onsdag, 20 oktober 2010, 00:00
Glöm allt du lärt dig om bilder, för bilder i e-post är något helt annat
Låt oss säga att jag säljer svenskodlade apelsiner. Det hade väl varit speciellt nog för att bli ett eget e-postutskick? Kanske inte, men låt oss ta det som exempel ändå. Och jag ska göra en säljande bild.
På webben kanske den ser ut så här:
Jättefint! Vi gör som många andra och skickar iväg ett mail med detta erbjudande:
Jaha… det här gick inte så bra. 10% kände ingen anledning att ladda bilden som inte syntes. 10% såg kanske bilden direkt men 75% hamnade i skräpposten. De resterande 5% av mottagarna kanske bemödade sig att ladda in bilden trots allt… jag överdriver lite men ni förstår poängen.
Bilder i e-post och bilder på webben är inte samma sak. Bilder i e-post och bilder i reklamutskick är inte heller riktigt samma sak. Hade man räknat med spamfilter och bildblockering skulle man kanske gjort så här:
Och varför inte skapa känslan av apelsin även när bilden försvinner:
Det här och lite till tänkte jag ta upp i en artikel om bilder i e-post, i vårt e-brev, som kommer nu vilken dag som helst (hoppas vi).
Jag tänkte ta upp bland annat:
- Bilder i e-post
- Det här är bildblockering
- Avdramatisera och försköna bildblockering
- Bilder och spamfilter
- Allmänna bildregler
Och sen har Sarah och jag såklart en del andra artiklar, tips och idéer som vi tänkte dela med oss av.