fredag, 22 oktober 2010, 14:24
Så snyggt prenumerationsflöde
Hörni, nu har jag hittat nåt snyggt som ni måste titta på.
Jag har ju tidigare sagt att jag efterlyser flera som har samma språk och tänk när det gäller alla utskick. Att kunden eller läsaren känner igen sig från allt till anmälningsrutan till ett eventuellt avprenumerationsmail. Nu har jag hittat ett exempel på det och även om det handlar om foton så har de inte lagt allt i en massa bilder som i så fall skulle blockeras av vissa.
Jag besökte MailChimps blogg och de pratade om det här brevet. Det är LeachAndMarket.com som gjort något utöver det vaniga. Mycket enkelt men så genomtänkt.
Deras hemsida ser ut så som nedan och tydligt högst upp kan du anmäla dig till deras nyhetsbrev. Du ser till och med att det kommer en gång i veckan med detsamma.
Klickar jag på den fliken så kommer en stor bild upp och en massa goda argument till varför jag ska prenumerera. Bl a en film som jag är säker på lockar många fotointresserade…. nästan så jag blir intresserad av att börja fota mer.
Du ges dessutom möjlighet att ”gilla” brevet. Så jag anmälde mig, så klart.
De ber inte om något mer än namn och e-postadress. Mycket smidigt och enkelt. Eftersom LeahAndMark vill vara noggrann med att skaffa sig en kvalitativ lista som verkligen vill ha deras mail så praktiserar de dubbel-opt-in. Dvs du måste klicka på en länk i ett brev för att bekräfta att du verkligen vill ha brevet. Detta är många e-postmarknadsförare rädda för eftersom de inte vill riskera att någon missar detta. Men det här är ett jättebra exempel på hur man gör det enkelt och lätt för mottagaren att faktiskt klicka… och allt är i HTML:) Inte i nån standard textversion som många av leverantörerna tycker vi ska använda.
De säger att ”snart är du prenumerant”, då motiverar du läsaren att gå vidare och rädslan att gå genom långa formulär är borta.
Hur har de lagt upp det mailet då? Jo, med en gång ser du länken och du känner igen exakt vem det är ifrån. Inga tveksamheter vem eller vad jag ska göra ökar tryggheten och jag klickar gladeligen.
Omedelbart efter att jag klickat så kommer ett mail som försäkrar mig om att nu är jag prenumerant och på ett snyggt sätt repeterar de vad jag får och framför allt hur ofta.
Men inte nog med det! Kort därefter får jag ett mail där de talar om vilken information jag lämnar samt …och här kommer det bästa… De berättar hur jag avprenumererar mig. Det är så genialiskt för nu vet jag hur enkelt det är att ta bort mig som prenumerant så nu kommer jag stanna för all evighet.
Och de döljer inte hur jag ska få tag i dem.
Vad gör de som är så bra?
* Samma språk och design i ALLA utskick – vilket ökar tryggheten och förtroendet
* Tydlighet – ger en kvalitativ lista som verkligen vill ha deras brev
* Har en personlig stil som påminner lite om bloggspråk utan att vara oseriös – skapar relation
* All nödvändig kommunikation kom omedelbart när mitt intresse var som störst
* Anpassat sig efter e-postens begränsningar och möjligheter
Jag blir så glad när jag ser detta. Det är inte superintelligenta saker de gör men det är så genomtänkt och visar att de vill ta hand om sina prenumeranter… jag är lite smått kär.
Tack för detta LeachAndMarket.com!
Snälla gå in och se hur de gjort, är så snyggt!
Sarah@@@@@