Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

måndag, 16 augusti 2010, 21:37

Till hjälp när ni väljer e-postverktyg…

När man ska börja arbeta med e-postmarknadsföring så tror man ofta att det bara handlar om att skicka ett nyhetsbrev en gång i månaden. Men ack så fel man kan ha. Allt från välkomstmail till en bekräftelse när de valt att avprenumerera sig ska fungera per automatik. Hade jag varit er så hade jag titta på schemat(pdf) och frågat den leverantören ni är intresserad av hur mycket de hjälper till med allt det övriga. Vad som ingår och vad som blir en supportkostnad. Vilka automatiska utskick hjälper de er att sätta upp och vad får ni för hjälp när något strular eller ni vill ändra i något utskick? Se på schemat och fundera vad ni skulle behöva hjälp med.

Något annat som vi får frågor på är hur man skaffar prenumeranter. Därför har vi gjort ett schema (pdf) även för det. Christopher har filat för att gör illustrationerna förklarande. Hoppas det kommer till användning.


Välj rätt e-postleverantör (PDF)

Skaffa nya prenumeranter (PDF)


Sarah@@@@@

måndag, 9 augusti 2010, 21:29

Finn 3 rätt!

Det jag kommer säga med detta inlägg kan tyckas vara självklart men titta runt på hemsidor ni brukar besök och lägg märke till hur få som faktiskt gör det.

Titta på dessa 3 sidor. Det var jag som skulle titta på nagellack hos Isadora.


Bild nummer 2

Bild nummer 3.

Vad är gemensamt för dessa 3 bilder? En massa säkert men ur e-postperspektiv så har de lagt texten ”NEWSLETTER” precis där mina ögon rör sig hela tiden. På varenda sida har Isadora gjort det möjlighet att anmäla sig till deras nyhetsbrev.

Jag fungerade så här när jag sökte upp sidan. Jag hade sett en tjej på stan som hade grönt nagellack – jag tyckte det var snyggt och ville ha samma. (Så är många av oss damer, det är därför modebloggar går så bra:)

Jag skulle resa till Sthlm så jag hade lite bråttom och ville veta exakt var jag skulle gå för att köpa lacket direkt. Jag sökte upp Isadora och tyckte de hade ett enkelt upplägg på sajten. Ville bara hitta det gröna lacket – snabbt och enkelt. Det gjorde jag men jag imponerades av att de verkar vara så flitig med att uppdatera sina färger på b la lack. Det upptäckte jag på den 3:e sidan som jag klickade mig fram till, vilket väckte mitt intresse för att få löpande information från dem. Eftersom jag hade lite bråttom men hade ”anmälan-knappen” så nära till hands så anmälde jag mig. Hade jag behövt krångla mig till en första sida eller om anmälan hade befunnit sig högst upp i menyn så hade jag förmodligen inte tänkt på eller tagit mig tid till att bli en nyhetsbrevsprenumerant.

När jag och Christopher skrev material till en handbok i e-postmarknadsföring så upptäckte vi just denna bristen på många hemsidor. Vill ni ha fler prenumeranter? Se då till att lägga anmälningsrutan där läsarna har ögonen och lägg den på ALLA sidor. Tror du att det hade ökat tillströmningen av prenumeranter för er?

Här kommer delar av materialet som handlar om hur du skaffar flera prenumeranter. Här har du schemat för hur du skaffar pernumeranter (pdf).

måndag, 9 augusti 2010, 07:39

Morgondagens e-postmarknadsföring sker med hjälp av sociala medier, via smartphones och geolocation

Jag tycker det är intressant att se hur antalet användare av de sociala nätverken börjar knappa in på antalet e-postanvändare. Inte för att e-post minskar. År 2013 beräknar man antalet e-postanvändare vara nära 2 miljarder. Men om man jämför e-posttekniken som funnits sedan mitten av 60-talet, med Facebook som kom till så sent som 2004 och idag har en halv miljard användare, är det inte omöjligt att även Facebook år 2013 har lika många användare.

Statistiken här nedan visar antalet användare andra kvartalet 2010:

Som socialt nätverk tycker jag Google Wave hade stor potential. Men det slog inte riktigt igenom. Min åsikt, som så många andras, är att det var för komplext. Ingen förstod riktigt var, när och hur man skulle få in ett sådant system i vardagen. Vill man åt den stora folkmassan idag tror jag att systemen måste vara extremt enkla och tydliga.

Vi orkar inte sätta oss in i komplex teknik. Vi är lata och vill gärna att tekniken kommer till oss. Twitter är ett bra exempel. Framförallt sedan det blev tillgängligt i våra smartphones. Antalet användare av både Twitter och Facebook är skyhögt. Geolocation-tekniken (Gowalla/Foursquare) är också på uppgång. Geolocation är ett av de områden som just nu skapar många nya jobb i IT-branschen. Alla vill veta var och när du sitter på toa. På freelancer.com toppar geolocation listan över nya frilansjobb och ser en ökning på 909%.

Att allt fler går runt med allt mer sofistikerade sändare i fickan öppnar upp nya marknadsföringskanaler. Jag kan tänka mig att butikskedjor är speciellt intresserade av tekniken. Tänk att få tillgång till gångtrafiken i stan när det är dags att placera ut butikerna. Vilken gata har mest förbipasserande vid lunchtid? Hur rör sig folk på gatorna? ”Eye tracking” inom marknadsföring kommer att få tillskottet ”head tracking”. Vi vet vad folk gör framför skärmen men nu är det dags att hålla kolla på dem även när de är på språng.

De flesta kommer förr eller senare att ha en smartphone i fickan. När vi väl är där, kanske planerar vi mailutksicken med samma teknik. E-post med två miljarder användare kommer att vara en marknadsföringskanal som alla de andra. Massutskick på en och samma sändningstid kan istället bli triggade mail baserat på folks rörelsemönster. Det låter kanske långsökt men det finns en anledning till att alla sociala nätverkt just nu intresserar sig för geolocation. Det är guld värt för marknadsförare och det är redan bevisat att vi gärna berättar för världen var vi är och vad vi gör. Dygnets alla timmar.

Att integrera de sociala medierna med e-postutskicken tror jag är absolut nödvändigt på sikt för att kanalen som marknadsföringskanal ska överleva. Folk kommer att trötta på traditionella nyhetsbrev och reklamerbjudanden. Relevant innehåll kan man delvis bygga upp genom att låta e-postsystemen lära känna mottagarnas sociala profiler. Men allt måste givetvis ske med opt-in. På mottagarens villkor.

Källor: Wikipedia, TechCrunch, The Radicati Group.

fredag, 2 juli 2010, 17:08

Skärp er!!!

Som jag tidigare nämnt så gör vi en undersökning för första gången detta året. Mystery shopper heter den och utförs på e-handlare. Den går till precis som i fysisk butik att vi provar och genomför b la köp, skickar tillbaka varna i retur och testar kundservice. Vi testar e-butiker på 280 punkter och det är ett riktigt hästjobb. Men när vi har alla siffror och ska titta på hur det ser ut så börjar det blir riktigt intressant.

Det jag skulle vilja lyfta fram är siffrorna för e-post.

Jag skulle vilja sammanfatta det med att jag på fullaste allvar övervägt att hälsa på de e-butiker vi testat för att ta dem i örat och fråga vad de sysslar med. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att det är bara en tredjedel som överhuvudtaget sysslar med någon form av personifierade brev. Det kan vara så enkelt som att fläta in namn och stad… Vad är det?? En tredje del av 20 stora, framgångsrika e-handlare! Och det när ni har all statistik om er kunder och ni sitter på enkla tekniska verktyg för att göra så mycket mer än generella nyhetsbrev!?

Det som dock upprörde mig mer var hur många utan e-handlare som har förifyllda checkboxar så att kunderna mer eller mindre är omedvetna om att de blir prenumeranter både på generella nyhetsbrev och på personifierade brev. För generella nyhetsbrev var det t ex 63%. Hela 63%! Det är inte ok, kära e-handlare. Era kunder och möjliga kunder ska få välja själv om de vill ha era brev eller inte!! Inte bara sett ur ett etisk perspektiv utan också för att ni riskerar att försämra er leveransbarhet. Får mottagaren ett brev som de inte förstår att de anmält sig till är risken ganska stor att de klickar i skräppostknappen och med många såna ”knapptryck” så har ni ett sämre rykte i e-postvärlden och kan riskera att inte komma fram till hela domäner. Undersökningen kostar 2 950 kr och kan beställas här.

Sen kan jag inte låta bli och rikta en del kritik till alla e-postleverantörer. Se till att hjälpa era kunder att ta hand om den här kommunikationskanalen på ett bättre sätt… För ni vill väl fortsätta sälja som ni gjort hittills??

Nu ska jag lugna ner mig med ett glas vin i solen!

Sarah @@@@@

måndag, 28 juni 2010, 02:33

32 tips kring mailetikett

Det är viktigt med korrekt mailetikett, framförallt på större företag, då det lätt uppstår missförstånd vid textkommunikation. Taskig e-postkommunikation kan leda till irritation hos mottgaren men även missnöjda kunder, förluster för företaget, interna konflikter eller ineffektiv arbetstid.

Telefonsamtal eller möte är vad de flesta experter på området nästan alltid rekommenderar i första hand.

Måste du maila ofta har www.emailreplies.com en bra lista med 32 tips:

  1. Vara kortfattad och rakt på sak
  2. Svara på alla frågor och undvik ytterligare frågor
  3. Använd korrekt stavning, grammatik och interpunktion
  4. Gör det personligt
  5. Använd mallar för ofta återkommande svar
  6. Svara snabbt
  7. Bifoga inte onödiga filer
  8. Använd lämplig struktur och layout
  9. Missbruka inte funktionen ”hög prioritet”
  10. Skriv inte med VERSALER
  11. Utelämna inte diskussionstråden
  12. Lägg till friskrivningsklausuler i din mail
  13. Läs mailet innan du skickar det
  14. Överanvänd inte ”svara alla”
  15. Massutskick: Använd fältet ”hemlig kopia” eller en maillista för att undvika att dela ut alla adresser till alla mottagare
  16. Var försiktig med förkortningar och smileys
  17. Var försiktig med formatering
  18. Var försiktig med ”rich text” och HTML-mail
  19. Vidarebefordra inte kedjebrev
  20. Begär inte leverans- och läskvitton
  21. Påminn inte om ett mail
  22. Kopiera inte ett meddelande eller en bifogad fil utan tillstånd
  23. Använd inte e-post för att diskutera konfidentiell information
  24. Använd en meningsfull ämnesrad
  25. Använd aktiv talfom istället för passiv
  26. Undvik att använda orden ”brådskande” och ”viktigt”
  27. Undvik långa meningar
  28. Skicka inte eller vidarebefordra e-postmeddelanden som innehåller kränkande, rasistiska eller stötande kommentarer
  29. Vidarebefordra inte virusbluffar och kedjebrev
  30. Håll ditt språk könsneutralt
  31. Svara inte på skräppost
  32. Använd CC-fältet sparsamt

Det första steget är att skapa en skriftlig e-postpolicy. Policyn bör omfatta alla ”göra och inte göra” i användningen av företagets e-post och bör fördelas mellan alla anställda.

Personligen tycker jag de flesta av ovanstående punkter är bra och självklara. Varianterna som jag själv kan bli irriterad och stressad över är mail med läskvitton, användandet av ordet ”brådskande” i ämnesraden, folk som skickar alla mail med ”hög prioritet” och kedjebrev.