeeze” får jag mer hårddiskutrymme vilket sparar plats för det kommade programpaketet.

Mailet ser ut så här:

Jag klickar på ”Hämta mitt gratisexemplar” och kommer till lagerlokalen på hemsidan. Och där ligger lådan som trillat av lastbilen, full med programlicenser.

Så här ser hemsidan ut:

Jag klickar på lådan och får ladda hem programmet ”Squeeze” och en giltig progamlicens. I samma stund frågar programutvecklaren om de får skicka erbjudande till mig i fortsättningen och det är ju svårt att inte ge dem tillåtelse i detta fall. Det har precis gett mig ett gratis program som annars kostar någon hundralapp.

Jag får även på hemsidan skymta ett par av de programvaror som man lastar av lastbilden via den lilla etiketten utanpå lådorna. Programvaror som ingår i den kommande kampanjen alltså.

Jag får programmet ”Squeeze” gratis:

Allting är mycket genomtänkt och enhetligt.

Vad de har gjort är att de helt enkelt byggt upp en liten kul historia eller händelse kring den här programvaran och paketringsprocessen. Dels för att öka intresset inför den stora kampanjen och dels för att upprätthålla egegemanget hos mottagarna. Det här är en process som verkligen aktiverar mig som mottagare, det är nästan svårt att inte agera. Programvaran är av den typen som alla kan ha nytta av. Klart man laddar ner ett exemplar.

Den här lilla kampanjen samkör de även på Twitter och de får full aktivitet med många tack och beröm på sin Facebook-sida. Ryktet höjs till skyarna.

Att bygga upp en sån här kul grej kring ett utskick tror jag är något av det bästa man kan göra med e-postmarknadsföring. Det är så här jag hoppas att morgondagens e-postkampanjer i Sverige kommer att se ut. För vi är långt efter vad de är i till exempel USA.

De som skickar ut ett traditionellt nyhetsbrev och inget mer har inte en chans att mäta sig med dem som sätter igång kampanjer av det här slaget. De kommer att blekna i jämförelse.

Du som skickar e-post, använd hemsidan och samkör den med dina e-postutskick. Bygg upp en process som börjar i mailet och fortätter på webben. En uppmaning till handling, en berättelse eller ett litet webbäventyr. Det kommer att ökat intresset och engagemanget kring dina produkter, dina tjänster och ditt företag.

Skicka inte ett nyhetsbrev där du bara listar månadens nyheter. Med lite fantasi kommer du längre. Dra då hellre ner på antalet utskick och lägg energin på att göra utskicken till små roliga kampanjer istället.

Bygg upp kampanjen med ett enhetligt tema och låt temat gå genom alla din internetkanaler tiden kring ditt utskick. Gör utskicket enkelt men inte för enkelt, var lite kreativ. Och framförallt, aktivera läsaren i mailet. Om utskicket är ett budkap, var tydlig och se till att det inte finns andra budskap som snor uppmärksamheten, koncentrera det kring huvudbuskapet. Och ge något av värde.

Sen kan du till exempel använda Twitter för att låta andra sprida och ytterligare stärka kampanjen, och Facebook för att få feedback på kampanjen.

PS. Sitter du på en Mac och läser det här blogginlägget den 2 mars, är det fortfarande 24 timmar kvar på den här kampanjen. Du kan få ditt gratisexemplar av programvaran ”Squeeze” genom att gå in på www.macheist.com och klicka på lådan som trillat av lastbilen.

Programmet Squeeze klämmer ihop mappar så att innehållet på hårddisken tar mindre plats. Praktiskt om man sitter på en laptop och har en lite mindre hårddisk.

Den här e-postkampanjen får 5 av 5 hjärtan i betyg.

fredag, 26 februari 2010, 16:37

Nyhetsbrev i behov av e-postrådgivning

Det är inte kul att visa dåliga exempel men det är nyttigt att se när något är fel. Det här är tvärr ett bra exmempel på ett mindre bra nyhetsbrev.

När jag öppnar det ser det ut såhär:

Det är inte mycket till nyhetsbrev, är min första tanke innan jag väljer att ladda bilderna. Och då dyker ett av världens största nyhetsbrev plötsligt upp:

Hela nyhetsbrevet gömde sig i en enda stor bild nästan 2000 pixlar hög. En enorm bild med tanke på att den ligger i ett litet e-postfönster.

Det här är inte bra, av ett par anledningar.

1. Risken att ett sånt här mail hamnar i ett spamfilter är ganska stor.

2. Det ser helt enkelt jättetrist ut när jag får det och jättebilden som dyker upp är inte riktigt vad jag förväntar mig.

3. De presenterar möbler med produktbeskrivningar vilka innehåller bland annat modelnamn och mått. Det är ganska naturligt att jag skulle vilja kopiera en bit text för att spara eller skriva ut namnet eller måttet på en möbel till exempel. Men det här är omöjligt när det ligger i en bild.

4. Eftersom bilden, vilken är en jpg-bild, är väldigt stor är den också komprimerad med ganska hög grad. Bildkvaliteten är helt enkelt jättedålig. Produktbeskrivningarna går knappt att läsa.

Så här ser kvaliteten på texten ut i bilden:

Det här är synd. Med lite rådgivning i e-post tror jag det här brevet kan bli hur bra som helst.

Nyhetsbrevet får betyget 1 hjärta av 5.

onsdag, 10 februari 2010, 14:40

Nyhetsbrev och reklambyråer

Jag lyssnade på en väldigt intressant presentation av Dr. Flint McGlaughlin, Director of MELABS Group.

McGlaughlin pratar om varför reklambyråers kreativa designtänk inte riktigt hör hemma i e-postmarknadsföringsvärlden alla gånger. Hur det kan sänka statistiken och försäljningen vid marknadsförande utskick. Man har i tester med miljarder mail fått se resultat på hur man kan göra det så mycket bättre genom att lista ut och tillfredställa kundens behov snarare är byråns.

Jag tycker det här är intressant då jag själv fått se exempel på hur byråer som jobbar med e-post väljer just kreativa personligheter framför folk med kunskap om e-postmarkandsföring, när de nyanställer. I de här fallen handlar det alltså enbart om att uppfylla önskemålen från byråns sida. Man sätter kunderna i andra hand då man inte har en aning om deras egentliga behov. Vilket är tragiskt.

Jag änkte lyfta ut ett av McGlaughlins exempel där jag tycker han har ett par bra poänger. McGlaughlin menar på att man måste resonera utifrån två punkter:

  1. Vad är mitt mål?
  2. Vad är bästa sätt att uppnå detta?

I följande case visar han Timberlands nyhestbrev. Timberlands två punkter är följande:

  1. Mål: Att öka click-through rate
  2. Hur vi ska uppnå detta: Uppmuntra dem att klicka vidare till hemsidan

Och så här ser deras brev ut:

McGlaughlin går rakt på sak och ställer följande fråga efter att han analyserat brevet:

Om jag är din ideelle kund, varför ska jag köpa från dig och inte från en av dina konkurrenter. Om du inte kan svara på detta, har du inte gett mig en tillräcklig anledning.

Om jag tar emot hundratals marknadsförande mail om dagen och det här mailet kommer i inkorgen. Ett mail som liknar en hemsida skickad till inkorgen och som dessutom inte är personligen addresserat till just mig. Då fångar det helt enkelt inte min uppmärksamhet.

McGlaughlin menar på att e-post inte är en tidsskrift där du kan köra dina sedvanliga annonser. Det är ett tillfälle att etablera kommunikation. Målet med det här mailet borde vara att tala till denne på ett sätt som får han eller hon att besöka hemsidan och att ha en anledning att besöka hemsidan. Att ge 10% rabatt är helt enkelt inte tillräckligt. Inte ens 30% eller 40% rabatt skulle vara tillräckligt. Mailet saknar relevans och anledning för mottagaren att klicka vidare.

I mailet visar Timberland fyra produkter med fyra ”calls to action-knappar” ur fyra olika kategorier varav tre är dessa är skor.

Det uppfattas alltså inte ens som att det är fyra olika kategorier. Jag måste verkligen kolla på de här fyra produkterna och försöka lista ut upplägget, men det går inte riktigt, det är för långsökt. Som mottagare får jag inte tillräckligt med hjälp att lista ut vad jag ska göra.

Så fort jag hamnar i en situation där jag måste tänka och fundera och leta mig fram, förlorar du mig som kund.

Ett säljande nyhetsbrev ska vara relevant för mina behov, designat på ett sätt så att jag direkt förstår vad jag ska göra och varför jag ska göra detta, och sedan få mig till hemsidan så snabbt som möjligt.

Källa: Marketing Experiments

Jag håller verkligen med McGlaughlin och tycker han är en mycket skicklig och pedagogisk talare.

Design handlar lika mycket om tänk och analys som det handlar om kreativitet och känsla. När du designar för ett visst medium har du vissa spelregler du måste ta hänsyn till och lära dig bemästra. Det går inte att dra allt på internet över en kam. E-postdesign är inte webbdesign, till exempel. E-post är ett helt eget medium och kräver lika mycket uppmärksamhet i designstadiet som dina övriga kommunikationskanaler.

fredag, 29 januari 2010, 15:54

Exempel på genomtänkt och snyggt utskick av nyhetsbrev

David Lanham, vars anmälningsprocess jag beskrev och berömde i ett tidigare inlägg, har nu skickat sitt nyhetsbrev i ett par omgångar.

Första utskicket var lite skakigt, men det är vanligt. Det blir det för nästan alla. Jag har själv gjort flera dundermissar under de åren jag skickat nyhetsbrev. Framförallt blir det fel när man inte testar utskicket ordentligt innan man skickar det skarpt. Det var just det här även David hade missat. Det första utskicket såg helt enkelt inte klokt ut i iPhone och en del andra e-postklienter. Men lite finslipning och allt var mycket bättre redan efter det andra utskicket. Och det är snyggt!

Om vi just i det här fallet struntar i vad nyhetsbrevet har för innehåll, och bara kollar på designkoncept och syfte. Så har han verkligen arbetat för att hålla nyhetsbrevet och hemsidan synkade. Man känner igen sig direkt. Han marknadsför hemsidan och sin verksamhet helt enkelt, via nyhetsbrevet. Och det tycker jag att många ibland missar. Det är viktigt, för det är ofta till hemsidan du vill slussa folk, i slutändan. Undantaget är ju om ditt nyhetsbrev är en helt fristående produkt. Men än så länge har jag inte sett exempel på detta. Kommentera gärna om ni sett något. Vi är jätteintresserade av feedback och exempel. Framförallt exempel på lite annorlunda nyhetsbrev.

Men synkat är det verkligen:

Nyhetsbrevet
Hemsidan

En annan bra grej han gör precis innan han skickar sitt nyhetsbrev; han twittrar att han tänker skicka nyhetsbrevet. Och som följeslagare, David har 5 200 sådana, reagerar man och är helt enkelt beredd på att det när som helst dyker ner i inkorgen. Jag tror sannolikheten att man öppnar brevet den dagen ökar betydligt. Utnyttja Twitter – det är gratis och kan ha enorm påverkan.

Twittrar innan utskick

Sen har han såklart tänkt på att mottagaren kanske vill ha det levererat på ett visst sätt. Han erbjuder redan en mobil version av utskicket, vilket är väldigt smart. Jag har tidigare nämnt att det är en god idé att redan nu börja samla in data för mobila mottagare. Mobil e-post är något som garanterat kommer att öka.

Val av prenumerationsformat

Det är med små, enkla medel och inget märkvärdigt alls som David Lanhams nyhetsbrev blir bättre och bättre. Sen finns det såklart tekniska detaljer som alltid kan bli bättre. Till exempel lägger han all text i bilder, vilket är dumt. Men bättre blir det.

Slipa på era egna utskick och allt runtomkring. Detaljer och små finesser kommer kanske inte att hjälpa er i ert nästa utskick, men det kommer att att göra skillnad på sikt. Det har vi sett många exempel på.

Att med jämna mellanrum optimera utskicken är viktigt. Och design är jätteviktigt.