onsdag, 20 oktober 2010, 00:00

Glöm allt du lärt dig om bilder, för bilder i e-post är något helt annat

Låt oss säga att jag säljer svenskodlade apelsiner. Det hade väl varit speciellt nog för att bli ett eget e-postutskick? Kanske inte, men låt oss ta det som exempel ändå. Och jag ska göra en säljande bild.

På webben kanske den ser ut så här:

Jättefint! Vi gör som många andra och skickar iväg ett mail med detta erbjudande:

Jaha… det här gick inte så bra. 10% kände ingen anledning att ladda bilden som inte syntes. 10% såg kanske bilden direkt men 75% hamnade i skräpposten. De resterande 5% av mottagarna kanske bemödade sig att ladda in bilden trots allt… jag överdriver lite men ni förstår poängen.

Bilder i e-post och bilder på webben är inte samma sak. Bilder i e-post och bilder i reklamutskick är inte heller riktigt samma sak. Hade man räknat med spamfilter och bildblockering skulle man kanske gjort så här:

Och varför inte skapa känslan av apelsin även när bilden försvinner:

Det här och lite till tänkte jag ta upp i en artikel om bilder i e-post, i vårt e-brev, som kommer nu vilken dag som helst (hoppas vi).

Jag tänkte ta upp bland annat:

  1. Bilder i e-post
  2. Det här är bildblockering
  3. Avdramatisera och försköna bildblockering
  4. Bilder och spamfilter
  5. Allmänna bildregler

Och sen har Sarah och jag såklart en del andra artiklar, tips och idéer som vi tänkte dela med oss av.