Alla inlägg i kategorin ‘Design’
onsdag, 6 oktober 2010, 20:04
”Det är detaljerna som gört” säger vi. Ändå så är det inte så ofta vi tänker på det när det gäller e-post. En sak som man skulle kunna tänka på att göra nåt extra med är de standardlänkar man har i brevet. Personligen tycker jag det är så roligt att se brev som till och med har gjort nåt lite extra med avregistreringslänken. Om det så handlar om att skriva det lite annorlunda och visa lite personlighet på det sättet. Se på exemplet nedanför. Man tar lite udden av att man vill avregistrera sig när man skriver som de gör. Dessutom så inbjuder de till att ge feedback, på twitter, alltså helt öppet. De visar att de inte är rädd för att andra skulle se vad du tycker och ger twitter en särskild mening. Mycket bra.
I exemplet nedanför (som har ett mycket snyggt och stilrent och lagom stort huvud) så är det ganska tydligt att man använt standardlänkarna till att ge huvudet balans. När man sätter det så här tydligt så känner läsaren att de har förtroende för avsändaren. Det är seriöst.

I nästa exempel har man lagt länken för att tipsa en vän i en egen avdelning. Nästan som en ikon. Förmodligen ser den här avsändaren vikten av att de blir tipsade genom andra.

Nedan har vi ett fantastiskt exempel där man gjort samma stil på de olika symbolerna både för att tipsa men också för att avregistrera sig. Jag gillar när man visar både lika tydligt. Inget smusslande här inte!

Hur många av er har med en standardlänk som tar hand om dem som blivit tipsade? Kanske nåt att tänka på…


Små ikoner och samtidigt en text är bra att tänka på eftersom vi har en stor andel som blockerar bilder.
Men varför ska man anstränga sig och lägga ner tid på det här. Ja, det behöver du naturligtvis inte. Men vill du visa era läsare att ni har ansträngt er för att följa en grafisk profil, att ert brev är något harmoniskt att titta på, att ni värdesätter att ni har deras e-postadress, att ni satsar lika mycket på e-post som någon annan av era marknadsföringskanaler, att ni tänkt genom alla detaljer så det ska bli rätt för dem… så bör du fundera på detta.
Sarah
Av Sarah Wittbom
Kategori: Design
söndag, 3 oktober 2010, 21:50
Med risk för att vara tjatig men jag har så svårt att förstå varför de allra flesta säljande nyhetsbrev jag får fortfarande inte hänger med på det här med bilder i e-post. När man har mottagare som inte vill ladda bilderna eller många som inte vet att hur de tar bort funktionen för blockerade bilder så MÅSTE man designa e-post därefter. E-post är en kanal ni tjänar så pass bra på så det är värt den extra tid. Om ni vill ha belägg för det jag påstår så läser ni detta bums.
Fick en förfrågan av en person som ville veta vad jag tyckte om dessa säljande brev. Det var dessa brev:

Det andra exemplet var en e-handlare från Tyskland:

Så långt ser det ju ganska bra ut. Men om vi nu tänker på att 65% blockerar bilder… Vad får det då se?

Och så det tyska exemplet såg ut så här:

Ni förstår ju själv vad jag tycker om den här designen. Själv tar jag mig inte tid och laddar bilder och scrollar om det inte är något som direkt fångar min uppmärksamhet.
Nåväl, min uppgift för detta vara att utvärdera om breven är optimerade för försäljning. Tittar vi på det första exemplet hur det ser ut när det kommer till att köpa via brevet så ser det ut så här:
Tydliga knappar med en varukorg på. Priset är också helt klart. Bara skriker köp och det är enkelt och bra.
Det tyska exemplet ser ut så här:
Samma där, tydliga köpknappar. Vad pedagogiskt! Men hur ser det ut när bilderna är blockerade? Hur ser 65% av deras mottagare dessa meddelanden?
Första exemplet:
Helt plötsligt var det inte lika enkelt att köpa i detta brevet, eller hur?
Men tysken då, de har säkert koll på detta…

Nej, tyvärr så är de lika dåliga på detta. Finns inte en alt-text i det första exemplet och båda missar att ha en länk under deras kundvagn för dem som inte ser bilder. Min fundering blir när jag ser detta… Vill de sälja överhuvudtaget?
Jag måste säga till e-handlarnas försvar att man kan inte tänka på alla eventualiteter men de måste väl ha en byrå eller en e-postleverantör som känner till detta??
Två saker förutom det här med bilderna får mig att fundera varför ingen som har bättre kännedom säger ifrån. Att ha rubriker i röd text brukar vissa spamfilter känna av så det ska man undvika. I Adlibris brev finns en sökruta, god tanke men det fungerar tyvärr inte i alla e-postklienter.
Även om det inte alltid är så lätt att övertyga en kund om att de borde designa på ett visst sätt så är jag övertygad om att skulle de få se hur breven ser ut utan bilder skulle e-handlarna tänka om. I alla fall lägga till en länk under bilder för kundvagnen.
Mitt budskap är: välj leverantör och byrå med omsorg! Någon som brinner för e-post och vill att just ni lyckas. Testa dem och se om de har engagemanget, kunskapen och har ett äkta intresse för er.
Christopher skrev om detta tidigare och visar tydligt hur det blir med ikoner när man har bilderna blockerade.
Sarah@@@@@
Av Sarah Wittbom
Kategori: Design
onsdag, 29 september 2010, 21:50
I den här artikeln förklarar jag varför en genomtänkt preheader kan vara så viktig.
Det tips jag ofta ger vad avser preheadern är att skjuta webbversionslänken åt sidan och kortfattat, med en textrad, beskriva något innehåll ur mailet allra först. Det är framförallt viktigt om mailet består av stora bilder då bilder ofta är blockerade när mailet först öppnas.
Det här mailet består av just stora bilder. Men de har inte tummat på webbversionslänken och skjutit den åt sidan för det. De har istället bakat in budskapet inuti webbversionslänken och markerat just budskapet extra tydligt med gul färg. Den här lösningen är så smart, att jag stör mig på att jag inte kommit på den själv. Man klarar sig undan med endast en rad text i toppen och i denna får man in både länk till webbversion och ett budskap.

Och budskapet syns i en del e-postklienter, till exempel iPhone Mail och Gmail, redan innan man öppnar mailet.
Sen var kanske just det här budskapet inte särskilt spännande.

måndag, 27 september 2010, 23:01
Dropbox, som många av er säkert känner till eller hört talas om, är en tjänst för att synkronisera, dela, och säkerhetskopiera filer via internet mellan flera datorer och mobila enheter. Man kan tro att jag får betalt för att säga det här, men så är det inte. Jag tycker tjänsten är oerhört praktisk och den är dessutom gratis i grundutförande med 2GB lagringsutrymme. Har ni inte testat tjänsten tycker jag ni ska registrera er.
Vad jag egentligen tänkte skriva om, är deras e-postmarknadsföring.
Den är både genomtänkt och snyggt utformad, med samma enhetliga och prydliga tema från hemsidan.
1. När du registrerar dig får du ett välkomstmail. Det är snyggt illustrerat med en dörrmatta och informationen är kortfattad. Välkomstmailet tar dig direkt till användarguiden. Svårare än så har man kommit fram till att det inte behöver vara. Och man ska väl inte klaga när man precis fått tjänsten gratis.

2. Men vad händer om du då glömmer bort tjänsten efter ett tag? Jo, då får du ett påminnelsemail. Inte ett jobbigt mail som hotar att dumpa dig, utan ett mail som snällt undrar var du hållit hus och matar dig med en massa nyttiga tips på hur du kan använda tjänsten om du kommer tillbaka. Mailet berättar att tjänsten finns tillgänglig för fler mobila enheter än tidigare och du får desutom ännu mer gratis utrymme, om du kommer igång och använder tjänsten. Det avslöjar också att nya, spännade funktioner är på väg. Ytterligare en anledning att börja använda Dropbox.

3. Vad händer då om du glömmer bort tjänsten även efter detta påminnelsemail? Jo, då påminner de dig en gång till. De berättar att din Dropbox känner sig ensam och de tipsar med tre korta punkter vad du kan använda den till. Dropbox hoppas att du kommer tillbaka.

De här mailen tycker jag är bra exempel på vad man kan göra med något vi kallar för händelsestyrda mail.
Just dessa mail går iväg till användare som blivit inaktiva och har som syfte att vinna tillbaka dessa. Och de gör det väldigt försiktigt. Det är nästan omöjligt att uppfatta dem som spam. Mailen är kortfattade och prydligt designade med vackra illustrationer. De ger dig tips och råd, gratis påökning, och påminner om vad just du får ut av att använda tjänsten. Allt handlar om dig. Du har dessutom möjlighet att avregistrera dig från dessa utskick vid första påminnelsen. Det första påminnelsemailet skickas ut efter ungefär två månader och det andra kommer efter ytterligare 14 dagar, om du är inaktiv det vill säga.
De flesta transaktionsmail och händelsestyrda mail är ofta rena textmail. De brukar vara till avsändarens fördel, man sparar jobb genom att automatisera utskick. De är sällan till mottagarens fördel och lite jobb brukar ligga bakom dessa mail.
Dropbox har däremot utformat den kanske svåraste typen av e-postutskick riktigt snyggt och lyckats sätta mottagaren i fokus. Den här mailkampanjen förjänar fyra hjärtan, tycker jag!

torsdag, 23 september 2010, 22:09
Paulina mailade och ville ha lite feedback på sitt fina brev. Här kommer våra tankar.
(Klicka för att se hela brevet)

Resebrev som fokuserar på försäljning har det absolut tuffast med lägst öppningsfrekvens och klickfrekvens när det kommer till e-postmarknadsföring. Det kan bero på att det är ganska få perioder på året som man faktiskt funderar på att resa.
Vi skulle rekommendera att man berättar lite om resmålen som sevärdheter, historia, vilka resutranger som uppskattas och annat som är trevligt att veta även om att man inte reser dit. Tänk vad många resetidningar det finns som många människor köper flera ggr per år för 50-60 kr. Men de ger en upplevelse och inspirerar även om man inte köper en resa. Förmodligen så skulle 1-3 intressanta artiklar räcka för att få en bättre klickfrekvens på sikt.
Trots att mycket ligger i bilder så är det bra att det är så tydligt med priser och rekommendationer. Det gör det tryggare att handla.
Bilder och länkar
Även om produktrubrikerna är länkade skulle alla ”prislappar” och ”mer info-knappar” som är i bilder, kunna vara i färgade textlänkar, även dem. Mest för att undivka att brevet blir allt för beroende av bilder. Det kan såklart lätt bli trist med enbart text men man skulle kunna sätta mindre ikoner intill textlänkarna istället.

ALT-texter saknas på många bilder. Den stora bilden i toppen bland annat. Bildblockering är något att ha i åtanke när man har mycket bilder i e-post.
Många utav länkarna ligger till höger, det är bra och ger mer klick än om de skulle ligga till vänster i brevet. Sträva alltid efter att lägga länkarna till höger.
Testa
Om vi hade arbetat med det här brevet skulle vi arbetat med artiklar och då skulle vi A/B-testat brevet på oilka tidpunkter och med olika rubriker. Man skulle säkert upptäcka att vissa tidpunkter och rubriker har större effekt än andra.
Förmodligen är det många prenumeranter med privata adresser. Vi skulle provat att skicka på en annan tid till dessa, än till dem som har registrerat sig med sin jobbadress.
Något som vi upplever fungerar bra i resebranschen är sociala medier. Länkar för att dela med sig av specifika resemål på Facebook eller Twitter hade vi också testat.
Sarah
När jag har provat att klicka på erbjudanden så kommer jag direkt till den aktuella informationen. Det är ett stort plus att jag slipper söka upp det fördelaktiga erbjudandet som utlovades i brevet. Tydligt och pedagogiskt det är ett stort plus.
För mig som reser mycket i jobbet så uppskattar jag att det högst upp i brevet finns direkta länkar till hotell till de största städerna i Sverige. Det underlättar för mig och hamnar brevet i min inkorg i rätt stund så skulle jag definitivt titta på deras erbjudanden.

Annonsen ligger bra. Stör inte och är inte prioriterad högst upp. Ett bra sätt att tjäna lite extra på sin e-postmarknadsföring. Tävling är bra att ha med i svenska brev dock kanske den inte skulle ta bästa utrymmet. Där borde en inspirerande artikel som ger läsaren något ligga.
Sidhuvudet
Avprenumerationslänken borde flyttas upp till toppen av brevet. Telefonnumret högst upp ger intrycket att man vil ha kontakt med sina kunder och ger läsaren en känsla av trygghet. Något som många e-handlare borde bli mycket bättre på.
Man skulle kunna ändra textraden allra högst upp i vänster hörn (Om du inte ser bilderna klicka här). Denna skulle vi vilja skicka ut på högra sidan. Det är bättre att ha datumet till vänster, men kanske ännu bättre, en kort textrad som beskriver brevet före datumet.

Sidhuvudet i övrigt är bra. Bilden i sidhuvudet tar liten plats.
Men det är ett tydligt brev som håller sig till en grafisk profil. De vet vad köpare vill se när de kommer till att köpa en resa. Pris och rekommendationer. Bra.
Tack Paulina för att du tog kontakt med oss och vad roligt att du ville ha hjälp att förbättra brevet. Du är på god väg.
Av Sarah och Christopher
Kategori: Design